Till sidans huvudinnehåll

Hjälp och sällskap på färdtjänstresan


Särskilda regler gäller om du reser med ledsagare, bagage, hjälpmedel eller djur, eller om du behöver trappklättring.

Detta hjälper föraren till med

Du får alltid viss hjälp av föraren. Föraren ska alltid:

  • hjälpa till med handbagage
  • hjälpa dig i och ur bilen
  • hjälpa till med säkerhetsbälte om du inte kan det själv
  • kontrollera att hon eller han hämtar upp rätt resenär. Glöm därför inte att ha med dig en giltig fotolegitimation.

När du behöver mer hjälp av föraren

Om du säger till vid beställningen av resan kan föraren också:

  • köra fram till din ingång
  • öppna bommar för att köra in på gården
  • hjälpa till med hjälpmedel (om du har en assistanshund tar du hand om den själv)
  • hämta eller följa dig till din bostad eller annan lokal.
  • Om det står i ditt färdtjänsttillstånd att du ska åka rullstolsbuss kan du även få hjälp att ta dig upp- eller nedför trappor.

Behöver du mer hjälp under själva resan ska du ansöka om ledsagare.

Medresenär på färdtjänstresan

Medresenär är en person som följer med på resan som sällskap. Denna person måste följa med under hela resan, från start till mål. Utöver en vuxen medresenär kan du ta med dig barn upp till 15 år. Totalt får det dock maximalt vara fyra personer förutom föraren.

Medresenären betalar för att åka med. 

Ansök om att resa med ledsagare

En ledsagare är en person som är stöd och hjälp under resan. Personen som hjälper dig betalar ingen avgift och ska följa med under hela resan.

För att ha rätt att ha med dig en ledsagare krävs det att du har behov av hjälp under själva resan, som föraren inte kan tillgodose.

Ansök genom att fylla i blanketten: Ansökan om ledsagare

Skriv ut, skriv under och skicka in till:

Stadsmiljöförvaltningen,
Mobilitet och serviceresor
Box 2403
403 16 Göteborg

Resa med bagage eller hjälpmedel

När du reser med färdtjänst får du alltid ta med dig dina hjälpmedel, oavsett storlek. Du får också ha med dig en resväska eller två matkassar. Berätta alltid när du bokar hur mycket bagage du har med dig, samt om du har något hjälpmedel.

Bälteskudde och bilbarnstol

Det kostar inget extra att använda bälteskudde eller bilbarnstol på resan. Säg bara till när du bokar. Om du reser med en liten bebis som inte kan sitta i bilbarnstol måste du själv ha med babyskydd.

Alla fordon har en bälteskudde, men om flera barn ska åka tillsammans måste du själv ta med ytterligare bälteskuddar.

Bilbarnstol finns inte ute i fordonen, därför måste du boka i god tid. Föraren måste hinna hämta upp bilbarnstolen. Om du åker med rullstolsbuss ringer du vår trafikledning på 031-368 25 50 senast klockan 18.00 dagen innan du ska åka och beställer resan och bilbarnstolen.

Medresenärens eller ledsagarens bagage

Om du reser med en ledsagare som inte betalar får den personen bara ta med sig så mycket bagage att den fortfarande kan ta hand om dig. Annars får han eller hon åka med som medresenär i stället och betalar då en egenavgift.

Resa med djur

Du får ta med dig hund, katt eller andra mindre sällskapsdjur i bur, utan extra avgift på färdtjänstresan. Det är viktigt att du talar om att du har med dig ett djur när du beställer resan så du inte får åka i samma fordon som någon som är allergisk.

Djur får inte färdas lösa i kupén

Djur ska av säkerhetsskäl resa i bagageutrymmet i kombifordon. Jordbruksverkets regler säger att djur inte får färdas lösa i kupén. Det får inte finnas några andra lösa föremål i utrymmet och det ska finns nät mellan kombiutrymmet och passagerarutrymmet. Det är alltid resenären/hundföraren som ska hantera djuret i och ur fordonet.

Små djur ska resa i bur

Små djur ska resa i bur eller väska som du själv tar med. Buren ska placeras i kombiutrymmet med undantag för om du även har hjälpmedel med dig på din resa. Då kan buren istället spännas fast i sätet. Du får inte resa med djur i knät.

Om djuret inte kan resa i kombiutrymmet måste du ha med bälte

Om du har hund och ett annat hjälpmedel som måste placeras i kombiutrymmet, till exempel rollator eller hopfällbar rullstol, får hunden inte sitta där. Då måste du själv ta med ett specialanpassat bilbälte för hunden och en filt så att den kan sitta i ett säte istället. Större zooaffärer säljer bälten och hjälper till att prova ut rätt sort till just din hund.

Hjälp upp och ner för trappor

Om du har svårt att ta dig upp och ner för trappor kan stadsmiljöförvaltningen i vissa fall erbjuda dig trappklättring. En trappklättrare är ett hjälpmedel som hjälper rullstolsanvändare att ta sig upp och ner för trappan.

Du kan erbjudas trappklättring från din bostadsadress under maximalt sex månader, men det beror på trappans konstruktion och dina fysiska förutsättningar. Den aktuella trappan behöver kontrolleras och godkännas av stadsmiljöförvaltningen. Trappklättring är en service som ligger utanför Lag om färdtjänst och tjänsten är av säkerhetsskäl begränsad.

Om trappan på din bostadsadress inte blir godkänd och du inte har möjlighet att ordna transporten i den på egen hand kan du vända dig fastighetskontoret för information kring bostadsanpassning. Vi kan fortfarande erbjuda trappklättring vid andra adresser än din bostadsadress, exempelvis hos någon du ska besöka, förutsatt att den trappan är godkänd.

Vi trappklättrar bara när det kan göras säkert

Trappklättring utförs av våra förare, som alltid gör en individuell bedömning av säkerheten på plats innan trappklättring utförs. Olika saker kan påverka om det är säkert att trappklättra.

  • Alla rullstolar går inte att fästa i trappklättraren. Din kondition i övrigt kan också påverka om vi kan genomföra trappklättring på ett säkert sätt.
  • Vi trappklättrar aldrig inomhus, uppdraget slutar vid dörr till bostad.
  • Det behövs gott om plats för att kunna genomföra en trappklättring säkert, det får inte vara någon lutning där trappan börjar eller slutar.
  • Trappan får inte heller vara för trång, vara hal eller trasig. Trappan måste ha raka kanter och det får inte finnas några hinder runt omkring.

Boka resa med trappklättrare

Om du inte har använt trappklättrare på den aktuella adressen tidigare behöver vi kontrollera att trappklättraren fungerar både med trappan och med din rullstol. Kontakta serviceresor och uppge att det gäller trappklättring. Vi behöver få din förfrågan 14 dagar före din resa.

Ring serviceresors beställningscentral på telefon 031-368 25 50 för att boka en resa med trappklättring. Säg till om du inte är rullstolsburen, så tar vi med både rullstol och trappklättrare.

Kontakta serviceresors kundservice

Har du synpunkter eller frågor om färdtjänst så kan du kontakta serviceresors kundservice.

Öppettider

Telefon och e-post

Telefon
031-368 25 50
Kontaktformulär

Ställ en fråga eller lämna en synpunkt.

Fyll i din e-postadress om du vill ha svar.
Ställ en fråga eller lämna en synpunkt. Beskriv ditt ärende så detaljerat som möjligt. Max 5000 tecken.
Göteborgs Stad behandlar dina personuppgifter i enlighet med bestämmelserna i dataskyddsförordningen, DSF. För mer information, se Så här behandlar kommunen dina personuppgifter.

Postadress

Box 2403
403 16 Göteborg

${loading}