Kannebäcksskolan Tal och Språk F-9 (kommande resursskola 1-9)


Läsåret 2024/2025 blir Kannebäcksskolan F-9 Tal och språk en resursskola och byter namn till Kannebäcksskolan 1–9 resursskola. Skolan kommer att emot elever från årskurs 1 till och med årskurs 9.   Skolan finns i samma lokaler som Kannebäcksskolan Döv och Hörsel F-9 och Kannebäcksskolan anpassad grundskola 1-9.

Nuvarande elever på Kannebäcksskolan F-9 Tal och språk påverkas inte av förändringen inför läsåret 2024/2025 utan kommer att fortsätta på Kannebäcksskolan 1-9 resursskola. Totalt har skolan till hösten 2024 kapacitet om 60 elever och totalt 27 skolplatser lediga, dessa är fördelade över årskurserna 1-8.

Ansökan till resursskola senast 8 maj 2024

Om du som vårdnadshavare har ett barn som du bedömer är målgruppen för grundskoleförvaltningens resursskola, kan du ansöka om skolplacering från och med 19 april till och med 8 maj 2024.

Läs mer om Resursskola och ansökan på grundskoleförvaltningens sida.


Om Kannebäcksskolan tal och språk

Kannebäcksskolan F-9 tal och språk har lång erfarenhet av att arbeta med elever med språkstörning. Undervisningen bedrivs i små klasser och med ett tvålärarsystem fyra till nio elever, vilket möjliggör snabb återkoppling till eleverna, stor flexibilitet och möjlighet att anpassa lärmiljöer och undervisningen.

Logopeder är en del av skolan och arbetar på individnivå, gruppnivå och organisationsnivå för att stödja elevernas språkutveckling. För att eleverna på Tal och språk ska ges möjlighet att nå kunskapskraven i grundskolan har vi fokus på språk och kommunikation på olika sätt. 

Våra medarbetare på Kannebäcksskolan har hög specialpedagogisk kompetens och särskild kunskap inom digitala lärverktyg, anpassade läromedel och hjälpmedel samt språk-, läs- och skrivutveckling.

Vi använder oss bland annat av 

  • visuellt stöd med hjälp av bilder och tecken för att förstärka det talade språket, det vill säga alternativ och kompletterande kommunikation (AKK)  
  • Att ge tydliga uppmärksamhetssignaler 
  • tala tydligt och anpassa talhastighet, ordval och begrepp 
  • begränsa ord och meningslängd 
  • presentera ett fåtal uppgifter samtidigt 
  • tydligt strukturerade scheman över dagen och lektionen, samt vid behov den enskilda aktiviteten
  • en minsta gemensam nämnare (MGN) när det gäller den fysiska arbetsmiljön
  • visualisera och modellera undervisningen och 
  • använda olika metoder och material. 

Även elevernas raster har tydlig struktur med organiserade aktiviteter, regler med visuellt stöd för lekar/spel och en rastvagn med olika material för att stötta eleverna i att göra egna val.

Kannebäcksskolan lokaler är anpassade ifrån elevernas behov. Det innebär bland annat att klassrummen är utformade så att alla kan se varandra, möjlighet till avskärmade arbetsplatser. I varje klassrum finns tillhörande MGN material såsom skärmar, hörselkåpor, ett höj- och sänkbart bord.