Frågor och svar om färdtjänst

Här kan du få svar på vanliga frågor om färdtjänst.

  • Varför får jag inte resa raka vägen dit jag ska?

    För att så många resenärer som möjligt ska kunna resa måste varje resa planeras så effektivt som möjligt. Resorna planeras därför utifrån tid och inte geografi. Därför kan det hända att du upplever att föraren kör åt "fel" håll när du reser. Färdtjänstresan får ta ungefär dubbelt så lång tid som att resa raka vägen. Fordonet stannar endast för att släppa av eller på andra resenärer.
  • Hur lång tid får färdtjänstresan ta?

    En resa med färdtjänst får ta dubbelt så lång tid som det hade tagit att resa direkt från start till mål. Om det skulle ta 20 minuter att köra direkt får resan alltså ta 40 minuter. Vi försöker alltid samordna resorna så att flera resenärer reser tillsammans, därför får du inte alltid åka raka vägen till ditt resmål.

    Restid och samplanering

  • Får jag ta med mig någon på resan?

    Du får ta med dig en medresenär samt barn under femton år på resan. Medresenären betalar en fastställd avgift. Om du behöver hjälp under resans gång kan du få tillstånd till ledsagare.

    Hjälp och sällskap på färdtjänstresan

  • Vad gör jag om fordonet är försenat?

    Tänk på att tiden du får när du bokar resa kan förskjutas med upp till 10 minuter utan att det räknas som en försening. Om fordonet är mer än 10 minuter sent kan du ringa du vår trafikledning på telefon 031- 41 95 45 så får du hjälp.

    Försenat fordon och resegaranti

  • Hur långt kan jag åka med färdtjänsten?

    Färdtjänstresenärer i Göteborg kan resa inom Göteborg och kranskommunerna: Ale, Härryda, Kungsbacka, Kungälv, Lerum, Mölndal, Partille, och Öckerö.  Vill du resa utanför dessa områden kan du ansöka om riksfärdtjänst.

    Så långt kan du åka med Göteborgs färdtjänst

  • Kommer jag fram i tid om jag har en tid att passa?

    Ja, om du talar om att du har en tid att passa och accepterar den hämtningstid som du då får av oss. Då ska du komma fram senast den tid du har angivit. För att vi ska kunna garantera dig att vara framme vid en bestämd tid måste du beställa din resa minst 2 timmar i förväg.

    Restid och samplanering

  • Hur långt sträcker sig färdtjänstens service?

    Vi ansvarar för din transport. Det innebär att vårt ansvar upphör vid tröskeln till din bostad. Vi kan inte hjälpa till inne i bostaden hos våra resenärer eftersom det inte finns några försäkringar som gäller om det skulle uppstå någon skada. Det innebär exempelvis att vi inte kan hjälpa till att transportera någon i en trappa inne i bostaden. 

    Detta hjälper föraren till med

  • Hur blir jag ett ombud för en färdtjänstresenär?

    Ett ombud kan boka resor för en färdtjänstresenär. Resenären väljer själv vem eller vilka denne vill ha som ombud. På sitt konto, som fungerar både i appen och på internetbokningen, lägger man enkelt till och godkänner ombud. Ombudet måste också ha ett konto hos oss. Det kan man skapa direkt på minaresor.goteborg.se eller via blanketten ”Boka via ombud” som du finner via länken.

    Boka färdtjänstresa via app, blankett för att boka via ombud

  • Hur gör jag en notering på en adress för internetbokning och app?

    Du behöver ringa kundservice för att skapa en adress med notering. Du kan inte göra det själv i appen eller på internetbokningen.

    Boka färdtjänstresa på webben

  • Hur gör jag för att kunna boka via webben och app?

    Alla nya resenärer får användaruppgifter skickade till sig automatiskt. Du kan också skapa dig ett konto direkt på minaresor.goteborg.se eller ringa kundservice som kan hjälpa dig.

    minaresor.goteborg.se

  • Kan jag boka flexlinjeresa över två olika flexlinjeområden på webben och i appen?

    Du behöver göra två olika bokningar då systemet inte klarar av att boka olika bussar över flexlinjeområden. Då behöver du också veta var du ska byta buss. Du kan alltid ringa in till beställningscentralen som hjälper dig med sådana bokningar.

    Boka resa via app

  • Vad innebär en favoritadress i appen eller internetbokningen?

    En favoritadress är enkelt att klicka fram och underlättar din bokning i appen eller på internet. Adresser du ofta åker till eller ifrån är bra att ha som favoritadresser.

    Boka färdtjänstresa på webben

  • Vad kan jag göra som ombud i till exempel appen?

    Som ombud kan du boka resor, se detaljer för resorna och se tillstånd för en resenär. Du kan inte se fakturabelopp.

    Boka färdtjänstresa via app

  • Varför blir det ibland fel när jag bokar resa?

    I beställningscentralen bokas tusentals resor varje dag. Tyvärr blir det fel ibland. Det vanligaste felet är att resan bokas till fel dag eller till fel adress. Var uppmärksam när beställningsmottagaren repeterar din beställning. Många gatuadresser finns i fler kommuner. Det är lätt hänt att beställningsmottagaren antar att adressen ligger i Göteborg. Därför är det alltid bra att du säger till när du ska resa till en annan kommun.

    Övriga frågor och klagomål