Till sidans huvudinnehåll

Frågor och svar om färdtjänst


De mest frekventa frågorna med tillhörande svar.

Varför får jag inte resa raka vägen dit jag ska?

För att så många resenärer som möjligt ska kunna resa måste varje resa planeras så effektivt som möjligt. Resorna planeras därför utifrån tid och inte geografi. Därför kan det hända att du upplever att föraren kör åt "fel" håll när du reser. Färdtjänstresan får ta ungefär dubbelt så lång tid som att resa raka vägen. Fordonet stannar endast för att släppa av eller på andra resenärer.

Hur lång tid får färdtjänstresan ta?

En resa med färdtjänst får ta dubbelt så lång tid som det hade tagit att resa direkt från start till mål. Om det skulle ta 20 minuter att köra direkt får resan alltså ta 40 minuter. Vi försöker alltid samordna resorna så att flera resenärer reser tillsammans, därför får du inte alltid åka raka vägen till ditt resmål.

Restid och samplanering

Får jag ta med mig någon på resan?

Du får ta med dig en medresenär samt barn under femton år på resan. Medresenären betalar en fastställd avgift. Om du behöver hjälp under resans gång kan du få tillstånd till ledsagare.

Hjälp och sällskap på färdtjänstresan

Vad gör jag om fordonet är försenat?

Tänk på att tiden du får när du bokar resa kan förskjutas med upp till 10 minuter utan att det räknas som en försening. Om fordonet är mer än 10 minuter sent kan du ringa 031-368 25 50 så får du hjälp.

Försenat fordon och resegaranti

Hur långt kan jag resa med färdtjänst?

Färdtjänstresenärer i Göteborg kan resa inom Göteborg och kranskommunerna Ale, Alingsås, Härryda, Kungsbacka, Kungälv, Lerum, Lilla Edet, Mölndal, Partille, Stenungsund, Tjörn och Öckerö. Priset för resan kan variera beroende på vilken kommun du vill resa till. Vill du resa utanför dessa områden kan du ansöka om riksfärdtjänst.

Så långt kan du åka med Göteborgs färdtjänst

Kommer jag fram i tid om jag har en tid att passa?

Ja, om du talar om att du har en tid att passa och accepterar den hämtningstid som du då får av oss. Då ska du komma fram senast den tid du har angivit. För att vi ska kunna garantera dig att vara framme vid en bestämd tid måste du beställa din resa minst 2 timmar i förväg.

Restid och samplanering

Hur långt sträcker sig servicen i samband med resan?

Serviceresor ansvarar för din transport. Det innebär att vårt ansvar upphör vid tröskeln till din bostad. Vi kan inte hjälpa till inne i bostaden hos våra resenärer eftersom det inte finns några försäkringar som gäller om det skulle uppstå någon skada. Det innebär exempelvis att vi inte kan hjälpa till att transportera någon i en trappa inne i bostaden.

Detta hjälper föraren till med

Hur blir jag ett ombud för en färdtjänstresenär?

Ett ombud kan boka resor för en färdtjänstresenär. Resenären väljer själv vem eller vilka denne vill ha som ombud. På sitt konto, som fungerar både i appen och på webben, lägger man enkelt till och godkänner ombud. Ombudet måste också ha ett konto hos oss.

Boka färdtjänstresa via ombud

Hur gör jag en notering på en adress för webbokning och app?

Du behöver ringa kundservice för att skapa en adress med notering. Du kan inte göra det själv i appen eller på webben.

Kontakta serviceresors kundservice

Hur gör jag för att kunna boka via webben och app?

Alla nya resenärer får användaruppgifter skickade till sig automatiskt. Det går också bra att logga in med bank-id. Du kan också skapa dig ett konto direkt på minaresor.goteborg.se eller ringa kundservice som kan hjälpa dig. Bank-id beställer du av din bank.

Boka färdtjänstresa

Kan jag boka flexlinjeresa över två olika flexlinjeområden på webben och i appen?

Du behöver göra två olika bokningar då systemet inte klarar av att boka olika bussar över flexlinjeområden. Då behöver du också veta var du ska byta buss. Du kan alltid ringa in till beställningscentralen som hjälper dig med sådana bokningar.

Kontakta beställningscentralen

Vad innebär en favoritadress i appen eller i webbokningen?

En favoritadress är enkelt att klicka fram och underlättar din bokning i appen eller på webben. Adresser du ofta åker till eller ifrån är bra att ha som favoritadresser.

Vad kan jag göra som ombud i till exempel appen?

Som ombud kan du boka resor, se detaljer för resorna och se tillstånd för en resenär. Du kan inte se fakturabelopp.

Varför blir det ibland fel när jag bokar resa?

I beställningscentralen bokas tusentals resor varje dag. Tyvärr blir det fel ibland. Det vanligaste felet är att resan bokas till fel dag eller till fel adress. Var uppmärksam när beställningsmottagaren repeterar din beställning. Många gatuadresser finns i fler kommuner. Det är lätt hänt att beställningsmottagaren antar att adressen ligger i Göteborg. Därför är det alltid bra att du säger till när du ska resa till en annan kommun.

Övriga frågor och klagomål

Kontakta serviceresors kundservice

Har du synpunkter eller frågor om färdtjänst så kan du kontakta serviceresors kundservice.

Öppettider

Telefon och e-post

Telefon
031-368 25 50
Kontaktformulär

Ställ en fråga eller lämna en synpunkt.

Fyll i din e-postadress om du vill ha svar.
Ställ en fråga eller lämna en synpunkt. Beskriv ditt ärende så detaljerat som möjligt. Max 5000 tecken.
Göteborgs Stad behandlar dina personuppgifter i enlighet med bestämmelserna i dataskyddsförordningen, DSF. För mer information, se Så här behandlar kommunen dina personuppgifter.

Postadress

Box 2403
403 16 Göteborg

${loading}