Svartedalsskolan fick högst poäng i elevenkäten av Göteborgs Stads skolor


Publicerad 5 april 2024

2023 års elevenkät visade att Svartedalsskolan hade de mest nöjda eleverna i Göteborgs Stads skolor.

– Jag tror att det beror på personalens hårda arbete med att alla elever ska känna sig sedda både i klassrum och utanför. De ska veta att vi bryr oss, säger Frida Hellgren Kesti, biträdande rektor årskurs 7-9 på Svartedalsskolan.

På Svartedalsskolan arbetar man för att göra undervisningen mer tillgänglig, så att eleverna kan öka självförtroendet i skolarbetet och hitta tillhörighet på skolan. När det gäller undervisningen sker arbetet genom lärande mellan kollegor och lärarna träffas varannan vecka för att ta sig an ett antal utvecklingspunkter som lärarna identifierat i skolan.

-Vi arbetar också med fokus i det som vi kallar vårt visionsarbete. I detta arbete har personal identifierat områden som vi vill se växa hos våra elever. Vi arbetar periodvis med olika aktiviteter i och utanför klassrummen, för att se dem växa. Aktiviteterna planeras under gemensamma möten en gång i månaden och genomförs med klasserna minst en gång i veckan, säger Frida.

Arbetar tillsammans

Personalen på skolan märker att det arbetet de gör tillsammans kring undervisningen, med visionsarbetet och att de står enade, gör stor skillnad för eleverna. De arbetar mycket med att eleverna och personalen ska trivas. Varje dag är en ny och viktig dag, där skolan har stor betydelse och de vill räcka till för eleverna.

- Vi vill räcka till för eleverna, de är viktiga för oss och vi vill göra allt för att de ska lyckas i livet. Det är lättare att göra det arbetet om vi arbetar tillsammans. Eleverna märker att vi står enade och det tror jag är anledningen till resultatet i elevenkäten, berättar Frida.

Stöttar och lyssnar som vuxna

På skolor händer det saker hela tiden. Det kan till exempel handla om konflikter som skett i eller utanför skolan. Det kan handla om en händelse i världen som påverkar en elev som gör att de vill ha stöd. Det naturliga för en elev är oftast att vända sig till sin mentor eller till någon annan lärare man har förtroende för. Men en enskild lärare kan lätt känna sig otillräcklig eftersom uppdragen är många och väldigt komplexa i skolan.

- Vårt mål är att alla elever ska känna att det finns minst en vuxen på skolan att vända sig till när det behövs och det är väl just det resultat som visar sig i resultatet i trygghetsenkäten. Att vi faktiskt lyckats bra med det, avslutar Frida.