Ett rikt friluftsliv på Nygårdsskolan


Publicerad 12 januari 2023

Ett rikt friluftsliv som skapar flera positiva effekter för elevernas inlärning och hälsa. Nygårdsskolan och Brottkärrsskolan arbetar aktivt med att synliggöra elevernas hälsa och ge dem kunskap och vanor för ett hälsosamt liv. I högstadiet möts de även av en stor vandringsutmaning.

På Nygårdsskolan och Brottkärrsskolan arbetar de med hälsa och att skapa ett rikt friluftsliv, utifrån elevernas olika förutsättningar. Det kan handla om allt från friidrottsdag, skoljogg till städdagar.

– Vi vill att våra elever ska lära sig och förstå hur deras egen livsstil påverkar hälsan, miljön och samhället. På våra friluftsdagar, lekdagar och under fritidstid skapar vi kunskap och vanor för ett hälsosamt liv. De här satsningarna ökar gemenskapen både inom skolan men även mellan skolorna då vi samarbetar med varandra kring flera av aktiviteterna, säger Marie Ahlén, rektor på Brottkärrsskolan och Nygårdsskolan.

Eleverna utmanar sig själva, varandra och upptäcker naturen

I årskurs åtta får alla elever vara med om en stor utmaning. I slutet av vårterminen vandrar de i två dagar på Bohusleden och övernattar i tält. En aktivitet som ska vara ett bra avbrott från klassrumsundervisningen och som ska lära eleverna att naturen är en plats för aktiviteter, vila och återhämtning

- I högstadiet gör eleverna en friluftsvandring, något som vi vill ska skapa en positiv upplevelse av friluftsliv och öka deras kunskap om naturen, sig själva och varandra, säger Marie.

Vid tre tillfällen under året förbereds eleverna på olika delar av vandringen, som att gå en kortare etapp av bohusleden, hur de orienterar sig med en karta, matlagning och hur de kan bygga ett vindskydd. Inför varje tillfälle får eleverna läsa på och titta på filmer och därefter testa momenten i naturen.

– I december övade eleverna på att laga mat och göra upp eld. Vi promenerade och de fick laga linssoppa i sina trangia-kök och grilla korv över eldstaden som de byggt, säger Fredrik Brandt, lärare på Nygårdsskolan.

– Vi lär oss mer när vi är ute och rör på oss och mår väldigt bra av att ute. Eleverna får under de här tillfällena lära sig att samarbeta, upptäcka vår natur och bli bekväma i den, men framför allt ha roligt på vägen. Vi märker en tydlig skillnad i gruppen, att de blir tryggare, både med sig själva och varandra, och märker att eleverna tycker att de här dagarna är väldigt roliga och uppskattade, säger Fredrik.

pinnar i en eldstad     Tranga-kök med grönsaker i