Trafiksäkerhet
Nollvisionen och trafiksäkerhet som en del av Agenda 2023
Nollvisionen ger riktning och förhållningssätt för trafiksäkerhetsarbetet i hela Sverige och betonar betydelsen av systemutformarnas ansvar. Trafiksäkerhet ingår i hållbarhetsarbetet och relaterar till målen i Agenda 2030. Hur trafiksäkerhet och hållbarhetsmål verkar tillsammans och förstärker varandra beskrivs i FN-resolutionen kallad Stockholmsdeklarationen .
Trafiksäkerhetsarbetet i Göteborgs Stad
Göteborg är inne i en stark stadsutveckling med förtätning i centrala staden och längs kollektivtrafikstråken. Staden växer, fler människor bor, verkar och rör sig i staden, fler pendlar in till arbetsplatser och fler besöker evenemang. Samtidigt ska klimatbelastningen från resor och transporter minska och en omställning ske, med färre som skadas och omkommer i trafiken.
Trafiksäkerhetsplan
Trafiksäkerhetsplanen anger mål för trafiksäkerheten på stadens vägnät med utgångspunkt i de nationella målen som innebär att halvera antalet omkomna och minska antalet allvarligt skadade med 25 procent till 2030. Dessutom anges mål för minskat antal allvarligt skadade fotgängare i fallolyckor, cyklister i singelolyckor och suicid i Göteborgstrafiken. Sju fokusområden har tagits fram som beskriver vad staden vill uppnå:
- Säker gångtrafik
- Säker cykling
- Rätt hastighet
- Säkra fordon och transporter
- Trafiksäkra staden under byggtid
- Suicidprevention
- Ledarskap för trafiksäkerhet
Trafiksäkerhetsplan för 2023-2024
Skadade i trafiken
Fotgängare i fallolyckor och cyklister i singelolyckor är de två grupper med i särklass flest skadade. Sedan år 2019 är den tredje vanligaste skadegruppen i Göteborg elsparkcyklister i singelolyckor. Tabellen nedan gäller för Göteborg.
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Fotgängare i fallolycka | 284 | 263 | 224 | 336 | 330 | 514 | 531 | 534 | 461 | 262 | 314 | 260 | 242 |
Fotgängare i kollision | 21 | 25 | 28 | 44 | 41 | 28 | 39 | 37 | 31 | 22 | 18 | 34 | 28 |
Cykel i singelolycka | 98 | 108 | 112 | 183 | 156 | 208 | 230 | 197 | 226 | 226 | 99 | 179 | 131 |
Cyklist i kollision | 30 | 31 | 31 | 44 | 32 | 41 | 40 | 46 | 56 | 48 | 17 | 44 | 32 |
Resenär i kollektivtrafik |
18 | 9 | 12 | 38 | 27 | 18 | 44 | 33 | 35 | 23 | 4 | 23 | 18 |
Person i bil |
34 | 37 | 25 | 30 | 34 | 24 | 22 | 35 | 18 | 20 | 18 | 20 | 20 |
Andra (t.ex. moped, MC) | 47 | 42 | 55 | 78 | 62 | 58 | 61 | 37 | 129 | 93 | 82 | 49 | 36 |
Elsparkcykel |
62 |
65 |
54 |
73 |
44 |
||||||||
Totalt | 532 | 515 | 487 | 753 | 682 | 891 | 967 | 919 | 955 | 694 | 552 | 400 | 551 |
Källa: STRADA sjukhus (Transportstyrelsen).
Antalet skadade åren 2014-2019 ligger på en högre nivå eftersom det då var bättre förutsättningar för akutsjukhusen att rapportera in skadade i STRADA. Den skiftande rapporteringsgraden gör det svårt att dra slutsatser om utvecklingen över tid.
Fotgängares fallolyckor definieras egentligen inte som en trafikolycka. Göteborgs Stad har självklart ändå ett stort fokus på fallolyckorna, eftersom de huvudsakligen sker i miljöer som ingår i kommunens ansvarsområden och är den största skadegruppen som drabbar många fotgängare.
Läs mer om trafiksäkerhetsutvecklingen i rapporterna för trafik-och resandeutveckling .
Statistiken bygger på information som rapporterats från akutsjukvården till Transportstyrelsens olycks- och skadedatasystem STRADA . De som skadats i trafiken men inte uppsöker ett akutsjukhus finns inte med i statistiken.
Trafiksäkerhet nationellt
Trafikverket arbetar nationellt utifrån nollvisionen, att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken. Regeringen har beslutat om nya etappmål för trafiksäkerhet med sikte på 2030. Antalet omkomna i trafiken ska halveras och antalet allvarligt skadade ska minska med minst 25 procent.
Trafikverkets information om nollvisionen
För dig som vill lära dig mer har Trafikverket en öppen webbutbildning om Nollvisionen. På 20 minuter får du grunderna i Nollvisionen, säkerhetsutvecklingen i Sverige och trafiksäkerhetsutmaningarna.
Webbutbildning om Nollvisionen
Göteborg deltar i Gruppen för Nollvisionen i Samverkan (GNS) som är en arena för samverkan mellan myndigheter och andra aktörer som syftar till att höja den gemensamma förmågan att aktivt bidra till Nollvisionen och gällande etappmål som en del av en hållbar samhällsutveckling.
GNS Vägs samverkan - Bransch (trafikverket.se)
Varje år ordnar Trafikverket ett antal kunskapshöjande webinarier som ett av sina åtaganden i Aktionsplan för säker vägtrafik. Göteborg är en av 33 myndigheter och aktörer som bidrar med aktiviteter i planen.
Gemensam aktionsplan för säker vägtrafik 2022–2025 - Bransch
Webinarierna du kan ta del av:
Kunskapshöjande webbinarium 2024 - YouTube
Kunskapshöjande webbinarium 2023 - YouTube
Webbinarier från 2022 (Youtube)
Trafikverket har i uppdrag av regeringen att arbeta med beteendepåverkande kommunikation. Arbetet går under namnet Zhero, en ordlek med nollvisionen och den trafikhjälte vi alla ska bli när vi kör nyktra och håller hastigheten.
Nollvisionen bygger på det delade ansvaret, inte bara på säkra vägar och gator, utan också säkra fordon och säkra användare. Vi som rör oss i trafiken behöver använda vägar, gator, fordon och säkerhetsutrustning på ett ansvarsfullt sätt. I kampanjen ZHERO, som Trafikverket leder och Göteborgs Stad deltar i, är det just användarna som är i centrum.
Zhero är en kraftsamling för ökat engagemang i trafiksäkerhetsfrågor.
Trafiksäkerhetsåtgärder
Rätt hastighet är en förutsättning för att minska risken för skadade och dödade i trafiken. Hastigheten har också stor betydelse för tryggheten, miljön, buller, tillgängligheten och stadens karaktär.
Hastighetsbegränsningar
I Göteborg arbetar vi konsekvent med att dämpa fordonens hastighet med fysiska farthinder i kombination med rekommenderad lägre hastighet. Hastighetsgränsen bestäms för varje enskild gata men det är viktigt att hastighetsgränserna är relaterade till systemet i sin helhet. I Göteborg är bashastigheten inom tätbebyggt område 50 km/tim och utanför tättbebyggt område 70km/tim. Bashastigheten är den hastighet som gäller om det inte finns särskilt beslut om annan hastighetsbegränsning.
Nya hastighetsgränser 30, 40 och 60 km/h kommer successivt att införas i Göteborg.
Hastighetsbegränsningar och trafiksäkerhet vid skolor
Nya hastighetsgränser
Stadsmiljöförvaltningen planerar för nya hastighetsgränser för en hållbar och attraktiv stad. Utgångspunkten för val av hastighetsgräns ska utgå från närvaron av gående och cyklister, utgångspunkten är 30 km/h.
I stadsmiljöer med 30 km/h ökar stadslivskvaliteterna på flera sätt med mindre buller, bättre luft, bättre förutsättningar för interaktion mellan trafikanter och goda förutsättningar för gående och cyklister. En hastighetsöversyn för Göteborg färdigställdes enligt metoden Rätt fart i staden år 2016. Den är ett underlag för att införa 30, 40 och 60 km/h i staden samt styra mot sänkta hastighetsgränser så som intentionerna är för tätort med lagstiftningen om hastighetsgränser i 10-steg. Syftet med hastighetsöversynen är att kunna åstadkomma hastighetsnivåer som bättre stämmer överens med gaturummen och omgivande miljöer.
Hastighetsdämpande åtgärder
För att trafikanterna ska följa hastighetsbegränsningarna räcker det inte med ett vägmärke som visar högsta tillåtna hastighet utan det krävs att den fysiska miljön är utformad på ett sätt som gör att föraren får hjälp att anpassa hastigheten. Det kan exempelvis handla om trafiksäkerhetsåtgärder som farthinder, refuger, förhöjda passager eller annan fysisk utformning. Det är endast där vi av någon orsak inte kan bygga några fysiska åtgärder som vi reglerar trafiken med högsta tillåtna hastighet 30 km/tim. Reglerad hastighet till 30 km/tim används framförallt vid skolor.
Övergångsställen
Vi är generellt restriktiva med att anlägga övergångsställen. Att anlägga övergångsställe är inte en trafiksäkerhetsåtgärd utan istället en framkomlighetsåtgärd för gående som behöver kunna korsa en trafikerad gata. Övergångsställen anläggs på platser där vi kan säkerställa låg hastighet (30 km/h). Övergångsställen kan lätt skapa en falsk trygghet där som gör att man förlorar samspelet mellan gående och bilister.
Kontakta Göteborgs Stad
Har du synpunkter eller frågor om trafiksäkerhet så kan du kontakta Göteborgs Stad.
Öppettider
Telefon och e-post
- Telefon
- 031-365 00 00 (Göteborgs Stads kontaktcenter)
- E-post
- goteborg@goteborg.se
- Kontaktformulär
Postadress
404 82 Göteborg