Till sidans huvudinnehåll

Ansök om riksfärdtjänst


För att kunna göra en resa med riksfärdtjänst måste du ha ansökt om tillstånd och fått tillståndet beviljat. Sedan kan du boka en resa.

Du kan ansöka om riksfärdtjänst för en resa från Göteborg till en annan kommun utanför Göteborgs färdtjänstområde. Resan måste vara inom Sverige. Ändamålet med resan ska vara rekreations- eller fritidsverksamhet eller någon annan enskild angelägenhet. Det innebär att en sjukresa eller en arbetsresa inte är riksfärdtjänst.

Göteborgs färdtjänstområde består av kommunerna Göteborg, Ale, Alingsås, Härryda, Kungsbacka, Kungälv, Lerum, Lilla Edet, Mölndal, Partille, Stenungsund, Tjörn och Öckerö. Om du vill resa till någon av dessa kommuner går det bra att göra det med din vanliga färdtjänst. Du kan läsa mer om hur du gör på sidan Resa i annan kommun.

Så här ansöker och bokar du

  1. 1

    Ansök om tillstånd i god tid

    Om du inte har ett giltigt tillstånd för riksfärdtjänst sedan tidigare måste du ansöka om det senast fyra veckor före den dag du planerar att resa.

    Ska du resa vid storhelg såsom julhelgen vill vi gärna få in din ansökan ännu tidigare. Vi annonserar både på vår webbsida och i dagspress när sista ansökningsdag för julresor är.

  2. 2

    Fyll i ansökningsblanketten

    Du kan fylla i blanketten direkt på skärmen.

    Blankett för ansökan om riksfärdtjänst

  3. 3

    Skriv ut och skicka in

    Skriv ut blanketten och skriv under den med ditt namn. Skicka blanketten till:

    Stadsmiljöförvaltningen
    Serviceresor och mobilitet
    Box 2403
    403 16 Göteborg

  4. 4

    Läkarutlåtande

    Du behöver bara skicka in ett läkarutlåtande om riksfärdtjänsten begär det.

    Blankett för läkarutlåtande till riksfärdtjänst

  5. 5

    Enstaka eller återkommande resor med riksfärdtjänst

    Du kan ansöka om tillstånd för enstaka eller återkommande resor till en kommun. Ska du göra resor till flera olika kommuner behöver du ansöka om och få ett tillstånd för varje kommun du ska resa till.

  6. 6

    Din ansökan hanteras

    I Göteborg är det är alltid en handläggare på serviceresor som utreder din ansökan.

    När serviceresor behandlar din ansökan utgår vi alltid från att du ska resa med allmänna kommunikationsmedel. Om det inte fungerar med din funktionsnedsättning kan det bli aktuellt att resa med fordon som kör färdtjänstuppdrag, såsom taxi eller rullstolsbuss.

  7. 7

    Du får svar på din ansökan

    Beslut om du får riksfärdtjänst eller inte tas enligt den lag som finns om riksfärdtjänst och enligt stadens riktlinjer för riksfärdtjänst.

    Lagen om riksfärdtjänst.

    Riktlinjer för riksfärdtjänst.

  8. 8

    Boka en resa med riksfärdtjänst

    När du har ett giltigt tillstånd för riksfärdtjänst kontaktar du Riksfärdtjänsten Sverige AB för att boka din resa. Om du ska resa med tåg, flyg eller båt måste resan beställas senast tio vardagar innan avresan och resor med andra färdmedel senast fem vardagar innan avresan. Vid storhelger behöver du boka din resa i extra god tid.

  9. 9

    Fullmakt för ombud

    Du kan ge en person fullmakt att företräda dig i ärenden om riksfärdtjänsttillstånd i Göteborgs Stad. Fullmakten gäller tills vidare men kan när som helst återkallas av dig.

    Fullmakt för ombud vid ansökan om riksfärdtjänsttillstånd

  10. 10

    Så behandlar vi dina personuppgifter

    Stadsmiljöförvaltningen behöver behandla dina personuppgifter för att kunna hantera din ansökan om riksfärdtjänst.

    Personuppgiftsansvarig
    Personuppgiftsansvarig är stadsmiljönämnden. Har du frågor om behandlingen eller vill ha tillgång till dina personuppgifter ska du kontakta den personuppgiftsansvarige eller dataskyddsombudet, se kontaktuppgifter längst ner på sidan.

    När du ansöker om riksfärdtjänsttillstånd
    När du ansöker om riksfärdtjänsttillstånd samlas personuppgifter in för att kunna handlägga och fatta beslut i ärendet. För att kunna bedöma din rätt till riksfärdtjänst behövs uppgifter om funktionshinder som påverkar möjligheten att kunna resa på egen hand eller med allmänna kommunikationsmedel.

    Sådana uppgifter är enligt dataskyddsförordningen känsliga personuppgifter och kräver extra skydd. Vi behandlar inte känsliga personuppgifter om det inte är nödvändigt för syftet med behandlingen. Stadsmiljöförvaltningen behöver också kontaktuppgifter för att veta vem det är som ansöker och för att kunna kontakta dig eller din företrädare. Den lagliga grunden för behandlingen är som ett led i myndighetsutövning.

    Om du beviljas riksfärdtjänst
    Om du beviljas riksfärdtjänst och bokar resor genom Riksfärdtjänsten Sverige AB behandlas dina personuppgifter för att resan ska kunna genomföras. För resebeställning krävs kontaktuppgifter, adress, uppgift om hjälpmedel och bagage och eventuell extra hjälp från förare. Den lagliga grunden för behandlingen är att utföra en uppgift av allmänt intresse.

    Vem får ta del av dina personuppgifter?

    Stadsmiljönämnden och stadsmiljöförvaltningen
    Ledamöter i stadsmiljönämnden och anställda på stadsmiljöförvaltningen samt övriga med uppdrag för stadsmiljöförvaltningen tar del av dina personuppgifter i den utsträckning det behövs för att handlägga ditt ärende. I vissa fall använder vi så kallade personuppgiftsbiträden. De är andra parter som på stadsmiljöförvaltningens uppdrag utför personuppgiftsbehandling. Personuppgiftsbiträden får endast behandla uppgifterna för vissa bestämda ändamål och enligt på förhand givna instruktioner från oss. Personuppgiftsbiträden i riksfärdtjänstärenden är framförallt Riksfärdtjänsten Sverige AB, trafikföretag och
    systemleverantörer.

    Beställningsmottagare
    När du ringer och bokar en riksfärdtjänstresa tar en beställningsmottagare emot din bokning och lägger in dina uppgifter (namn, adress, uppgift om hjälpmedel och bagage och eventuell extra hjälp från förare) i Riksfärdtjänsten Sverige ABs bokningssystem.

    Trafikföretag
    Trafikföretag som utför resor åt stadsmiljöförvaltningen tar del av de personuppgifter som behövs för att kunna utföra resan, exempelvis namn, adress, uppgift om platskrävande hjälpmedel och bagage och telefonnummer om du angett att du vill bli uppringd vid förseningar. Den lagliga grunden för behandlingen är att utföra en uppgift av allmänt intresse.

    Uppgifter om varför du har riksfärdtjänst lämnas inte ut till föraren. Om du anser att föraren behöver information om ditt funktionshinder behöver du fylla i en blankett för samtycke och skicka den till stadsmiljöförvaltningen.

    Samtycke till utlämnande av sekretessbelagda uppgifter

    När en behandling grundar sig på samtycke kan du när som helst återkalla ditt samtycke genom att höra av dig till stadsmiljöförvaltningen och meddela detta. Den mesta informationen på stadsmiljöförvaltningen är allmänna handlingar och den information som inte är det kan med tiden bli det. Allmänna handlingar lämnas ut på begäran, undantaget i de uppgifter som omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen. Uppgifter om personliga förhållanden i färdtjänst- och riksfärdtjänstärenden är starkt sekretessreglerade. Allmänna handlingar ska bevaras enligt arkivlagen, och kan enbart gallras (förstöras) i enlighet med gallringsbeslut. När en personuppgift ingår i en allmän handling kan den inte
    raderas på begäran.

    Hur har vi fått in dina personuppgifter?

    Merparten av uppgifterna samlas in från dig själv genom ansökan och läkarintyg du själv skickar in. När din ansökan registreras kontrolleras också vilka adressuppgifter som finns registrerade i folkbokföringen och dessa hämtas automatiskt till vårt tillståndssystem. I handläggningen av ditt ärende kan också uppgifter hämtas in från andra myndigheter, detta görs enbart om det är nödvändigt för handläggningen.

    Lagringstid

    Dina personuppgifter kommer att sparas av oss till dess att syftet med behandlingen av personuppgifterna är uppfyllt. Om personuppgifterna ingår i en allmän handling krävs gallringsbeslut för att uppgifterna ska kunna gallras.

    Dina rättigheter när dina personuppgifter behandlas av oss

    • Du kan begära att få tillgång till dina personuppgifter och du har då rätt att få en kopia på de uppgifter vi behandlar om dig kostnadsfritt. Vanligtvis kallas detta ett registerutdrag. Du har också rätt att få information om de behandlingar dina personuppgifter förekommer i.
    • Begära rättelse eller radering eller begränsning av behandling, av dina personuppgifter. Dessa rättigheter är begränsade, tex om dina uppgifter ingår i en allmän handling är det inte tillåtet att radera dessa, eller om uppgifterna på annat sätt är nödvändiga för att stadsmiljöförvaltningen ska fullgöra sitt uppdrag.
    • Invända mot behandling av dina personuppgifter
    • När som helst återkalla eventuellt samtycke. Om du återkallar ditt samtycke gäller återkallelsen från den dag som återkallelsen skedde.
    • Klaga på vår behandling av dina personuppgifter till Integritetsskyddsmyndigheten.

    Kontaktuppgifter

    Om du vill begära registerutdrag, utöva några av dina övriga rättigheter enligt dataskyddsförordningen eller ha ytterligare information kan du kontakta stadsmiljöförvaltningen genom e-­post goteborg@goteborg.se eller telefonnummer: 031-­365 00 00 (Göteborgs Stads kontaktcenter).

    Du kan också vända dig med frågor eller synpunkter till stadsmiljöförvaltningen dataskyddsombud som nås på dso@intraservice.goteborg.se. Uppge vid kontakt att frågan gäller personuppgiftsbehandling hos stadsmiljönämnden/stadsmiljöförvaltningen i Göteborgs Stad.

    Mer information om dina rättigheter och hur stadsmiljöförvaltningen behandlar dina personuppgifter

Kontakta serviceresors kundservice

Har du synpunkter eller frågor om riksfärdtjänst så kan du kontakta serviceresors kundservice.

Öppettider

Telefon och e-post

Telefon
031-368 25 50
Kontaktformulär

Ställ en fråga eller lämna en synpunkt.

Fyll i din e-postadress om du vill ha svar.
Ställ en fråga eller lämna en synpunkt. Beskriv ditt ärende så detaljerat som möjligt. Max 5000 tecken.
Göteborgs Stad behandlar dina personuppgifter i enlighet med bestämmelserna i dataskyddsförordningen, DSF. För mer information, se Så här behandlar kommunen dina personuppgifter.

Postadress

Box 2403
403 16 Göteborg

${loading}