Foto: Marit Lissdaniels

Vår skola

På Flatåsskolan går cirka 550 elever från förskoleklass och upp till årskurs 6. Flatåsskolan ligger centralt med närhet till friluftsområden och till Frölunda torgs och Göteborgs centrums rika kulturutbud. Detta används i undervisningen utifrån skolans mångåriga profil med utomhuspedagogik.

Så arbetar vi

Vi som arbetar på skolan tror på alla elevers vilja och förmåga att inhämta kunskap. Vi uppmuntrar och stimulerar eleverna till att växa och utvecklas genom sitt skolarbete. Vår profil utgår våra värdeord: kunskap, tydlighet, glädje och trygghet.

Vi sätter elevens kunskapsutveckling i centrum. Vi har hög lärarbehörighet och eleverna undervisas av lärare som brinner för sina ämnen. Vi arbetar utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.

På vår skola arbetar vi med en tydlig och strukturerad undervisning. Vi utgår från en pedagogik som har sin grund i skolans ”Likvärdighetslista”. Det innebär att vi har en tydlig lektionsstruktur och en organisationskultur som ger studiero i klassrummet.   

Trygghet och trivsel

Alla elever ska kunna känna sig trygga och trivas på sin skola. På Flatåsskolan arbetar vi förebyggande mot kränkande behandling med skolans värdegrund som bas. Varje klass har ett schemalagt pass i veckan tillsammans med klasslärare där klimatet i klassen följs upp.

På vår skola arbetar vi med aktiva raster vilket innebär att vi har en organiserad rastverksamhet för att öka rörelseglädjen och tryggheten på rasten.

Trygghet innebär också att vi bryr oss om och bemöter varandra med vänlighet och respekt. Vi ser varandras olikheter som en styrka och tillgång. Därutöver arbetar vi även med ett relationsskapande ledarskap i klassrummet och bedriver ett kontinuerligt trygghetsarbete för att alla elever ska känna trygghet och trivsel på Flatåsskolan.

Elevernas inflytande

Att arbeta med elevinflytande är en självklarhet för oss. Det står i både skollagen och Barnkonventionen. Vi har klassråd, elevråd och måltidsråd. I råden får eleverna prata om frågor som är viktiga för dem.  Eleverna får lära sig saker som är bra att kunna genom hela livet: att ta ansvar, kommunicera, leda och lyssna på andra. 

I skolans elevhälsoteam arbetar rektor, kurator, specialpedagog, skolpsykolog och skolsjuksköterska tillsammans med skolans personal, elever och vårdnadshavare för att skapa bästa förutsättningar för alla barns trygghet och lärande.

Skolan och vårdnadshavare 

Det är viktigt att det finns en bra dialog mellan skola, elev och vårdnadshavare. På Flatåsskolan använder vi oss till stor del av vår lärplattform Vklass när vi kommunicerar med dig som vårdnadshavare om ditt barn. På ditt konto på kan du se ditt barns läxor, följa ditt barns individuella utvecklingsplan och få information om vad som händer i klassen.

Vklass

Förskoleklass - elevens första år i skolan

På Flatåsskolan har vi fyra förskoleklasser. Förskoleklasserna har ett nära samarbete och samverkar under skoltid samt har ett gemensamt fritidshem. Samverkan kan vara vid undervisning och lek utomhus samt i tvärgrupper under skoldagen, allt utifrån elevernas behov.

Året i förskoleklass ska förbereda eleverna för deras fortsatta utbildning. Genom en väl avvägd blandning av igenkänning och nya utmaningar och med gott om tid för lek ska verksamheten stimulera elevernas utveckling och lärande.

Från tisdagen vecka 32 tar lärare i förskoleklass emot nya elever som börjar förskoleklass och fritids på vår skola. Med kortare inskolningstider de första dagarna möjliggörs en trygg och tillitsfull ingång in i skolans värld för både elev och vårdnadshavare. Elever som endast går skoltid går i skolan klokan 8.10-13.20 från skolstart.

Utbildningen tar sin början i det man känner igen från förskolan och därefter utmanas eleven vidare att ta sig an nya kunskaper. Ett nära samarbete mellan hem och skola är en framgångsfaktor. Förskoleklassens övergripande mål är att eleven ska känna sig trygg, ha tillit till sin egen förmåga och se sig själv som en person som kan och vill lära sig.

Under vårterminen innan skolstart erbjuds eleven först en digital träff. Därefter träffas den blivande förskoleklassen på skolan. Vårdnadshavare bjuds in till ett gemensamt informationsmöte i maj. I juni har vi enskilda digitala välkomstsamtal. För elever med särskilda behov sker en särskild överlämning. 

Förskoleklass är en övergång mellan förskola och årskurs 1 där lärarna arbetar mycket med elevernas lärande på ett lekfullt sätt. Eleverna får upptäcka, lära sig nya saker och träna på att lära tillsammans med andra.

Börja i förskoleklass

Fritidshem

På Flatåsskolan finns sex fritidshem:

  • Förskoleklass till årskurs tre: har fyra åldershomogena fritidshem (Ängen, Torpet, Kronan och Villan).
  • Årskurs 4 till 6: ett fritidshem (Barken) och ett för eleverna i Särskild undervisningsgruppen (Åsen)

Fritidshemmets verksamhet kompletterar undervisningen under skoldagen genom att kunna erbjuda eleverna att delta i olika aktiviteter, ge dem möjlighet att utveckla goda kompisrelationer samt tid till vila och återhämtning.
 
Ansök om, ändra eller säg upp fritidshemsplats

Trivsel, traditioner och trygghet

På vår skola arbetar vi med aktiva raster vilket innebär att vi har en organiserad rastverksamhet för att öka rörelseglädjen och tryggheten på rasten.

I skolans elevhälsoteam arbetar rektor, kurator, specialpedagog, skolpsykolog och skolsjuksköterska tillsammans med skolans personal, elever och vårdnadshavare för att skapa bästa förutsättningar för alla barns trygghet och lärande. Om du eller ditt barn upplever något problem i skolan är det oftast bra att prata direkt med klassläraren eller fritidspersonalen.

Trygghet innebär också att vi bryr oss om och bemöter varandra med vänlighet och respekt. Vi ser varandras olikheter som en styrka och tillgång. Därutöver arbetar vi även med ett relationsskapande ledarskap i klassrummet och bedriver ett kontinuerligt trygghetsarbete för att alla elever ska känna trygghet och trivsel på Flatåsskolan.

Trivsel och glädje

Vi vill att alla elever på vår skola ska känna glädje genom gemenskap med andra, och glädje genom att lära sig något nytt varje dag. Vi arbetar aktivt för att skapa en varierad undervisning där varje elev ska ges möjlighet att nå sin fulla potential. Vi vill att eleverna ska känna tilltro till sin förmåga att lyckas i skolan. Alla på skolan arbetar aktivt för att eleverna ska känna delaktighet, motivation, nyfikenhet, kreativitet, glädje och lust till lärandet.

Traditioner och gemenskap

Vi är stolta över våra skoltraditioner som samlar hela skolan och stärker gemenskapen. Från skolavslutningen till friluftsdagar – aktiviteter som ger eleverna möjlighet att samarbeta, utveckla sin kreativitet och skapa minnen för livet tillsammans. 

På Flatåsskolan har vi flera återkommande traditioner som är uppskattade av både elever och personal:

  • Fritidshemmets dag
  • Brännbollsturnering årskurs 6 mot lärarna
  • Luciafirande
  • Fångarna på fritids
  • 3 i rad turnering
  • Påskjakt
  • Friluftsdag på Slottsskogsvallen

Maten i skolan

Alla elever äter gratis lunch i skolan. Till lunchen kan eleverna alltid välja mellan två maträtter där en av maträtterna är vegetarisk. Vissa dagar kan båda maträtterna vara vegetariska. Det finns också ett salladsbord med grönsaker efter säsong. Vi äter tillsammans. Det betyder att eleverna äter lunchen i skolan tillsammans med lärare. Elever i fritidshem äter också frukost och mellanmål i skolan.  Vi lagar alla maträtter och tillbehör här på skolan. 

Läs mer om maten i skolan, specialkost och anpassade måltider samt se vilken mat som serveras i dag på: 

Mat i grundskolan

Skolans matsedel — det här serverar vi i veckan (Skolmaten.se)  

Skolans rum inne och ute

Vår skola byggdes på 1960-talet och bär på mycket historia och charm. Trots sin ålder är lokalerna väl omhändertagna och anpassade för dagens undervisning, vilket skapar en trivsam och inspirerande miljö för både elever och personal.
Vår skolgård är en plats för lek, kreativitet och återhämtning. Med stora grönytor, bollplaner, klätterställningar och sittplatser finns det något för alla. Under de senaste åren har skolgården renoverats och erbjuder nu en trygg, modern och inbjudande miljö där eleverna kan leka, umgås och utvecklas.

Inomhus erbjuder vi en aula, musiksal, samt ett skolbibliotek som uppmuntrar till läsning och lärande i en lugn miljö. Skolans läge, med närhet till både Flatåsparken och konstgräsplanen, ger dessutom fina möjligheter till rörelse, naturupplevelser och utomhusaktiviteter året runt.  

Aktiviteter efter skolan

Göteborgs Stad jobbar för alla barns rätt till ett gott liv. Genom att ge barn möjlighet till en aktiv fritid i närheten av viktiga vuxna, bidrar vi till trygga sammanhang som kan stor betydelse för hur barnen lyckas i skolan och för hur det går för dem senare i livet. Vi har samarbete med fritidsgården Linden som kommer till skolan och har aktiviteter för årskurs 3-6 på fritids. Varje måndag besöker en representant från gården skolan för att skapa relationer med eleverna och informera om de aktiviteter som erbjuds. Syftet är att uppmuntra eleverna att ta del av en trygg och meningsfull fritidsverksamhet efter skoltid. Vi lägger upp på Vklass om de olika möjligheter som finns för eleverna att göra på fritiden som tillexempel Högsbohöjds nya fritidsgård för mellanstadieelever som ligger i närheten av skolan. 

Så önskar du skolplats

Alla barn som är folkbokförda i Göteborg är garanterade att få en plats i någon av Göteborgs Stads skolor. Du som är vårdnadshavare kan önska vilken skola du helst vill att ditt barn ska gå i. Det gäller från förskoleklass till och med årskurs 9. Vi kan inte säga i förväg vilken skola ditt barn kommer att få en plats i.

Läs mer om hur du gör för att önska skola, eller om du vill byta skola för ditt barn:

Önska skola  

Jobba hos oss

På Flatåsskolan arbetar vi tillsammans och lär av varandra. Som ny hos oss får du introduktion och kunniga kollegor inom olika områden. 

Här möts du av:

  • Positivitet
  • Professionella och hjälpsamma kollegor
  • Samarbete

Bli en av oss! Du hittar alla lediga jobb och mer information om oss på:  

Lediga jobb i grundskoleförvaltningen

Grundskoleförvaltningen som arbetsplats