Till sidans huvudinnehåll

Ägarbyte, flytta ut och flytta in


När du säljer eller överlåter ditt hus, flerfamiljshus, företag eller verksamhet behöver du anmäla ett ägarbyte för dina avfalls-, vatten- och avloppsabonnemang. Om du ska flytta in i ett nybyggt hus hjälper vår kundservice dig att starta nya abonnemang.

När du säljer eller överlåter ditt hus, flerfamiljshus, företag eller verksamhet anmäler du ägarbytet här, så att avfalls-, vatten- och avloppsabonnemanget registreras på den nye ägaren. 

Vad ska du som säljer göra?

Vi får inte automatiskt reda på att du har sålt huset. Därför behöver du anmäla ett ägarbyte samma dag som du lämnar över huset till den nya ägaren. Då kan vi registrera den nya ägaren på dina avfalls-, vatten- och avloppsabonnemanget.

Skicka in din anmälan så snart du kan

Skicka in anmälan så snart som möjligt efter ägarbytet. Du som säljare ska fylla i fastighetsuppgifter, kundnummer och dina och den nye ägarens uppgifter. Tänk på att läsa av vattenmätaren på köparens tillträdesdag och att den mätarställningen registreras. Du får en bekräftelse från oss när ägarbytet är registrerat.

Vi flyttar över abonnemanget när vi får din anmälan

Du kommer att stå kvar som fastighetsägare, och få fakturorna för abonnemangen, tills vi får in uppgifterna om ägarbytet. När vi får din anmälan om ägarbytet flyttar vi över abonnemanget till den nya fastighetsägaren och alla obetalda kostnader fram till tillträdesdagen justeras. Vi registrerar inga ägarbyten för perioder som redan fakturerats och betalats.

Vad ska du som ny ägare göra?

Vi får inte automatiskt reda på att du har köpt huset, utan vi behöver få in en anmälan om ägarbyte. Därför behöver du vara överens med säljaren om att ett ägarbyte görs samma dag som du får tillträde till huset. När säljaren har skickat in ägarbytet, och vi har registrerat det, står du som Kretslopp och vattens kund på fastighetens adress. Vi flyttar då över abonnemanget och fakturan kommer fortsättningsvis att skickas till dig. Du får en bekräftelse från oss när ägarbytet är registrerat.

Du kan ändra dina tjänster först när du står som ägare

När du står som ägare av fastigheten kan du ändra dina abonnemang för dina avfallstjänster. Tänk på att den beräknade förbrukningen av vatten görs utifrån den tidigare ägarens förbrukning. Därför kan det vara bra att du gör en extra vattenavläsning inom några månader efter du har flyttat in.

Ska du flytta in i ett nybyggt hus?

Eftersom det inte har funnits någon ägare innan dig finns det inget abonnemang kopplat till fastigheten. På sidan för tjänster och abonnemang hittar du information om de olika avfallsabonnemang du kan välja, storleken på kärlen och hur ofta kärlen kan tömmas.

När du har bestämt vilket abonnemang som passar dig så mejlar du uppgifterna till oss tillsammans med dina kontaktuppgifter och fastighetsbeteckningen. Efter det registrerar vi dina abonnemang och din sophämtning kommer i gång.

Har du köpt eller sålt en bostad i en bostadsrättsförening?

Det är oftast själva bostadsrättsföreningen som är kund hos oss och som anmäler ägarbytet. Ibland har radhus som ingår i en bostadsrättsförening egna abonnemang, och då måste du som säljer huset göra ägarbytet.

Ska du hyra eller hyra ut ett hus eller lägenhet?

Det är alltid fastighetsägaren som är kund hos oss; I ditt fall den du hyr bostaden av. Om ett hus eller en lägenhet hyrs ut ska du inte anmäla ägarbyte, och vi skickar fakturorna till hyresvärden. Om hyresvärden vill att du som hyresgäst ska betala fakturan måste hyresvärden anmäla en ny fakturaadress till oss.

Ska du anmäla ägarbyte åt någon annan?

Om du ska anmäla ägarbyte på en fastighet du själv inte äger måste du bifoga en fullmakt till din anmälan.

Om fastigheten ägs av ett dödsbo kan du använda bouppteckningens information om vem eller vilka som är dödsbodelägare som fullmakt.

Våra avfallsabonnemang och vattenmätare

Här hittar du mer information om våra avfallsabonnemang och hur du läser av vattenmätaren.

Anmäl ägarbytet här

Anmäl ägarbyte

Du kan skriva ut det ifyllda formuläret innan du klickar på "Skicka anmälan".

Faktura och betalning för avfall, vatten och avlopp

Här hittar du mer information om hur du kan betala dina fakturor och även hjälp att förstå våra fakturor avfall, vatten och avlopp. För att vara säker på att du ska få fakturan i tid rekommenderar vi att använder autogiro eller e-faktura.

Kontakta Kretslopp och vattens kundservice om du har frågor

Öppettider

Telefon och e-post

Telefon
031-368 27 00
Kontaktformulär

Ställ en fråga eller lämna en synpunkt.

Fyll i din e-postadress om du vill ha svar.
Ställ en fråga eller lämna en synpunkt. Beskriv ditt ärende så detaljerat som möjligt. Max 5000 tecken.
Göteborgs Stad behandlar dina personuppgifter i enlighet med bestämmelserna i dataskyddsförordningen, DSF. För mer information, se Så här behandlar kommunen dina personuppgifter.

Söker du en specifik tjänsteperson ringer du:

Telefon
031-365 00 00 (Göteborgs Stads kontaktcenter)

Besöksadress

Gamlestadsvägen 317

[{ "type":"Feature", "geometry":{ "type":"Point", "coordinates":[12.011742272127824,57.75619903235914] }, "properties":{ "title":"Förvaltningen Kretslopp och vattens kundservice", "content":"Gamlestadsvägen 317" } }]

Postadress

Box 123
424 23 Angered

${loading}