Hon tog bort matteboken – då fick eleverna bättre självförtroende


Publicerad 7 november 2018

Elever har ofta dåligt självförtroende i matte. Det menar Stella Kalatzis, som är 4-6-lärare på Flatåsskolan. Sen en tid tillbaka har hon därför tagit bort matteboken från lektionerna – och märker stor skillnad.

– Eleverna tycker att matte är roligare nu och har bättre självkänsla, säger hon.

För tre år sedan började Stella Kalatzis undervisa i en klass där många elever tyckte att matte var jobbigt. Stella använde en klassisk mattebok, men bestämde sig snabbt för att tänka om. Istället började hon variera undervisningen allt mer.

– Nu jobbar vi mycket med problemlösning, ofta i par eller grupp. Det ger mig större insikt i hur barnen tänker och på vilken nivå de befinner sig, säger Stella.

Varierar uppgifter så mycket som möjligt

Hon hämtar inspiration från olika läromedel, forskning, utländska sidor, digitala plattformar och spel. Allt för att erbjuda eleverna så varierande uppgifter som möjligt.

– Alla lär sig på olika sätt. Ju mer jag varierar undervisningen, desto fler elever har jag möjlighet att fånga upp.

Eleverna inte längre lika stressade

Stella har nu undervisat utan mattebok i två år. Hon märker stor skillnad. Enligt Stella har eleverna fått bättre självförtroende och har nu roligare på mattelektionerna. Hon ser tydliga mönster i att klassen vågar diskutera mer, att de inte skäms för att säga fel och att de är mer självgående än många andra jämnåriga. Tidigare fokuserade barnen mycket på hur långt de hade kommit i matteboken och vilken sida de var på.

– Så är det inte längre. Sen matteboken försvann har även mycket av stressen och jämförelsen försvunnit.

Vill du läsa tidigare artiklar så finns de här.