Hovåsskolans arbete för en tryggare skolmiljö


Publicerad 15 november 2023

På Hovåsskolan ska ingen elev känna sig otrygg eller osäker. Därför har skolan under hösten börjat arbeta på ett nytt sätt med sitt trygghetsarbete. Där ett trygghetsteam med flera medarbetare på skolan arbetar för att skapa en tryggare och säkrare skolmiljö för eleverna.

Det förebyggande arbetet spelar en central roll i teamets arbete. En aktivitet är trygghetsvandringar där eleverna deltar och får berätta om sina upplevelser, ge sina åsikter och lägga fram förslag till förbättringar.

”Eleverna ska känna att de blir lyssnade på och bidrar med sina tankar”

– Vandringarna är grunden för att skapa en trygg skola. Eleverna ska känna att de blir lyssnade på och bidrar med sina tankar. När vi går runt på skolan tillsammans berättar de hur de upplever skolmiljöerna och vad de gör på de olika platserna på skolan och om de känner sig trygga där, säger Hampus Andersson, trivselpedagog.

Trygghetsteamet arbetar tillsammans med eleverna för att hitta lösningar. Ofta är känslan av otrygghet kopplad till de upplevda kränkningar som också rapporteras.

En annan del av det förebyggande arbetet är de sociogram som skolan gör varje termin. Sociogram är ett verktyg som gör det möjligt att se hur olika saker påverkar sammanhållning och relationer i en grupp.

– Med hjälp av sociogrammet kan vi se vilka klasser som behöver stöd för att öka tryggheten. Otryggheten finns alltid i någon grad, men genom den kunskap som undersökningen ger oss kan vi förbättra situationen på olika sätt, säger Johan Molinder, kurator.

Praktiskt arbetet i en grupp eller klass

Teamet identifiera klasser eller grupper som behöver deras hjälp - det kan vara ärenden som anmälts till elevhälsoteamet, vårdnadshavare eller elever som själva tar upp problem. Sedan börjar det praktiskt arbetet med en enkät. Eleverna erbjuds dessutom en individuell intervju med teamet, men även lärarna involveras i arbetet.

– Elevhälsan på skolan arbetar mer individuellt medan trygghetsteamet fokuserar på gruppinsatser. Sedan vi gjorde om arbetet i trygghetsteamet har det fått en högre kvalitet än tidigare, i och med att arbetet alltid utgår från elevperspektiv kan teamet agera tidigare på situationer och otrygghet än tidigare, säger Marie Lagergren, biträdande rektor.

– Vi har också sett en förändring hos eleverna. Fler elever vågar prata med oss vuxna när något händer, men vi behöver arbeta över en lite längre period för att kunna dra fler slutsatser av arbetet, menar Johan.