Foto: Carin Bjarnesund

Gymnasieskolan


”Miljöperspektivet i undervisningen ska ge eleverna insikter så att de kan dels själva medverka till att hindra skadlig miljöpåverkan, dels skaffa sig ett personligt förhållningssätt till de övergripande och globala miljöfrågorna. [...] Undervisningen ska dessutom bedrivas i demokratiska arbetsformer och utveckla elevernas förmåga och vilja att ta personligt ansvar och aktivt delta i samhällslivet" (GY2011, sid 7).

Det är en förutsättning att Vi kan påverka ligger i linje med såväl skolans värdegrund, de övergripande målen samt examensmålen.

Detta projekt stärker medvetenheten om energi och miljö och präglas samtidigt också av en medskapande arbetsform. Dessutom är det tvärvetenskapligt och knyter an till många ämnen såsom svenska, samhällskunskap, teknik, geografi, matte och många fler.

Vilka ämnen som man vill koppla till detta, och på vilket sätt, bestämmer vi naturligtvis tillsammans. Projektet utgår alltid från förutsättningarna på varje individuell verksamhet.

Tanken är att en elevgrupp driver projektet i skolan, med stöd från rektor och lärare. De inventerar skolans elanvändning, utvecklar en energisparplan och tar ansvar för det arbete som sedan utförs. Målet är att minska elanvändningen genom praktiska åtgärder och genom att långsiktigt ändra beteendemönster som har med elanvändning att göra.

Vill du starta ett projekt på din gymnasieskola? Kontakta oss så kan vi tillsammans planera hur projektet ska fungera i er verksamhet. Ta också gärna en titt på informationen om Energispanarna för att få en känsla för materialet.