Äldre i Angered får bättre service genom Äldre Direkt

Publicerad 2 maj 2018

ETT telefonnummer för alla äldreomsorgsfrågor. Det blir nu verklighet för de äldre i Angered, som den 2 maj omfattas av projektet Äldre Direkt som drivs av Göteborgs Stads kontaktcenter.

Äldre Direkt startade som ett pilotprojekt i Västra Hisingen 2016. En utvärdering har visat att tillgängligheten och servicegraden ökade betydligt, samtidigt som äldreomsorgens verksamheter avlastades.
Den 2 maj är det dags för Angered att gå in i projektet som innebär ETT nummer in till staden. Äldre Direkt erbjuder både information, vägledning och hantering av de vanligaste ärendena per telefon och e-post. Det kan till exempel handla om frågor som:
• När kommer mitt nästa besök?
• Jag tror att det är fel på min faktura!
• Jag vill boka av mitt besök på torsdag.
• Hur länge dröjer det innan jag får plats på äldreboende?

– Äldre Direkt ökar tillgängligheten för de äldre i Angered då det alltid är någon som svarar. På så sätt höjer vi kvaliteten på vår service och underlättar för verksamheten, säger Susanna Siljegovic Johansson, områdeschef.

Äldre Direkt svarar på frågor vardagar klockan 8-16.30. Övriga tider ringer de äldre till sin lokala hemtjänst.

*Telefonnumret till Äldre Direkt är 031-365 09 09

För mer information, kontakta:
Carin Kling
Enhetschef, Göteborgs Stads kontaktcenter, konsument- och medborgarservice
Tel: 031-365 00 53
E-post: carin.kling@kom.goteborg.se