Magnus Engsfors har jobbat med visuella effekter på Haymaker sedan 2015. I februari gästar han Filmkontorets instagramkonto. Foto: Camilla Adolfsson

Februari månads instagrammare: Magnus Engsfors, animationsregissör och creative director

Publicerad 1 februari 2022

Allt går inte att lösa på inspelningsplatsen. Det är då Magnus Engsfors och hans kollegor på Haymaker rycker in och fixar det digitalt. De senaste åren har de gjort allt från att bygga upp hamnområden i 1850-talets New York till att spränga huvuden av zombies.

Vad har ni på gång just nu?
− Vi är i uppstartsfasen av arbetet med en svensk tv-serie, där vi löser effekter och bygger miljöer som inte kan filmas i studio. Vi jobbar även med digitala folkmassor på långfilmen ”Boy from Heaven” och har ett flertal reklamprojekt för svensk bilindustri rullande. För att vara i början av året är det är förhållandevis fullt upp.

Berätta lite om Haymaker! Vad gör ni?
− Vi jobbar med visuella effekter för långfilm, tv-serier och reklam på den internationella marknaden. Vi gör även renodlade 3D-produktioner i form av reklamfilmer och informationsfilmer, och vår roll växlar mellan att vara underleverantör och att vara totalleverantör av film och animation, beroende på projekt. Här på vårt svenska kontor är vi ett 20-tal individer som har olika former av expertroller inom sina respektive fält.

Vad har ni jobbat med för produktioner?
− De senaste åren har vi jobbat med långfilmer som ”Utvandrarna”, ”The Dead Don't Die”, ”Borg” och ”Monky”. På
reklamsidan har vi hunnit med att producera filmer för bland annat Volvo, Hyundai, Reebok, Puma och Chivas Regal.

Ni har ett kontor i Göteborg och ett i Los Angeles – hur kommer det sig?
− Fysisk närvaro och kontakter spelar stor roll på den amerikanska marknaden, så kontoret i Los Angeles har
varit nyckeln till att landa flera projekt det senaste året. Majoriteten av vårt arbete utförs i Göteborg, men den fysiska närvaron i USA har öppnat nya dörrar. Att vara närvarande i en region där det sker så mycket inom långfilm och reklamfilm, samt där stora internationella varumärken har sina huvudsäten, känns som en givet val för vår del.

Vilken är din roll på Haymaker?
− Jag jobbar med regi och “supervising” på våra reklamproduktioner, med ansvar från idé till färdig produkt. Det involverar oftast manus och idéarbete, produktion i 2D och3D, klipp och grafik, vägledning av andra artister och till slut kontakt med kunden tillsammans med våra producenter. Det är oftast mycket att göra, men samtidigt väldigt kul.

Hur hamnade du i film- och tv-branschen?
− Ett stort intresse för film och foto i kombination med ett ännu större intresse för snowboard och skateboard, ledde via omvägar och studier till mitt första “riktiga” jobb inom film. Jag gick Medieproduktion på Högskolan i Dalarna, men egentligen var det människorna jag mötte på fritiden i Falun som fick större betydelse för mitt yrkesval än studierna i sig.

Varför blev det så?
− Delvis på grund av att studierna hamnade i kläm i övergången mellan analog och digital filmproduktion, men också för att jag erbjöds frilansjobb utanför den traditionella filmproduktionsmiljön. Gemensamt för de människor jag mötte då, utanför skolmiljön, är att de flesta idag jobbar som regissörer, filmfotografer, stillbildsfotografer och colorister. Säkert i större utsträckningen än de som faktiskt gick klart utbildningen.

Vilka utmaningar står filmbranschen inför framöver?
− Rent konkret är ju Covid-19 fortfarande en stor utmaning, särskilt med tanke på filminspelningar och antalet människor man kan samla på en och samma plats. En stor del av det vi på Haymaker utför idag, särskilt för långfilm, är knutet till just den här typen av problematik. Vi har under de senaste två åren lagt mycket tid och investerat i ny teknik för att bättre kunna hantera digitala folkmassor. Det betyder att vi i ännu högre grad än tidigare kan skräddarsy folkmassor efter olika produktioners behov, och på så sätt komma runt utmaningar knutna till antalet statister vid inspelningar.

Vad kan vi förvänta oss av dig som februari månads instagrammare?
− Jag vill ge folk en inblick i vad de olika människorna på Haymaker sysslar med, och visa hur extremt olika arbetsuppgifter som ingår i begreppet “postproduktion” och “3D”. Men också vad vi gör på en typisk inspelning och hur arbetet efter inspelning fram till färdig produktion ser ut. Förhoppningsvis kan jag göra det med en gnutta humor.

Text: Camilla Adolfsson

Fakta/Magnus Engsfors

Gör inom film: Animationsregissör och creative director
År i branschen: 16
Bästa branschminne: ”På Guldbaggegalan 2018 hade Haymaker jobbat på samtliga bidrag nominerade i kategorin Bästa Visuella Effekter. Vi vann, tillsammans med Torbjörn Olsson, för arbetet på ’Borg’ där vi bland annat gjorde tennisstadion, majoriteten av all publik, ansikten på de som spelade tennis och i stor grad även själva tennisbollarna.”
Favoritfilm: Pulp Fiction. ”Jag är ett stort fan av parallella historier och älskar karaktärerna.”