Vår förskola
Billdals Kyrkvägs förskola ligger naturskönt nära havet och med fina ströv- och skogsområden ett stenkast från förskolan. Utflykter i närområdet är en naturlig del av verksamheten. Vi arbetar aktivt med barnen kring hållbar utveckling, både när det gäller miljö och sociala sammanhang.. Vår målsättning är trygga barn som vill, vågar och kan. Vi vill ge varje barn de bästa förutsättningarna att möta framtiden.
Vår förskola
Billdals Kyrkvägs förskola ligger naturskönt nära havet och med fina ströv- och skogsområden ett stenkast från förskolan. Förskolans målsättning är trygga barn som vill, vågar och kan. Vi vill ge varje barn de bästa förutsättningarna att möta framtiden.
Organisation och lokaler
Förskolan har fem avdelningar med blandade åldersgrupper 1-5 år. Avdelningarna samverkar och vi arbetar med åldersindelade tvärgrupper för att främja barns utveckling och lärande. Varje avdelning består av en rymlig hall där barnen har plats att hänga av sig sina kläder, ett större rum samt flera mindre rum som kan skifta i karaktär beroende på barnens intresse, behov och förutsättningar. Projektet ska avspeglas i lärmiljöerna som erbjuds. Lokalerna är ljusa och luftiga, här finns också ett stort öppet torg som är en samlingsplats för utforskande lärmiljöer som skapar välkomnande möten mellan avdelningarna.Utemiljön
Den gemensamma stora gården erbjuder en varierad och stimulerande miljö utifrån tanken ”det vi kan göra inne, kan vi göra ute”. Här finns även möjlighet till egna odlingar som barnen kan följa under året. Varje avdelning har även en mindre “gård” i anslutning till avdelningarnas entréer.
Vår pedagogik
Vi arbetar utifrån en språkprofil och har under många år arbetat med projektet Bästa stunden, ett läs- och familjefrämjande projekt riktat till barn mellan 0-9 år och deras familjer. Det är en del av stadens satsning på att göra “hela staden socialt hållbar”. Arbetet syftar till att ge varje barn en god start i livet samt goda förutsättningar i skolåren. Att läsa högt tillsammans har stor betydelse för barnets språkliga och känslomässiga utveckling. Samtidigt skapar det tillfälle till närhet och gemenskap.
Det senaste året är vi även del av satsningen Språk och kunskapsutvecklande arbetssätt (SOKA). I arbetet med barnen tar sig detta uttryck genom ett projektinriktat arbetssätt. Vi utgår från en barnbok som väljs gemensamt på huset och under året arbetar varje avdelning med boken. Pedagogerna bygger upp lärmiljöer utifrån vad barnen fångas av i boken och bygger sedan vidare på utveckling och lärande genom utforskande, naturvetenskap, matematik och konstruktion. Kreativt skapande och de estetiska uttryckssätten vävs in i arbetet och ger uttryck i projekten.
Föräldradialog och delaktighet
Förskolan värdesätter en god kommunikation mellan vårdnadshavare och pedagoger i den dagliga kontakten vid lämning och hämtning. Vi använder också Unikum som en gemensam kommunikationskanal för vårdnadshavare, förskolans personal och rektor. Föräldramöten genomförs varje termin och minst en gång per år har vi utvecklingssamtal för varje barn, fler samtal vid behov.