Så jobbar vi i grundskolan


Så här brukar Vi kan påverkas process se ut när vi jobbar med energieffektivisering i skolor.

Presentation, cirka 30 min

Vi presenterar materialet för rektor och/eller ledningsgrupp. 15 min presentation plus frågor. Det som presenteras är:

  • Vi kan påverka-satsningen i relation till styrdokument, alltså miljömål och läroplan.
  • Vi kan påverka-satsningens process (som även beskrivs nedan).

Om så önskas, presenterar vi även för övrig personal och pedagoger vid ett senare tillfälle.

Planering, 30-60 minuter

Tillsammans med ledning och övriga intresserade, bestäms:

  1. vilken del av skolan vi ska jobba med - alla klasser eller enbart några.
  2. strukturella riktlinjer för att säkra att energieffektiveringen hålls vid liv över tid.
  3. hur detta sätts i relation till stadens övriga hållbarhetssatsningar som riktas till pedagogiska verksamheter.
  4. hur verksamheten vill göra med elstatistik och återbäring.

Naturligtvis är det fullt möjligt att ta presentation och planering på samma möte.

Workshop personal på APT, 90 min

Vi gör workshop med aktuell personal. Deltagarna får först fundera ut vad man själv kan göra för att inte slösa elenergi (både på fritiden och på jobbet). Deltagarna får därefter sätta ett kollektivt energimål, alltså vad man som grupp/arbetslag kan göra för att inte slösa ström på jobbet. Hela denna workshop är samma typ som eleverna sedan får.

Workshop elever, 90 min

Samma typ av workshop som med pedagoger; alltså enligt följande innehåll:

  • Aktivitet/övning, exv "Alla barn gör ström" eller diskussion kring filmen "Stäng av när du är klar"
  • Vad drar ström där du befinner dig?
  • Vad drar ström - i onödan - där du befinner dig?
  • Vad kan DU göra för att inte slösa ström?
  • Vad kan NI göra, som delar ett utrymme, för att inte slösa ström?

Enkät personal APT, 30 min

4-6 veckor efter att man gjort första workshopen, gör vi en beteendeenkät för att kunna mäta beteendeförändringar hos personalen.

Enkät elever, 30-45 min

4-6 veckor efter att man gjort första workshopen, gör vi en beteendeenkät för att kunna mäta beteendeförändringar hos eleverna. Alla elever får också diplom.

Workshop energispanare, 90 min

För att hålla energifrågan vid liv, kan man jobba med Energispanare. Deras uppdrag är att göra kampanjer för att påverka andra (elever, föräldrar eller övriga) att vara mer energieffektiva.

Energispanarna behöver stöd från någon av skolans personal i sitt kampanjarbete. Vi kan påverkas energipedagoger leder deras kick-off och avslutning, medan ordinarie personal ansvarar för arbetet däremellan.

Energispanarna kan vara:

  • En hel klass under en viss period.
  • Representanter från olika klasser under en viss period.
  • Något man gör på elevens val.
  • Något man gör på fritids.

Energispanarna bör kunna träffas minst en gång i veckan för att kunna lyckas. Man bör inte ge elevrådet energispanaruppgiften.