Problem med vatten och avlopp

Kretslopp och vatten ansvarar för vatten- och avloppsledningarna fram till en halv meter utanför tomtgränsen. Vatten- och avloppsledningarna innanför tomtgränsen, och en halvmeter utanför, är fastighetsägarens ansvar.

Om du inte har vatten i kranen

Du som bor i lägenhet ska i första hand kontakta din hyresvärd. Du som bor i egen fastighet ska först kontrollera om det finns en vattenläcka inne på fastigheten och att ventilerna vid vattenmätaren är öppna. Om ingenting är fel i din fastighet kan du kontrollera om det är några planerade eller akuta vattenavstängningar i ditt område. Om det inte är så - kontakta driftcentralen på Kretslopp och vatten.

Om vattnet i kranen luktar eller smakar konstigt

Du som bor i lägenhet ska i första hand kontakta din hyresvärd. Du som bor i egen fastighet, och inte tar vatten från egen brunn, kan kontakta driftcentralen på Kretslopp och vatten. Om kallvattnet blivit varmt, eller stått i ledningen under natten, kan du börja med att spola en stund så att det kommer friskt dricksvatten i kranen.

Om det blir stopp i avloppet

Vid fel på VA-ledningar inom tomtmark kontakta i första hand en rörläggare. Om du upptäcker fel på VA-ledningar utanför tomtgräns kontakta driftcentralen på Kretslopp och vatten.

Om det blir översvämning

En vanlig orsak till översvämning är överbelastning av ledningssystemet, exempelvis vid kraftig nederbörd. En annan orsak kan vara främmade föremål i avloppssystemet, till exempel trädrötter eller fett. Kretslopp och vatten ansvarar för vatten- och avloppsledningarna fram till en halv meter utanför tomtgränsen. Vatten- och avloppsledningarna innanför tomtgränsen, samt en halvmeter utanför, är fastighetsägarens ansvar. Att förhindra att översvämningar uppstår är ett gemensamt ansvar för fastighetsägare och kommunen.

Råd vid källaröversvämning

  • Bryt all elektrisk ström i de översvämmade lokalerna. Se dock till att eventuell dräneringspump blir strömförsörjd så att den inte stannar.
  • Försök begränsa inflödet genom att blockera golvbrunnar med till exempel trasor samt se till att toalettlock är stängda.
  • Flytta om möjligt fuktkänsliga inventarier.
  • Skaffa hjälp med länspumpning.
  • Var noga med hygienen efter kontakt med inträngande avloppsvatten.
  • Dokumentera händelsen med foton och skisser.
  • Ring försäkringsbolaget för hjälp med skadereglering och uttorkning.
  • Anmäl skadan till driftcentralen på Kretslopp och vatten.

Du får ett brev samt ett frågeformulär som ska fyllas i och skickas tillbaka till Kretslopp och vatten.
När skadeanmälan kommit till Kretslopp och vatten kontrollerar förvaltningen det kommunala vatten- och avloppsledningsnätet. Fastighetsägaren ansvarar för kontrollen av sin del av ledningarna.

Läs mer i broschyren

Viktigt att veta om källaröversvämningar

Om det blir stopp i rännstensbrunnen

Rännstensbrunnarna behöver rensas regelbundet så att det inte blir stopp vid nederbörd. I Göteborg är det trafikkontoret som ansvarar för detta. Felanmäl här

Om vattenmätaren fryser sönder

Som fastighetsägare ska du se över din vattenmätare om den sitter i ett ouppvärmt utrymme med risk för frysning av mätare eller ledning. Om mätaren frusit ska du först värma och sedan försöka isolera ledningen samt vattenmätaren. Använd inte öppen låga på grund av brandfara. Om du misstänker att vattenmätare eller ledning frusit sönder måste avstängningsventilerna till mätaren stängas.

Det är bara Kretslopp och vatten som får byta trasiga vattenmätare, men den nya mätaren och arbetet med den bekostas av fastighetsägaren.

Vår personal bär alltid arbetskläder märkta ”Göteborgs Stad – Kretslopp och vatten” och kan alltid legitimera sig. Skulle du vara tveksam när någon uppger sig komma från oss kan du alltid ringa vår driftcentral för att kontrollera innan du släpper in dem.

Om det susar i vattenledningen vid vattenmätaren

Om det susar i vattenledningen vid vattenmätaren även när du stängt av ventilen vid vattenmätaren kan det tyda på att vattenledningen läcker och kan vara en risk för översvämning eller leveransavbrott. Kontakta vår driftcentral för kontroll.

Övrigt

Om du upptäcker fel på VA-ledningar i gatumark, till exempel en vattenläcka eller ett brunnslock som kommit ur sitt läge, är vi tacksamma om du informerar driftcentralen på Kretslopp och vatten.

Få information om störningar via sms eller telefon

Vi har en telefonitjänst för att informera om akuta driftstörningar, som exempelvis vattenavstängningar i det kommunala nätet. Systemet ringer automatiskt till din fasta telefon eller skickar ett sms till din mobiltelefon. Här kan du läsa mer om det och registrera dig.

Ordlista för vatten och avlopp

VA, spillvatten, dagvatten, råvatten, servis, relining - vad är det? Typiska ord för vår verksamhet men inte så enkla att förstå. Här får du veta vad de betyder.

  • Avloppsvatten - ett samlingsnamn för dagvatten och spillvatten.
  • Avskiljningsgrad - mängd avskild förorening i förhållande till mängd in till reningsverket.
  • Bräddning - innebär att avloppsvatten (till stora delar bestående av dagvatten) släpps ut obehandlat till recipienten (se nedan) vid sådana förhållanden då avloppsledningsnätets eller avloppsreningsverkets kapacitet överskrids, till exempel vid extrema skyfall.
  • Dagvatten - dagvatten är regn-, spol- och smältvatten som rinner på hårdgjorda ytor eller på genomsläpplig mark. Det tillförs avloppsledningsnätet och avleds genom dagvattenledningar och diken till recipienten (se nedan).
  • Dräneringsledning - ledning som tar bort överflödigt/oönskat vatten i mark.
  • Duplikat system - avsloppssystem med separata ledningar för spillvatten och dagvatten
  • Förbindelsepunkt - det är den punkt där dina ledningar ansluts till det kommunala vatten- och avloppsledningsnätet. Normalt sett ligger förbindelsepunkten vid fastighetsgränsen. Kretslopp och vatten ansvarar för ledningen fram till förbindelsepunkten. Ledningen in till fastigheten ansvarar fastighetsägaren för.
  • Förnyelsetakt - längd på ledningar som förnyats i förhållande till ledningsnätets totala längd.
  • Kombinerad ledning - När spill- och dagvatten samlas i samma ledning och inte delas upp i de olika kategorierna spillvatten och dagvatten.
  • Lägenhetsavgift - ordet syns på vissa fakturor. Lägenhet i detta fall betyder bostadsenhet. Det är en avgift som ska täcka ­kostnaden för den nytta fastigheten har av att vara ansluten till VA-anläggningen; drift och underhåll av ledningsnät och ­vatten- och avloppsreningsverk. Även villor betalar lägenhetsavgift.
  • Otjänligt dricksvatten - ett dricksvatten som bedömts som otjänligt uppfyller inte ett eller flera av de hälsomässigt viktiga kvalitetskrav som Livsmedelsverket ställer.
  • Recipient - ett vattendrag, hav eller sjö som tar emot dagvatten och renat avloppsvatten.
  • Relining - en metod för att lägga in nya rör i en redan befintlig ledning. De gamla ledningarna finns kvar (jämför med spräckning).
  • Råvatten - obehandlat vatten taget från vattentäkt (se nedan).
  • Servis - den ledning som går mellan huvudledningen i gatan och fastighetens förbindelsepunkt vid tomtgräns.
  • Servisventil - används för att stänga vattnet till din fastighet. Den får endast öppnas och stängas av Kretslopp och vattens personal.
  • Spillvatten - förorenat vatten som kommer från diskhoar, toaletter, duschar och olika processer i industrin.
  • Strumpning/strumpinfodring - en metod för att renovera dåliga rörledningar från insidan av rören utan att behöva gräva upp hela ledningssträckan. Det är en glasfiberstrumpa som man för in i ledningen som renoveras. Denna strumpa härdas med ljus eller varmvatten, beroende på vilken strumpa som används.
  • Spräckning - en metod för att lägga nya rör i en redan befintlig ledning. Ett verktyg skickas in i det gamla röret, spräcker det inifrån (trycker sönder röret utåt), samtidigt som det nya röret dras in med verktyget (jämför med relining).
  • Styrd borrning - en metod som används vid speciella tillfällen, till exempel vid stora korsningar och hårt trafikerade vägar. Det innebär en kontrollerad styrd borrning i djup- och sidled under gatan och en ledning dras tillbaka till styrborrsmaskinen.
  • Tjänligt dricksvatten - ett tjänligt dricksvatten uppfyller alla de kvalitetskrav som Livsmedelsverket ställer. Det är den bästa bedömningen som dricksvatten kan få.
  • Tjänligt med anmärkning - dricksvatten som bedöms som tjänligt med anmärkning uppfyller de hälsomässiga kvalitetskrav som Livsmedelsverket ställer men har en avvikelse på exempelvis lukt eller smak.
  • VA - en vanlig förkortning för vatten och avlopp.
  • Vattentäkt - en sjö, vattendrag eller grundvattenkälla där vatten tas till dricksvattenförsörjning.
  • Öppen schakt - vi gräver upp delar av gatan utmed ledningssträckan och fyller igen vartefter arbetet fortskrider framåt. Med denna metod förbättras framkomligheten för allmänheten under byggtiden.