Till sidans huvudinnehåll

Vad gör du egentligen på jobbet?

Publicerad 10 juni 2021

Johanna Prytz, lärare i svenska, hem-och konsumentkunskap och samordnare för skola och arbetsliv har planerat den digitala arbetslivsveckan på Santosskolan. - När praon för eleverna i årskurs åtta blev inställd på grund av covid-19 började jag fundera på vad eleverna hade behov av. Istället fick eleverna digitalt möta människor som jobbar inom olika yrken, berättar Johanna Prytz.

Eleverna fick skriva ner ett yrke de var intresserade av. Sedan började Johanna Prytz leta efter personer med yrken som eleverna valt.

- Tanken var att låta vuxna samtala med eleverna om den väg de själva har gått. Vad de gick för program på gymnasiet och vilken väg de sedan tog. Jag vill visa för eleverna att det finns många olika möjligheter, säger Johanna Prytz.

Konkreta exempel från arbetslivet

 Personerna som mötte eleverna har fått visa olika delar av arbetslivet. De har berättat om hur det är att jobba i en grupp. Visat på hur man får nytta av matematik i arbetslivet. Och pratat om praktiska yrken, som trädgårdsmästare och hundinstruktör.

Möjlighet att ställa frågor

 Johanna Prytz ville att eleverna skulle få möjlighet att prata med personerna de mötte om sina funderingar.

-  Eleverna fick svar på sådant som kan vara självklart för oss vuxna, till exempel hur det fungerar med lunch på en arbetsplats, säger Johanna Prytz.

Omtyckta dagar

 Eleverna säger att de lärde sig om hur man utbildar sig till olika yrken, hur det går till på en arbetsintervju och vilka konkreta arbetsuppgifter som finns.

- Jag lärde mig nya saker, om hur viktigt matte är och att man måste kunna det i nästan alla yrken. Det finns väldigt många inriktningar och det är bra om man väljer en inriktning som man gillar och som man är bra, säger en elev.

Johanna Prytz hoppas att eleverna fortsätter samtala om yrken hemma.

- När många föräldrar arbetar hemma kan man ställa frågan:
Vad gör du egentligen på jobbet? , avslutar Johanna Prytz.


Fakta: Om Arbetslivsveckan

I den digitala arbetslivsveckan medverkade ett 30-tal personer med olika yrken. Eleverna fick möta människor från de här organisationerna:

  • Smartmatte
  • Plantagen
  • Äldre samt vård- och omsorgsförvaltningen i Göteborgs Stad
  • APM Terminals
  • Framtidsfrö
  • Räddningstjänsten
  • Jobbmentor
  • Worldskills
  • Swedbank
  • Svenska kyrkan
  • Försvarsmakten
  • Eleverna har också fått prata med studenter från Chalmers, en hundinstruktör, en skådespelare och en frisör med mera.

Den digitala arbetslivsveckan är en del av flera delar som ska kompensera för praon som ställdes in på grund av covid-19. Nu planerar Johanna och hennes kollegor för hur eleverna kan få mer kompensation för praktiken.

Enligt skollagen har eleverna rätt till praktisk arbetslivsorientering, prao.

Här nedan kan du läsa vad eleverna tyckte om arbetslivsveckan:

”Jag tyckte det var bra, det var väldigt blandat med yrken vilket var positivt. Exempel så fick jag reda på hur det är att vara en student, och sedan så gillade jag hon som pluggar till att bli en sjuksköterska extra mycket då hon fick mig att öppna ögonen för sjuksköterska som yrke. Att lyssna på jobbmentorerna var också roligt eftersom de hade väldigt coola jobb.”

”Jag upplevde min dag väldigt rolig och spännande, i och med att jag fick lära mig väldigt mycket av många olika yrken. Jag kände inte att det var något yrke jag tyckte var mer eller mindre intressant än det andra, utan alla var lika intressanta för min del.”

”Idag har det varit en intressant dag med många olika yrken. Det som jag tyckte var mest intressant var polisen och grävmaskinisten.”

”Jag upplevde den ganska ”hjälpfullt”, blev inspirerad!”

”Jag tyckte att det var kul att man kunde lyssna på så många olika yrken.”



${loading}