Ansök om trygghetslarm
Så här ansöker du
-
1
Bra att veta innan du ansöker
För att du ska kunna få trygghetslarm behöver du vara folkbokförd och bo i Göteborg. Om du är folkbokförd och bor i en annan kommun ska du vända dig till den kommunen.
I vissa fall kan du behöva kontakta en socialsekreterare. Det gäller när:
- du har skyddade personuppgifter
- du inte har tillgång till e-legitimation, som bank-ID
- du vill ansöka åt en anhörig.
Du måste lämna ifrån dig nycklar till hemmet och behöver därför förbereda dig genom att ta fram en komplett uppsättning nycklar. Det innebär nyckel och/eller tagg till dörr, extralås, port och grind.
På sidan om nyckelhantering kan du läsa mer om hantering av nycklar.
-
2
Ansök om trygghetslarm
Ansök via e-tjänst
Du loggar in med hjälp av e-legitimation, som till exempel Bank-ID. Du kan bara ansöka för dig själv och inte för någon annan.
Kontrollera så att adressen som visas i e-tjänsten stämmer med din adress där du bor och ska använda trygghetslarmet.
Din rätt till bistånd grundar sig på att du bor i Göteborgs Stad och inte har några andra pågående insatser som tillgodoser samma behov. Uppgifter om hälsotillstånd påverkar inte bedömningen men du har möjlighet att lämna uppgifter som du vill att larmmottagaren ska ha kännedom om.
Ansök via socialsekreterare
Om du inte har möjlighet att använda e-tjänsten är du välkommen att ringa oss. Kontakta en socialsekreterare i stadsdelen där du bor idag.
-
3
Vad händer efter du skickat in din ansökan?
Din ansökan handläggs automatiserat
Äldre samt vård- och omsorgsnämnden och förvaltningen för funktionsstöd beslutar genom automatiserad behandling om trygghetslarm (6 kap. 37 § kommunallagen och 4 kap. 1 § socialtjänstlagen). Det innebär att din ansökan i de flesta fall kommer att hanteras automatiskt och att även beslutet kommer att fattas automatiserat.
Beslutet skickas hem till dig
När beslutet är fattat kommer det att skickas hem till dig tillsammans med uppgifter om vem du kan kontakta vid eventuella frågor. Har du en digital brevlåda skickas beslutet dit.
Lämna nycklar och installation av larm
Du blir uppringd av larmenheten för att boka en tid då vi hämtar dina nycklar. Därefter kommer du också bli uppringd av Trygghetsjouren, för att boka in en tid för när vi ska installera larmet hemma hos dig.
Uppföljning efter en månad
En socialsekreterare ringer dig en månad efter att du fått beslut om trygghetslarm. Socialsekreteraren följer då upp hur det fungerar för dig.
Om du har frågor
Du hittar kontaktuppgifter i slutet av sidan. Men du kan kan också läsa vanliga frågor och svar på sidan om trygghetslarm.
Dina rättigheter vid automatiserade beslut
Du har rätt att få beslutet granskat av en riktig person och möjlighet att lämna synpunkter på beslutet. Om du vill göra det så ska du kontakta förvaltningen och berätta att du vill få beslutet granskat av en person och/eller vad du tycker är fel.
Du har rätt att få ett skriftligt och motiverat beslut om du är missnöjd med det beslutet har du möjlighet att överklaga till domstol.
Du har rätt att veta hur dina personuppgifter hanteras.
Så behandlar äldre samt vård- och omsorgsförvaltningen personuppgifter
Kontakta Trygghetsjouren
Har du synpunkter eller frågor om trygghetslarm så kan du kontakta Trygghetsjouren.
Öppettider
Postadress
402 41 Göteborg