GLÄNTAN på Världskulturmuseet

Gläntan kan upplevas efter egen förmåga och nyfikenhet. Målgruppen är i första hand besökare med kommunikativa, kognitiva och fysiska funktionsnedsättningar och barn mellan 0 och 6 år.

I utställningen Gläntan på Världskulturmuseet i Göteborg, kan du påverka ljud och ljus på olika sätt. Med din kropp kan du samspela med rummet och med andra besökare.

Vad använder vi i utställningen Gläntan?

MISK-datorn

Hjärtat i utställningen. Den har MISK-programmet installerat och kommunicerar med allt spelbart i rummet. Den tar emot kontrollsignaler och omvandlar det till ljud, ljus, vibrationer och musik. Den kommunicerar främst med OSC-signaler via Wifi. Den har också ljudkort kopplat till sig. Denna dator är inte synlig i utställningen.

Bubbelröret

Ett bubbelrör som vi gjort interaktivt med en lasersensor. När den känner av rörelse spelar den ett ackord med slumpvis utvalda toner ur D-dur skala. Vattenröret styr också vattenfallets ljus i projektionen samt animerade bubblor. Allt styrs av en mikrokontroller som kommunicerar trådlöst med MISK-datorn.

Taktila väggen

Det är mikrofoner som är limmade bak på bitarna och så skickas ljudet genom olika ljudeffekter i MISK-programmet. Mikrofonerna är kopplade till en utbyggnad av ljudkortet på MISK-datorn. Utöver ljud så styr de också hur trädet glimmar i projektionen.

FaceMusic

En iPad använder sin kamera för att tolka rörelserna i ditt ansikte. MISK-programmet översätter rörelserna till olika ljudkvaliteter. Denna skickar också OSC över Wifi.

Mikrofonen i trädet

En mikrofon som är kopplad till MISK-datorn. Den känner av om någon gör ljud i mikrofonen och väntar tills det blir tyst innan den svarar.

Active Curtain

Använder en kamera för att läsa av avstånd till duken. Det finns en projektor i boxen som sedan ritar mönster och färger utifrån denna tolkning. Här krävs en windowsdator för att klara av att använda Kinect-kameran.

Fiberträdet

Avståndssensorer i trädgrenarna ser trådrörelser. Det är byggt kring en mikrokontroller som dels styr ljuset, men också pratar med MISK-datorn som sköter ljudet.

Knappväggen

Använder vanliga brytar-knappar, fungerar som tangenter, för att trigga vibrationer, ljud och vind. För att koppla knapparna till datorn, används ett X-Keys-interface som kopplas via USB i MISK-datorn. Vibrationerna i väggen görs av en subhögtalare fäst på baksidan av skivan, och fläktarna styrs av en mikrokontroller.

Projektorväggen

Projektionen lyssnar på alla ovannämnda sensorer och tar in väderdata från SMHI för att styra vind och molnmängd i bilden.

MSMD — Multisensoriskt Musikdrama

Utställningen väcker dina sinnen och inbjuder till samspel, och passar därför för alla. Miljön är inspirerad av metoden Multisensoriskt Musikdrama, vilket är en metod där sinnesstimulering, interaktiv musik, berättande och samspelsstrategier är stora delar. Under utställningsperioden kommer ett sådant drama vara bokningsbart för barn och unga på anpassad skola. Detta bokar man via Världskulturmuseet.