Foto: Beatrice Törnros

Multisensoriskt musikdrama

MSMD, multisensoriskt musikdrama, kombinerar berättande och musiksamspel med sinnesintryck för att skapa engagemang, kommunikation och delaktighet. Metoden kan användas i bland annat förskola, skola och daglig verksamhet och bygger på musik, berättelser och responsivt samspel.

Vad är MSMD?

MSMD står för multisensoriskt musikdrama. I MSMD kombineras berättande och musiksamspel med multisensoriska intryck på ett systematiskt sätt. MSMD kan fungera som en motiverande aktivitet, locka till engagemang och initiativtagande, ge inspiration till användning av nya kommunikationssätt samt uppmuntra till självständighet. Det kan också bli en mötesplats för ett gemensamt berättandet på ett inkluderande och jämlikt sätt. MSMD är en återkommande aktivitet på Eldorado Resurscenter och har börjat användas på flera dagliga verksamheter i Göteborgs Stad, men varianter av metoden används också vid många andra verksamheter i landet.

Multisensoriskt musikdrama är baserat på två relativt väl beforskade och lovande arbetssätt — musiksamspel och multisensoriskt berättande.

Multisensoriskt berättande (MSST – Multi Sensory Storytelling) är en berättarteknik där man använder förbestämda sinnesstimulerande föremål för att förstärka berättelsen. Genom att engagera flera av våra sinnen samtidigt ges förutsättningar för ökad förståelse och för att skapa en mer engagerande upplevelse

MSMD:s olika delar

Ett multisensoriskt musikdrama är uppbyggt av fyra delar:

Interaktiv musik
Ett musikaliskt samspel mellan deltagaren och ledaren, där fokus ligger på delaktighet, engagemang och nyfikenhet. Personen blir medskapare genom att delta utifrån sina förutsättningar och intressen. Det kan handla om att vara med och spela på olika instrument, välja föremål kopplade till olika sånger eller genom att ges möjlighet att välja om man vill fortsätta med samma sång eller gå vidare till nästa.

Berättande
Berättandet har genom historien haft stor betydelse för människors kulturella identitet och sociala sammanhang. Genom tiderna har man berättat historier, sjungit, spelat instrument, dansat och gestaltat olika berättelser för varandra. Vi är omgivna av berättelser i form av böcker, filmer, tv-serier, men även i form av ordlöst berättande som till exempel dans, musik, teater och konst. Vi vill gärna dela med oss av våra tankar, upplevelser, drömmar och minnen till familj, kollegor och vänner. Det skapar en känsla av samhörighet, identitet och bekräftelse.

Sinnesstimulering

I MSMD används föremål och utrustning som förstärker och stimulerar de olika sinnesintrycken. Det kan handla om olika typer av ljud, ljus och vibration. Taktila upplevelser av föremål med olika struktur och tyngd, exempelvis fläktar som blåser, eller skålar med varmt och kallt vatten. Inspiration och föremål kan med fördel hämtas från naturen, som prasslande löv, olika tunga stenar och sand som rinner mellan fingrarna. Men det kan också vara helt vanliga hushållsföremål som diskborstar, diskhandskar, sprayflaskor med vatten, eller kryddor.

Läs mer om våra sinnen och sinnesstimulering här: Våra sinnen

Responsiva strategier

Med responsiva strategier menas att vänta på en persons initiativ, lämna utrymme för svar i samspelet, att tolka ljud, rörelser och gester som medveten kommunikation och svara på dem. Samspelsguiden "Ett gott samspel", som Eldorado Resurscenter tagit fram tillsammans med Göteborgs Universitet, är en metod för att upptäcka, reflektera och sätta ord på hur jag som samspelspartner interagerar med personen jag möter. På så kan man bli medveten om vilka responsiva strategier man redan använder, och få idéer om vilka strategier man kan använda men ännu inte har börjat med.

Läs mer om Ett gott samspel och samspelsguiden här: Ett gott samspel

Tryckknappar för att säga "igen" eller "sluta". Ett kommunikationshäfte med bildstöd. En skål med vatten som är belyst underifrån och uppmickad med en kontaktmikrofon.

Hur kan man använda MSMD?

Vi ser att MSMD har potential att användas i många olika sammanhang. Till exempel:

  • I förskolan
  • I skolan, som en metod för lärande
  • På äldreboenden
  • I hemmet
  • På kulturskolor
  • I studiecirklar
  • På bibliotek eller muséer

I alla situationer där man vill skapa en berättelse runt saker man vill att personen ska få uppleva.

Gör ditt eget MSMD

Man kan skapa ett multisensoriskt musikdrama på många olika sätt. Här ges ett exempel på det tillvägagångssätt som vi använder oss av på Eldorado Resurscenter och som har fungerat bra för oss.

Planering

 Frågor som är bra att tänka igenom och ta hänsyn till:

  • Vem eller vilka ska delta? Ska det göras enskilt eller i grupp?
  • Vad är syftet med vårt MSMD? Ska det uppmuntra till kommunikation, engagemang, självständighet, turtagning, välmående eller något annat?
  • Vilka förutsättningar och intressen har den eller de som deltar?
  • Hur kartlägger vi intressen och kommunikationssätt?

Individuell kartläggning

Att kartlägga en persons sinnen är bra för att utesluta de upplevelser som personen upplever obehagliga och ta reda på hur man kan skapa en behaglig miljö som lockar till utforskande, aktivitet eller vila för just den personen. Vilka sinnesupplevelser som kan ingå i ett MSMD och som är behagliga, spännande eller roliga för personen. När man kartlägger sinnen hos en person kan man mötas i grupp i ett nätverk eller enskilt och sedan sammanställa detta tillsammans. Det kan grunda sig i erfarenheter och observationer, men tänk på att vi upplever omvärlden på olika sätt, beroende på situation. På stan eller på bussen kanske stark ljudstimuli är hemsk, medan det kan vara väldigt givande och roligt i ett lugnare, mer begränsat sammanhang som till exempel i MSMD. Man ändras och utvecklas som person så det är bra att ha uppföljningar kring kartläggningen.

Kartläggningsmaterial finns att ladda ner här: Intressekartläggning

Manus och innehåll

Förslag på teman kan vara:

  • Utflykt till naturen, stranden, skogen, fjället, trädgården
  • Ett rymdäventyr
  • En saga om ett djur
  • En spökhistoria
  • En myt eller traditionell berättelse
  • Livet på en bondgård
  • Gå på spa
  • En campingtur
  • Att gå vilse och hitta hem. 

Skriv en kort ramberättelse, kanske inte mycket mer än 10-12 meningar. Välj ut en handfull föremål som ska förstärka och förtydliga berättelsen. Använd föremål som personen själv kan utforska.

Musikdramat bör inte ta mer än 15-20 minuter att genomföra, men ska såklart anpassas i längd efter individens förutsättningar. 

Tänk på att använda responsiva och musikinteraktiva strategier i musikdramat så som att använda föremål och saker som lockar till delad uppmärksamhet. Använd spänning och förväntan för att motivera till initiativ, vänta in och svara på personens reaktioner och initiativ. "Tona in” och var lyhörd för personens sinnesstämning och reaktioner.

Välj ett rum som är lämpligt för aktiviteten där deltagarna ges möjligheter att fokusera på aktiviteten. Gärna ett lugnt och harmoniskt rum och fritt från störande intryck utifrån.

Anpassa och använd lämplig utrustning såsom musikinstrument, ljudteknik, belysning, digitala och analoga hjälpmedel samt kommunikationsmaterial.

Material

Ett sätt att komma fram till vilka material man vill använda i sitt MSMD är att tänka utifrån våra sinnen. Det finns gott om material i vår vardag som både är billiga och lättillgängliga som kan användas på ett sinnestimulerande sätt. Några exempel:

Syn
Föremål med tydliga och starka färger eller kontraster. Olika typer av belysning som ficklampor, LED-slingor och batteriljus. Projektor som visar bilder eller filmer mot en vägg, golv eller tak. Fiberoptik, bubbelrör och andra specialtillverkade ljusföremål. Tänk på att svagt och stillastående ljus oftast verkar lugnande medan starkt, pulserande eller rörligt ljus ökar vakenheten.

Hörsel
Material som prasslar, frasar, knakar, knäpper, som till exempel pappers- och plastpåsar, wellpapp, sandpapper eller bubbelplast. Rasslande föremål som kedjor, nyckelknippor eller halsband. Föremål som går slå på, som tunna träskivor, burkar och lådor. Alla typer av musikinstrument som lätt går göra ljud på som trummor och andra slagverk, stränginstrument och pianon.

Känsel
Taktila föremål och material. Mjuka textilier med olika struktur, vetevärmare som kan värmas eller kylas, hårda stenar, sträva grenar, flexibla gummiband, diskhandskar fyllda med vatten, bashögtalare mot golv, stol eller bord som skapar tydliga vibrationer.

Händer som rör olika material. En lätt och mjuk sjal. Ett vattenbord med en stor lysande plastboll och en liten fransig gummiboll. En skål med pärlband, boll och plastfolie. En snäcka och en sten..

Förberedelse

Förberedelser inför genomförande. Ta fram text, föremål och musikinstrument som tillhör det aktuella musikdramat. En checklista för detta kan vara bra. 

Ställ i ordning rummet: Finns det en anpassad sittplats? Är ljud- och ljussättning anpassat till personen? Se till att ingen stör er under musikdramat. 

Välj en tid på dagen då personen är uppmärksam och mottaglig för samspel. Anpassa genomförandet av MSMD till personens dygnsrytm. 

Genomförande

Följ det förberedda MSMD-manuset, men var lyhörd och beredd på att anpassa tempo och innehåll beroende på hur deltagarna reagerar. Låt deltagarna i möjligaste mån få styra vägen framåt.

Utvärdering

Utvärdera genom dokumentation och nätverksträff med de medföljare som ni träffade i kartläggningen. Vilka sinnen har vi jobbat med? Vad funkar och vad funkar inte? Vad ska vi utveckla?

Det sista steget handlar om att utvärdera personens respons på musikdramat men också hur du själv genomförde det. Ett bra sätt kan vara att filma sessionerna (om det är möjligt i din verksamhet) för att sedan observera och reflektera över det som skedde för att sedan kanske justera eller förbättra eller göra något på ett annorlunda sätt.

Utbildning i MSMD

Eldorado Resurscenter erbjuder ibland utbildningar i MSMD. Gå till kalendariet för att se om utbildningen finns tillgänglig denna termin: Kalendarium

Inspiration från Eldorado Resurscenter

Här är ett exempel på hur ett multisensoriskt musikdrama kan se ut. Innan detta drama skrevs, gjorde vi en kartläggning av deltagarnas sinnen.

Skogens väsen

I detta drama befinner vi oss i en miljö där vi tar in element från naturen och förstärker upplevelsen genom ljud, ljus, taktila föremål och vatten. Genomgående i dramat är projektion på vägg, lampor på golv som lyser upp och skapar atmosfär. Varje deltagare har ett kommunikationshäfte. Man får möjlighet att pekprata kring varje låt. Man erbjuds möjlighet att visa om man vill mer eller sluta, berätta om det är roligt eller tråkigt. Deltagarna har varsin stor matta på golvet och varsitt kitt med material. Vi som leder använder medvetet få ord. Mellan varje moment så använder vi ett pling från en klocka för att tydliggöra att ett nytt moment kommer. Ett stort bildstödsschema används som kognitivt stöd till hela dramat. På vissa moment har vi använt MISK. Du kan läsa om MISK här: Arvsfondsprojektet MISK

De olika momenten i musikdramat "Skogens väsen":

Välkommen in
Detta moment har som syfte att etablera dramat. Uppmärksamma sig själv och varandra i rummet. Att påverka och styra själv. Användning av tryckkontakt. Tecken används i sången.

Vindens älvor
Syftet är att uppleva det taktila och visuella sinnet. Luft från stor fläkt och små sjalar används.

Jorden får oss att vilja dansa
I den här sången är syftet att använda det vestibulära sinnet samt muskel- och ledsinnet. Gemenskap och rörelseglädje. Häfte med bilder på olika kroppsdelar används där varje deltagare får välja vilken kroppsdel vi sjunger om och dansar med.

Vattnet lyser
Syftet är att samspela. Känna på vatten och uppleva vacker belysning. 

Såhär vill jag spela idag
Syftet är att spela solo och spela tillsammans, ta plats och initiativ. Med MISK-anpassad surfplatta så kan man styra ljudet med hjälp av sina ansikts- och munrörelser. Vi erbjuder också andra instrument som lockar.

Trumma och lägereld
Syftet är att komma ner i varv. Få uppleva vibrationer från ramtrumma som spelas runt kroppen. Vila.

Skogen viskar hejdå
Syftet här är att uppmärksamma sig själv och gemensamt säga hejdå. Vi använder tecken.

Personer som rör och lyfter en liten sandsäck klädd i tyg.

Våra erfarenheter av att använda MSMD

Eldorado Resurscenters medarbetare som arbetar med metoden ser att den ger en stor tillfredsställelse hos de individer som deltar. De märker att metoden håller en tydlig ram för berättandet och upplevelsen och det skapar en känsla av gemenskap. Med sinnesstimulering och musik skapas välbefinnande och engagemang och dramat hålls upp av de olika momenten, förstärkt med kommunikativt och kognitivt stöd i form av AKK. Med hjälp av berättande, interaktiv musik, responsiva strategier och sinnesstimulering så får personen ett tryggt och lustfyllt sammanhang att vara i. Det ger också en stund med fullt fokus från medföljaren, bortom alla vardagsbestyr. 

Medföljaren i aktiviteten på plats, samt personal och anhöriga som vi utbildar ges genom MSMD en fin förutsättning för att skapa lockande, lustfyllda och givande aktiviteter tillsammans med personerna de möter. MSMD ger plats för kravlös närvaro tillsammans i stunden. När vi använder oss av kartläggning av sinnen så har vi en fin grund att bygga vidare på och skapa dramat anpassat för just den person som deltar.

Forskning om MSMD

Linn Johnels har i sin avhandling "Musical Interaction with Students with Severe/Profound Intellectual and Multiple Disabilities" undersökt hur musiksamspel kan stödja engagemang, lärande och utveckling hos elever med flerfunktionsnedsättning.

Det är en kvalitativ fallstudie, där en speciallärare och en elev med flerfunktionsnedsättning och Rett syndrom följdes över tid när de arbetade med MSMD. Studien visade att MSMD ledde till högre nivåer av engagemang hos eleverna jämfört med en kontrollaktivitet. Den visade också att läraren ansåg att MSMD var en engagerande pedagogisk aktivitet och användbart i undervisningen och i relation till elevens läroplan.

Du kan läsa avhandlingen i sin helhet på Diva-portal: https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-232910

Linn Johnels är adjungerad universitetslektor på institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs Universitet. Hon är även verksam på Nationellt Center för Rett Syndrom och närliggande diagnoser samt Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet. Hon har tidigare arbetat som musikhandledare på Eldorado Resurscenter.