Parkeringspolicy och parkeringstal
Ny anvisning för befintlig bilparkering
Stadsbyggnadsförvaltningen har under hösten 2025 antagit en ny anvisning för ersättningsutredning för befintlig bilparkering. Anvisningen används vid planläggning, prövning av bygglov samt vid tillsyn där ny bebyggelse påverkar befintliga parkeringsplatser. Den tydliggör hur ersättningsutredningar för bilparkering ska genomföras i samband med detaljplaner och bygglov som innebär att befintliga parkeringsplatser på kvartersmark tas i anspråk för annan användning. Den nya metodiken fastslår vilka rättigheter som innebär att parkeringsbehovet ska ersättas i sin helhet (1:1) och vilket parkeringsbehov som kan omprövas.
Göteborgs Stad bedömer att det är möjligt att ompröva det parkeringstal som en gång givits i äldre bygglov eller detaljplaner. Göteborgs Stad kan därmed bedöma att parkeringsbehovet har minskat över tid, men också bedöma att parkeringsbehovet kommer att minska till följd av förbättrad tillgänglighet.
Uppdateringen är resultatet av ett tvåårigt forskningsprojekt som Göteborgs Stad genomfört tillsammans med Framtiden Byggutveckling, IVL och Chalmers. Dokumentet ersätter det tidigare Anvisningar för ersättningsutredning för befintlig parkering.
Uppdateringen samt ytterligare anvisningar och mallar återfinns i Teknisk handbok
Vad är parkeringspolicyn till för?
Parkeringspolicyn främjar en tillgänglig stad för alla
Göteborgs parkeringspolicy ska uppmuntra fler till att välja kollektivtrafiken eller cykeln framför bilen. Vi ska ha en attraktiv och vacker stad med en hållbar stadsutveckling – socialt, ekonomiskt och ekologiskt.
Parkeringspolicyn ska
- stödja en hållbar stadsutveckling
- skapa en gemensam syn på parkering för bil och cykel
- vara ett stöd för avvägningar av plats för parkering mot stadsmiljökvaliteter
- medverka till att resande med kollektivtrafik och cykel ökar
- ge vägledning för kommunala aktörer
- sprida kunskap om parkering inom och mellan berörda organisationer
- utgöra underlag för ett separat åtgärdsprogram.
Inriktning för bilparkering
Innerstaden bör ha ungefär samma antal bilplatser som idag. Platserna kan behöva fördelas om för att ge plats åt nya kollektivtrafik- och cykelstråk, förskönade stadsmiljöer eller annan slags parkering som prioriteras. När kollektivtrafiken byggs ut kan antalet bilplatser minska, speciellt i områden som ligger i närhet till god kollektivtrafik.
Inriktning för cykelparkering
Det bör bli fler cykelparkeringar i centrala Göteborg inom bekvämt gångavstånd till målpunkter. Det ska också finnas cykelparkering vid infarts- och pendelparkeringar och vid alla större kollektivtrafikhållplatser. Vid bostäder och arbetsplatser ska cykelparkering anläggas på kvartersmark. Cykelparkeringarna ska ha väderskydd och vara av god kvalitet. Det ska även finnas möjlighet att låsa in eller fast cykeln. Läs mer på sidan Cykelparkering.
Riktlinjer för mobilitet och parkering i Göteborgs Stad
Riktlinjerna för mobilitet och parkering bygger på Parkeringspolicy för Göteborgs stad. Dokumentet ger vägledning för att bedöma lämpligt utrymme för bil- och cykelparkering i detaljplaner och bygglov. I anvisningarna till riktlinjen kan du läsa om hur tillämpningen av riktlinjerna ska gå till.
Ytterligare anvisningar och mallar återfinns på Teknisk handbok
Anvisningar till riktlinjer för mobilitet och parkering i Göteborgs Stad, version 1.2
Parkeringspolicy för Göteborgs Stad
Riktlinjer för mobilitet och parkering i Göteborgs Stad
Cykelparkeringsguide till dig som planerar och bygger fastigheter
Nyhet
Kontakta stadsbyggnadsförvaltningen
Öppettider
Besöksadress
Postgatan 10Postadress
403 17 Göteborg