Så jobbar staden med cykelvägarna under vintern
Publicerad 4 december 2024
Så snart det har hunnit falla två-tre centimeter snö startar plogningen på stadens cykelbanor. Denna plogning ska vara avslutad sex timmar efter att det har slutat snöa. Men om det har fallit tio centimeter eller mer snö, då kommer inte hela denna högst prioriterade plogning att hinnas med inom sex timmar. Och om det sedan fortsätter att snöa ihållande i till exempel flera dygn, då kan snö-och halkbekämpningen inte alltid utföras som ursprungligen planerat.
Hur halkan bekämpas på cykelbanorna beror på väder och temperatur. Normalt bekämpas halkan med befuktat salt. Men ju fler minusgrader det blir, desto sämre funkar saltet. Och någonstans under cirka fem grader minus, beroende på väderläget, ersätts saltet med flis (som är krossad sten).
Varför plogas först bara en smal remsa – en plogbredd - av cykelbanan i stället för hla direkt?
Det beror på att föraren först ska ploga en plogbredd på alla cykelbanor i det område hen ansvarar för och på så sätt ”öppna upp” dessa. Sedan kommer föraren tillbaka till utgångspunkten och breddar den plogade ytan tills hela cykelbanan är färdig. Föraren följer (nästan) alltid en planerad rutt i sitt område.
Om cykelbanan gränsar till en gångbana, där till exempel bara en vit linje skiljer dem åt, vilken sida plogas först?
Då plogas cykelbanan nästan alltid först, eftersom det oftast är svårare att cykla än att gå i snön. Samtidigt måste cyklister och gående samsas om den plogade ytan så gott det går i väntan på att plogen kommer tillbaka och breddar ytterligare.
När sopas flisen upp, för att minska risken att cyklister får sladd och skadar sig?
Om det blir en längre period med mildväder mitt i vintern, så att snön och halkan försvinner, då sopas flisen upp igen. Men om flis har lagts ut sent på vintersäsongen, som i mars-april, är det inte säkert att den hinner sopas upp innan det är dags för den vårstädning av cykel- och gångbanor samt hållplatser som börjar i mitten av mars och beräknas vara färdig 1 april.
Sopsaltning testas igen – effektivare men dyrare
Vintrarna 2024-2025 och 2025-2026 testar staden återigen på några större cykelbanor en metod som kallas sopsaltning. Det innebär att samma fordon först sopar asfalten och sedan sprider ut salt.
Sopsaltning sker framför allt på följande två sträckor:
- Mölndalsvägen från Korsvägen i norr till kommungränsen mot Mölndal i söder (cirka 2,5 km)
- På södra älvstranden stråket från Skeppsbron i väster via Operan-Lilla Bommen till om med Gullbergs Strandgata i öster (cirka 3 km)
Göteborgs Stad har tidigare testat att sopsalta under några vintrar. Metoden är effektivare än att ploga och salta men också betydligt dyrare. Det beror framför allt på att sopsaltningen tar längre tid att utföra men också för att den kräver ytterligare utrustning och större hantverkskunskap hos föraren. Men nu har stadens politiker avsatt ett mindre belopp till stadsmiljöförvaltningen för att åter kunna testa metoden.
Till sist: En liten halkvarning till dig som cyklar även när det är kallt
Även om en cykelbana eller annan yta som har plogats och saltats ser torr och ren ut, så kan den ändå vara hal, åtminstone på vissa ställen. Det kan till exempel vara isfläckar eller frusna vattenpölar där temperaturen ofta är lite lägre. Staden kan inte garantera helt halkfria cykelbanor även om de är halkbekämpade.