Fokus på att läsa i förskoleklass

Publicerad 15 december 2023

Förskoleklassen på Askimskolan har under hösten varit med i en lästävling. Tävlingen riktar sig till lågstadieelever och ska uppmuntra elever att läsa. Under hösten har eleverna i förskoleklass försökt läsa så många böcker som möjligt.

– Förskoleklass ar en viktig roll i att väcka elevernas intresse för läsning, berättelser, texter och det skrivna språket. I och med att barn brukar gilla att tävla så tänkte vi att detta kunde locka till mer läsning. Vi vill att tävlingen ska locka till att knäcka läskoden och att de får en bredd i vad de läser så att de lockas att läsa vidare. Säger Sandra Olsson, lärare i förskoleklass på Askimsskolan

Varför tror ni att ni har lyckats läsa så många böcker?

– Vi pedagoger har en genuin passion för läsning, vilket också smittar av sig till eleverna. Vi har också ett tillgängligt bibliotek i närområdet, något som också bidragit till att vi under hösten har lyckats läsa 35 böcker.

Vad har eleverna fått göra under hösten

  • Bildvisning under högläsning: Varje högläsningsstund kompletterades med bilder från böckerna på Cleavertouch, vilket gynnar särskilt elever med svenska som andraspråk (SVA).
  • Dokumentation med en läsorm: Alla lästa böcker dokumenterades med en läsorm i klassrummet, skapande en visuell påminnelse för eleverna att läsa mer.
  • Arbete med Widget: Intensiv användning av Widget, ett hjälpmedel för bildstöd, där tankekartor skapades för att underlätta återberättandet av böckerna.
  • Synliggörande av böcker: Genom att placera böcker i elevernas ögonhöjd och på olika platser i klassrummet, skapades en stimulerande läsmiljö.
  • Målning av bilder till böckerna: Eleverna fick utlopp för sin kreativitet genom att måla bilder relaterade till de lästa böckerna.
  • Dilemmaböcker och bildsortering: Genom att klura ut fortsättningen på dilemmaböcker och sortera bilder i rätt ordning utmanades elevernas kreativa och logiska tänkande.

Vad tycker eleverna om att vara med och läsa?

– Det verkar som att eleverna har haft roligt under Lästävlingen och har uppskattat möjligheten att utforska en mängd olika böcker, säger Sandra Olsson.

Förskoleklassen kom på en delad tredje plats i tävlingen som arrangeras av bokrymden.se. Tävlingen var för hela Sverige.