Translanguaging på Bergsjöskolan


Publicerad 2 december 2018

Att organisera så att eleverna kan tala flera språk i klassrummet är ytterligare ett steg mot att möta eleverna där de är, både språk- och kunskapsmässigt. Translanguaging innebär att på ett medvetet sätt dra nytta av elevers flerspråkighet i undervisningen.

Bygger på kollegialt lärande

Bergsjöskolan F-6 har skapat en organisation för att hela skolan ska arbeta med translanguaging. Arbetet bygger på kollegialt lärande. En av lärarna på Bergsjöskolan är Amanda Vernersson:

– Som lärare måste du våga släppa kontrollen och acceptera att du inte förstår allt som sägs i klassrummet. Våga prova och ta små kliv med rimliga förväntningar. Ett första steg är att visa ett genuint intresse för dina elevers språkliga resurser och med det kan du komma långt.

För henne har translanguaging också inneburit att hon själv har utvecklats i sin roll som lärare.

– Jag har blivit intresserad av de språk som talas i vårt klassrum. Det har utmanat mig, samtidigt som jag kan bekräfta allt det som eleverna är. Att jag anpassar mig för de elever jag har, det gör förhoppningsvis mycket med eleverna. Till exempel att jag kan säga “hälsa hooyo” till en somalisktalande elev istället för att säga “hälsa mamma”.

Fyra fördelar med translanguaging i undervisningen:

  1. Det kan förstärka en djupare och mer omfattande förståelse av ämnet.
  2. Det kan bidra till det svagare språkets utveckling.
  3. Det kan underlätta kontakter och samarbete mellan hem och skola.
  4. Det kan underlätta integrationen mellan sådana som är nybörjare och sådana som redan behärskar språket Colin Baker (2001)

Se filmen där Amanda Vernersson och hennes elever intervjuas.