Utställning: Ut med konsten!
Lördag 29 augusti - Söndag 27 september

Utställning i utställningshallen
Ut med konsten!
– Göteborgs Stads konstsamling 80 år
Göteborgs Stads konstsamling fyller 80 år och firas med en utställning som speglar stadens konstliv från 1940-talet till i dag. Här möts välkända och oväntade verk i en berättelse om konst, demokrati och vardagens rum. Utställningen bjuder in till nya perspektiv, överraskningar och samtal om vår gemensamma historia och samtid.
Göteborgs Stad startade sin konstsamling för 80 år sedan med ett folkbildande och demokratiskt syfte: att ge invånarna större tillgång till konst och samtidigt stärka stadens konstliv.
I dag omfattar samlingen nästan 11 000 verk i en bred variation av uttryck – från måleri, skulptur och textil till fotografi, video och installation – som speglar Göteborgs konstscen från 1940-talet till i dag.
Konsten är placerad på omkring 170 kommunala arbetsplatser runt om i staden, såsom skolor, förskolor, vård- och omsorgsboenden, kulturhus och kontor. På så sätt möter tusentals människor konst i sin vardag.
Alla kommunala verksamheter kan ansöka om konst, och urvalet görs av Göteborg Konst med ambitionen att konstverken ska vara folkbildande, utmanande och väcka nyfikenhet.
Genom kontinuerliga nyinköp växer samlingen och berikas med nya perspektiv. Konstsamlingen speglar tiden både då och nu och kan utmana förenklade berättelser om oss själva och vår plats i staden. Den är inte bara ett kulturarv, utan ett levande verktyg för reflektion, samtal och demokratiskt deltagande – mitt i vardagens rum och människors närmiljö.
I år fyller konstsamlingen 80 år – hurra!
Vernissage med performance (mer info kommer)
lördag 29 augusti | kl. 13-15
Välkommen!
Datum
Lördag 29 augusti - Söndag 27 september
Öppettider
mån-fre | 10-20
lör-sön | 10-17
Plats och kontaktuppgifter
- Arrangör
- Frölunda Kulturhus
- Plats
- Valthornsgatan 13
- Telefon
- 031-366 27 20
- Kontaktperson
- Information