Bokattack för att locka till läsning och språkutveckling


Publicerad 2 januari 2024

På Talldungeskolan F-3 är skolbiblioteket mer än en samling böcker. Det är ett centrum för läskultur och språkutveckling. En prioritering som inte bara är viktig för biblioteket utan är något hela skolan arbetar för.

Eva Gezelius är ansvarig för skolbiblioteket på skolan och brinner för att skapa ett bra samarbete mellan skolan och skolbiblioteket. Efter flera år på Talldungeskolan har hon varit en drivande person till att göra om skolbiblioteket till en resurs för språkutveckling och läsning.

– När jag började på skolan såg jag att vi bland annat hade två utmaningar för skolbiblioteket. För det första var inte skolbiblioteket ett naturligt inslag i verksamheten, vid planeringar eller liknande. För det andra, lånade eleverna ofta böcker som var alldeles för svåra för deras nivå. Det här var någonting jag ville förändra, säger Eva Gezelius.

Bokattack för att locka till läsning

För att uppmuntra till läsning och språkutveckling har Eva Gezelius infört något hon kallar för "Bokattack". Hon väljer ut en specifik bok eller bokserie och tar med denna till klassrummet.

– Jag besöker klassrummen och ger eleverna en kort presentation av boken, berättar om bokens handling och läser högt ur en spännande del. Sedan avbryter jag mitt i när det börjar bli som mest spännande för att väcka deras intresse att läsa boken vidare, säger Eva Gezelius.

Eleverna uppmanas att låna boken om de är intresserade. I skolbiblioteket står veckans böcker tydligt placerade, och en affisch visar alla tidigare böcker. Eleverna kan enkelt komma tillbaka till biblioteket och låna tidigare böcker.

– Jag kan se att det här har gjort att eleverna har börjat låna mer lättlästa böcker, och att de har upplevt en ökad läsglädje eftersom de kan förstå och njuta av böckerna. Dessutom har bokattackerna gjort att personalen ser mig mycket och även har fått en större kunskap om vårt utbud, säger Eva Gezelius.

Hjälpa eleverna att nå målen

Eva Gezelius berättar att hon ofta flyttar om i skolbiblioteket för att eleverna ska upptäcka nya böcker.

– Om vi kan får eleverna att läsa mera och bli bokslukare, kommer de att ha större möjlighet att nå målen och ha godkända betyg när de går ut ur nian, understryker Eva Gezelius.