Kom igång att läsa

Barn idag växer upp med text runt omkring sig. I böcker, med leksaker, dataspel, teveprogram, tidningar, skyltar med mera. Barn är ofta snabba att själva skaffa sig kunskap om läsande och skrivande om de får rätt stöd i samspel med vuxna och andra barn.

Att få välja själv

När vi går till biblioteket med vårt barn visar vi att det här också är en plats för dem. En plats de kan använda på sitt sätt, där de får ett bra bemötande och dit de ska känna sig välkomna att återvända. De kan på egen hand gå på upptäcktsfärd bland alla böcker. Var och en utifrån sitt eget intresse och förutsättningar – bläddra, kika, bära, ställa tillbaka, ta en ny bok, bläddra igen, läsa ensam eller tillsammans och till slut kanske låna. Många barn kommer till biblioteket för att de vill lära sig mera om ett speciellt ämne t ex, minecraft, fotboll, kaniner eller rymden. Och biblioteket har gott om faktaböcker också för barn. Andra barn gillar serier och det finns förstås också att både läsa och låna. Biblioteket är en plats för alla där ni kan samla på er de böcker ni redan älskar eller nyfiket pröva nya. Som vuxen kanske du också passar på att låna med dig några titlar som barnet inte själv upptäckt men som du tror skulle passa er.

Knäcka koden

Snart börjar barnet visa nyfikenhet och intresse för bokstäver, skriver sitt eget namn eller andra korta ord. Följ med på barnets upptäcktsfärd och visa intresse för det barnet gör, ta tillfället i akt att både skriva och läsa tillsammans. På biblioteket finns gott om bra och enkla böcker skrivna för de som just börjat kunna läsa. En hel del har bara stora bokstäver. Den som lärt sig skriva sitt eget namn med stora bokstäver har kanske också lättare att läsa med hjälp av sådana. Men hur vi tar till oss skriven text är väldigt individuellt. Och det sker vid olika åldrar och går olika lätt eller svårt. Oavsett hur det ser ut med den saken är den bästa gåva vi kan ge ett barn att fortsätta med att läsa högt och tillsammans.

Fortsätt att läsa högt

För de flesta barn i den här perioden är förmågan att lyssna och förstå inledningsvis ofantligt mycket större än själva läsfärdigheten som kräver ett stort arbete. Och för att behålla intresset för böcker är det därför utmärkt om barnen fortsatt får lite tjockare och mer komplicerade böcker lästa högt för sig. Högläsning är dessutom oslagbart vad gäller att samla på sig och förstå nya ord. På biblioteket finns gott om fantastiska högläsningsböcker som målar med ord för att beskriva stämningar eller känslor. Läsa själv-böckerna däremot har korta meningar och enkla återkommande ord. När vi läser högt för någon kan vi dessutom göra pauser eller reflektera tillsammans efter berättelsens slut. Vad var det som hände egentligen? Vad kommer hända sedan? Var det för läskigt eller skall vi läsa boken en gång till? Men bäst av allt är att vi får en riktig guldstund tillsammans!