Till sidans huvudinnehåll

Så fungerar flexlinjen

Flexlinjen är en del av den allmänna kollektivtrafiken och alla är välkomna att åka med.

När du reser med flexlinjen

Flexlinjen stannar nära

Flexlinjens bussar kör inom ett bestämt område och för att komma nära har den många mötesplatser. För dig som har färdtjänst kan flexlinjen stanna ännu närmare. Bussen stannar bara där någon bokat på- eller avstigning, det gör att både sträckan och restiden kan variera från gång till gång. Men en resa tar aldrig mer än en timme. Flexlinjebussarna är anpassade efter området de kör i. Gemensamt för alla flexlinjebussar är att de har låggolv och minst en rullstolsplats.

Du får alltid sitta

Det är tryggt och bekvämt att åka med flexlinjen. Din bokning gör att du är garanterad en sittplats. Flexlinjen använder rymliga minibussar med lågt golv och ramp och det finns gott om plats för både rullstol och rollatorer.

Föraren hjälper till

Du möter ofta samma förare på dina resor i ett och samma område. De är kända för att vara mycket trevliga och serviceinriktade. Förarna ser till att du kommer på och av bussen på ett säkert sätt, men kan inte hjälpa dig till dörren med dina saker.

Resa med sällskap

På flexlinjen kan du ta med en eller flera medresenärer. Glöm inte att säga till hur många ni är när du bokar. Om du har färdtjänst så kan du ta med dig en medresenär utan extra kostnad. Övriga medresenärer betalar enligt Västtrafiks taxa.

Biljettpriser på Västtrafiks webbplats.

Resa med bagage och hjälpmedel

För att kunna uppfylla säkerhetskraven ombord på flexlinjen, så finns det några saker du behöver tänka på när du har med dig bagage eller hjälpmedel.

Bagage

Du får ha med dig bagage som motsvarar max två matkassar, som du själv ska förmå att hantera. Ditt bagage ska kunna rymmas vid din plats, och placeras på golvet framför dig. För att kunna säkerställa utrymningsvägar i våra fordon får inget extra bagage medföras utöver de två kassarna. Allt medfört bagage ska kunna lyftas och förflyttas av dig som resenär. Ditt bagage får inte hindra andra resenärer eller påverka säkerheten ombord.

Hjälpmedel

Vid vissa tillfällen kan föraren behöva göra en hård inbromsning på grund av trafikförhållanden. Hjälpmedlet behöver därför vara lätt lastat (max två kassar) eller ihopfälld för att undvika att föremål, kassar och väskor slungas iväg under färd och utgör fara.

Din rollator ska enkelt kunna fällas ihop av föraren. Undvik att använda tillhörande korg. Även här är max två kassar tillåtna, men dessa ska enkelt kunna förflyttas från rollatorn till din plats. En fullastad eller överlastad rollator är inte tillåtet då det äventyrar säkerheten ombord på fordonet.

Berätta vilket hjälpmedel du ska ta med

Flexlinjebussarna är rymliga för att du ska kunna ta med dig hjälpmedel. Men när flexlinjen är fullbokad kan det ändå bli trångt. Därför är det viktigt att du berättar för beställningscentralen vilket slags hjälpmedel du har med dig, till exempel dramaten, rollator eller rullstol.. Detta för att lasten i bussen ska kunna planeras och placeras optimalt utifrån våra säkerhetsföreskrifter.

Introduktion till flexlinjen

Titta gärna på vår film om flexlinjen, som ger dig en introduktion till hur du bokar och reser med flexlinjen.

Kontakta serviceresors kundservice

Har du synpunkter eller frågor om flexlinjen så kan du kontakta serviceresors kundservice.

Öppettider

Telefon och e-post

Telefon
031-368 25 50
Kontaktformulär

Ställ en fråga eller lämna en synpunkt.

Fyll i din e-postadress om du vill ha svar.
Ställ en fråga eller lämna en synpunkt. Beskriv ditt ärende så detaljerat som möjligt. Max 5000 tecken.
Göteborgs Stad behandlar dina personuppgifter i enlighet med bestämmelserna i dataskyddsförordningen, DSF. För mer information, se Så här behandlar kommunen dina personuppgifter.

Postadress

Box 2403
403 16 Göteborg

${loading}