Till sidans huvudinnehåll

Trafiksäkerhet

I Göteborg arbetar vi utifrån nollvisionen – att ingen ska behöva dödas eller skadas allvarligt i trafiken. Det är grunden för vårt kontinuerliga arbete med trafiksäkerhet.

Nollvisionen och trafiksäkerhet som en del av Agenda 2023

Nollvisionen ger riktning och förhållningssätt för trafiksäkerhetsarbetet i hela Sverige och betonar betydelsen av systemutformarnas ansvar. Trafiksäkerhet ingår i hållbarhetsarbetet och relaterar till målen i Agenda 2030. Hur trafiksäkerhet och hållbarhetsmål verkar tillsammans och förstärker varandra beskrivs i FN-resolutionen kallad Stockholmsdeklarationen

Göteborg är inne i en stark stadsutveckling med förtätning i centrala staden och längs kollektivtrafikstråken. Staden växer, fler människor bor, verkar och rör sig i staden, fler pendlar in till arbetsplatser och fler besöker evenemang. Samtidigt ska klimatbelastningen från resor och transporter minska och en omställning ske, med färre som skadas och omkommer i trafiken.

Trafiksäkerhetsplan

Trafiksäkerhetsplanen anger mål för trafiksäkerheten på stadens vägnät med utgångspunkt i de nationella målen som innebär att halvera antalet omkomna och minska antalet allvarligt skadade med 25 procent till 2030. Dessutom anges mål för minskat antal allvarligt skadade fotgängare i fallolyckor, cyklister i singelolyckor och suicid i Göteborgstrafiken. Sju fokusområden har tagits fram som beskriver vad staden vill uppnå:

  • Säker gångtrafik
  • Säker cykling
  • Rätt hastighet
  • Säkra fordon och transporter
  • Trafiksäkra staden under byggtid
  • Suicidprevention
  • Ledarskap för trafiksäkerhet

Trafiksäkerhetsplan för 2023-2024

Skadade i trafiken

Fotgängare i fallolyckor och cyklister i singelolyckor är de två grupper med i särklass flest skadade. Sedan år 2019 är den tredje vanligaste skadegruppen i Göteborg elsparkcyklister i singelolyckor. Tabellen nedan gäller för Göteborg.

Källa: Strada sjukhus (Transportstyrelsen)

Antalet skadade åren 2014-2019 ligger på en högre nivå eftersom det då var bättre förutsättningar för akutsjukhusen att rapportera in skadade i STRADA. Den skiftande rapporteringsgraden gör det svårt att dra slutsatser om utvecklingen över tid.

Fotgängares fallolyckor definieras egentligen inte som en trafikolycka. Göteborgs Stad har självklart ändå ett stort fokus på fallolyckorna, eftersom de huvudsakligen sker i miljöer som ingår i kommunens ansvarsområden och är den största skadegruppen som drabbar många fotgängare. 

Läs mer om trafiksäkerhetsutvecklingen i rapporterna för trafik-och resandeutveckling 

Statistiken bygger på information som rapporterats från akutsjukvården till Transportstyrelsens olycks- och skadedatasystem STRADA  . De som skadats i trafiken men inte uppsöker ett akutsjukhus finns inte med i statistiken.

Trafiksäkerhet nationellt

Trafikverket arbetar nationellt utifrån nollvisionen, att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken. Regeringen har beslutat om nya etappmål för trafiksäkerhet med sikte på 2030. Antalet omkomna i trafiken ska halveras och antalet allvarligt skadade ska minska med minst 25 procent.

Trafikverkets information om nollvisionen 

För dig som vill lär dig mer har Trafikverket en öppen webbutbildning om Nollvisionen. På 20 minuter får du grunderna i Nollvisionen, säkerhetsutvecklingen i Sverige och trafiksäkerhetsutmaningen.

Webbutbildning om Nollvisionen 

Göteborg deltar i Gruppen för Nollvisionen i Samverkan (GNS) som är en arena för samverkan mellan myndigheter och andra aktörer som syftar till att höja den gemensamma förmågan att aktivt bidra till Nollvisionen och gällande etappmål som en del av en hållbar samhällsutveckling.

GNS Vägs samverkan - Bransch (trafikverket.se) 

Varje år ordnar Trafikverket ett antal kunskapshöjande webinarier som ett av sina åtaganden i Aktionsplan för säker vägtrafik. Göteborg är en av 33 myndigheter och aktörer som bidrar med aktiviteter i planen.

Gemensam aktionsplan för säker vägtrafik 2022–2025 - Bransch 

Webinarierna du kan ta del av:

2022 års webbinarier

2023 års webbinarier

2024 års webbinarier

2025 års webbinarier

Trafiksäkhetsåtgärder

Rätt hastighet är en förutsättning för att minska risken för skadade och dödade i trafiken. Hastigheten har också stor betydelse för tryggheten, miljön, buller, tillgängligheten och stadens karaktär.

Hastighetsbegränsningar

I Göteborg arbetar vi konsekvent med att dämpa fordonens hastighet med fysiska farthinder i kombination med ett pågående arbete med att sänka hastighetsgränserna. För Göteborg finns en beslutad riktlinje för hastighetsgränser. Denna ersätter tidigare praxis som tog utgångspunkt i bashastigheten 50 km/timma och områden som hastighetssäkrades och skyltades med rekommenderad 30 km/timma (blå 30).

Hastighetsgränsen bestäms för varje enskild gata men hastighetsgränserna 30, 40 och 60 km/timma eftersträvas. Utgångspunkten för val av hastighetsgräns ska utgå från närvaron av gående och cyklister, utgångspunkten är 30 km/timma.

Där blandtrafik mellan motorfordon och oskyddade trafikanter förekommer ska hastighetsgränsen inte vara högre än 30 km/timma. Konfliktpunkter mellan motorfordon och oskyddade trafikanter ska hastighetssäkras till 30 km/timma där hastighetsgränsen är högre.

Bashastigheten inom tätbebyggt område är 50 km/timma, utanför är den 70 km/timma. Dessa gäller på alla gator så länge en annan hastighetsgräns inte har beslutats genom en lokal trafikföreskrift (LTF).

Hastighetsdämpande åtärder 

För att trafikanterna ska följa hastighetsbegränsningarna räcker det inte med ett vägmärke som visar högsta tillåtna hastighet utan det krävs att den fysiska miljön är utformad på ett sätt som gör att föraren får hjälp att anpassa hastigheten. Det kan exempelvis handla om trafiksäkerhetsåtgärder som farthinder, refuger, förhöjda passager eller annan fysisk utformning. 

Övergångsställen

Vi är generellt restriktiva med att anlägga övergångsställen. Att anlägga övergångsställe är inte en trafiksäkerhetsåtgärd utan istället en framkomlighetsåtgärd för gående som behöver kunna korsa en trafikerad gata. Övergångsställen anläggs på platser där vi kan säkerställa låg hastighet (30 km/h). Övergångsställen kan lätt skapa en falsk trygghet där som gör att man förlorar samspelet mellan gående och bilister.

 Tips till dig som trafikant

https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/trafiksakerhet/sakerhet-pa-vag/

Kontakta Göteborgs Stad

Har du synpunkter eller frågor om trafiksäkerhet så kan du kontakta Göteborgs Stad.

Öppettider

Telefon och e-post

Telefon
031-365 00 00 (Göteborgs Stads kontaktcenter)
Kontaktformulär

Ställ en fråga eller lämna en synpunkt.

Fyll i din e-postadress om du vill ha svar.
Ställ en fråga eller lämna en synpunkt. Beskriv ditt ärende så detaljerat som möjligt. Max 5000 tecken.
Göteborgs Stad behandlar dina personuppgifter i enlighet med bestämmelserna i dataskyddsförordningen, DSF. För mer information, se Så här behandlar kommunen dina personuppgifter.

Postadress

Göteborgs Stad
404 82 Göteborg
${loading}