Till sidans huvudinnehåll

Tillfällig vistelse

Bor du i en annan kommun än Göteborgs men vistas här tillfälligt och behöver hemtjänst, trygghetslarm eller hemsjukvård? Då ska din hemkommun ansöka om det stöd du behöver. Samma gäller om du som göteborgare ska vistas i annan kommun.

Ansök i god tid innan din vistelse

Har du beslut om hemtjänst, trygghetslarm och/eller hemsjukvård i din hemkommun och behöver stödet när du tillfälligt ska vistas i Göteborgs Stad, kontakta då din biståndshandläggare/socialsekreterare eller kommunala hälso- och sjukvården (hemsjukvård) i din hemkommun.

För att vi ska kunna planera din vistelse i Göteborgs Stad på bästa sätt är det bra att vi får beställningen från din hemkommun i god tid innan du kommer.

Hemtjänst och trygghetslarm

Om du behöver hemtjänst eller trygghetslarm ska din hemkommun beställa tillfällig hemtjänst och trygghetslarm till socialsekreterare i Göteborgs Stad. Aktuell utredning och beslut bifogas.

Beställningen skickas via e-post till: myndighet@aldrevardomsorg.goteborg.se

Kommunal hälso- och sjukvård (hemsjukvård)

Hemkommunen ansvarar för att planera kommunal hälso- och sjukvård under din vistelse i Göteborgs Stad. Ta kontakt med din hemsjukvård som i sin tur ansvarar för kontakten med Göteborgs Stad.
Du ansvarar för att ta med hjälpmedel, läkemedel och förbrukningsartiklar som du behöver under vistelsen.
Beställningen om kommunal hälso- och sjukvård skickas direkt till enheten i det aktuella stadsområdet.

Hitta kommunal hälso- och sjukvård

Om du är osäker på vilket stadsområde som är aktuellt kan du:

Tänk på att inte lämna ut känsliga uppgifter via e-post eller meddelandefunktion. Information om gatuadress räcker för att kunna lokalisera aktuell hälso- och sjukvårdsenhet.

Bostadsanpassning

Det görs inga fasta bostadsanpassningar i ditt boende under den tillfälliga vistelsen. Om det inte räcker med att anpassa bostaden med de hjälpmedel du redan har eller får förskrivna från din hemkommun, får du själv betala för den anpassningen som behövs för att du ska kunna vistas i det tillfälliga boendet.

Göteborgare som tillfälligt ska vistas i annan kommun

Du som är göteborgare och tillfälligt ska vistas i en annan kommun och behöver stöd ska kontakta din socialsekreterare och/eller din kommunala hälso- och sjukvårdsenhet i ditt stadsområde. Tänk på att även här ta kontakt i god tid innan vistelsen ska ske.

Kontakta äldre samt vård- och omsorgsförvaltningen

Har du synpunkter eller frågor om tillfällig vistelse, hos oss eller i annan kommun, så kan du kontakta oss.

Öppettider

Telefon och e-post

Telefon
031-365 00 00 (Göteborgs Stads kontaktcenter)
Kontaktformulär

Ställ en fråga eller lämna en synpunkt.

Fyll i din e-postadress om du vill ha svar.
Ställ en fråga eller lämna en synpunkt. Beskriv ditt ärende så detaljerat som möjligt. Max 5000 tecken.
Göteborgs Stad behandlar dina personuppgifter i enlighet med bestämmelserna i dataskyddsförordningen, DSF. För mer information, se Så här behandlar kommunen dina personuppgifter.

Besöksadress

Zirkongatan 7

[{ "type":"Feature", "geometry":{ "type":"Point", "coordinates":[11.90022641896666,57.64110784125824] }, "properties":{ "title":"Äldre samt vård- och omsorgsförvaltningen", "content":"Zirkongatan 7" } }]

Postadress

Box 334
421 23 Västra Frölunda

${loading}