Vad är det kommunala aktivitetsansvaret?
Det kommunala aktivitetsansvaret innebär att kommunen måste ha koll på alla ungdomar under 20 år som inte har en gymnasieexamen.
Det kommunala aktivitetsansvaret regleras i skollagen, kapitel 29§9. Det innebär att alla kommuner har skyldighet att hålla kontakt med den som
- är 16–19 år
- har fullgjort sin skolplikt eller har blivit folkbokförda i landet efter skolpliktig ålder
- inte går i gymnasieskolan, anpassad gymnasieskola eller motsvarande utbildning
- inte har en gymnasieexamen, ett gymnasieskolebevis i anpassade gymnasieskolan eller fullföljd motsvarande utbildning med godkänt resultat
Syftet med kontakten är att kommunen behöver veta vad ungdomen har för sysselsättning och erbjuda lämpliga individuella åtgärder som ska leda till att påbörja eller återuppta utbildning eller annan sysselsättning.
Utbildningsförvaltningen har det övergripande planeringsansvaret för KAA i Göteborg och de fyra Socialförvaltningarna är en viktig och nära samverkansaktör som bistår i uppdraget. Personalen som arbetar med KAA är anställda på både Utbildningsförvaltningen samt på Socialförvaltningarna i Göteborg Stad.
För mer information om det kommunala aktivitetsansvaret se: Skollagen