Fritidshemmet på Sisjöskolan utvärderar verksamheten hela tiden
Publicerad 13 januari 2022
— Det är svårt att utvärdera fritidshem. Vi utvärderar verksamheten och med det vårt arbete, inte elevernas prestationer, säger Sarah Lindgren på Sisjöskolan.
För alla vet ju att utvärdering måste ske på papper och lämnas in vid årets slut. Vad gjorde vi och vad gjorde vi bra?
Sarah Lindgren, fritidsledare, Susanne Moen och Kristian Kjäll, lärare i fritidshem har vänt på steken.
— Vi har lärt oss att fånga utvärderingen i flykten och göra den här och nu. Det innebär att inga aktiviteter ”bara dör av sig själv” längre. Vi utvärderar direkt, Förklarar Susanne Moen.
Det började med att fritidshemmen på Sisjöskolan blev pilot för att testa en modell Karin Lager tagit fram för utvärdering.
I modellen är elevernas åsikter viktiga. Genom ständiga samtal med eleverna, men också med hjälp av enkäter och intervjuer.
— Vi hade ridskola med käpphästar på skolgården. Eleverna diskuterade vad som inte fungerade. De löste problemen så att det blev lättare för ledarna att genomföra ridskolan. Förut sade vi ”det fungerar inte”. Nu hanterar vi det annorlunda och undersöker tillsammans hur vi kan göra leken eller verksamheten så bra som möjligt, berättar Susanne Moen.
De tre fritidshemmen arbetar mer multimodalt. Det vill säga att de använder elevernas förmågor att skapa egna erfarenheter med olika verktyg. Det kan vara att rita, måla, göra en podd eller sy en leksakskatt. Det handlar om elevernas förmåga att skapa.
— Vi fotograferar deras arbeten och sätter upp på bilderna. Det gör att elevernas skapande blir synligt. Dessutom ger det eleverna idéer om vad de kan skapa, säger Kristian Kjäll.