Till sidans huvudinnehåll

Bostäder till nyanlända

Från och med 2016 gäller Bosättningslagen. Detta innebär att för de personer som fått uppehållstillstånd och är anvisade till Göteborg har staden en skyldighet att ordna en bostad. Sedan 2024 omfattar dessutom bosättningslagen ukrainska hushåll som har flytt till Sverige för längre tid än ett år sedan och som har bott i anläggningsboenden.

I Göteborg finns idag en stor bostadsbrist och för att lösa bostäder till de som anvisas enligt bosättningslagen arbetar vi med olika lösningar: mellanboenden, genomgångsbostäder och fler permanenta bostäder. 

Mellanboenden

Ett mellanboende är en boendelösning för en kortare period i väntan på en genomgångsbostad. Ofta består boendet av rum med tillgång till delade gemensamhetsutrymmen så som kök och badrum.
Generellt sett är ett mellanboende 3-4 månader men både längre och kortare tidsperioder förekommer också.

Genomgångsbostäder

En genomgångsbostad består oftast av en lägenhet i befintligt hyresrättsbestånd. Exploateringsförvaltningen har skrivit avtal med kommunägda Framtidenkoncernen och privata fastighetsägare i Göteborg om att lägenheter i respektive bostadsaktörs befintliga bestånd ska frigöras för nyanlända.  För alla genomgångsbostäder skrivs ett hyresavtal mellan fastighetsägaren och exploateringsförvaltningen där kontoret går in som hyresvärd för att i sin tur hyra ut bostaden i andra hand. Hyresgästen får bo upp till fyra år i genomgångsbostaden, fem år för barnfamiljer. Under denna tid kräver staden att hyresgästen själv söker en permanent bostad på ordinarie bostadsmarknad och står i kö på Boplats. Staden stöttar i att söka bostad med informationsinsatser och boendecoachning.

Temporära bostäder

Temporära bostäder kan stå på plats mellan 10-15 år och byggs med tidsbegränsade bygglov. För den nyanlände gäller samma villkor som i övriga genomgångsbostäder, att man får bo i lägenheten i fyra år, för barnfamiljer fem år, och förutsätts under denna tid aktivt söka egen, permanent bostad på ordinarie bostadsmarknad.

Fler permanenta bostäder

Göteborgs Stad jobbar hela tiden för att på olika sätt möjliggöra fler permanenta bostäder i Göteborg. 
Hur många bostäder som planeras att färdigställas hittar du på sidan statistik om bostadsbyggande

Frågor och svar om bosättningslagen

  • Vad innebär Bosättningslagen?

    Den 1 mars 2016 infördes lagen om mottagande av vissa nyanlända invand­rare för bosättning, även kallad Bosättningslagen. Lagen innebär att kom­munen är skyldig att ordna boende för nyan­lända som mottagits genom anvisning från Migrations­verket. De personer som enligt Bosättningslagen ska erbjudas hjälp med att ordna boende är nyan­lända som har beviljats uppehållstillstånd som flyktingar eller annan skyddsbehö­vande enligt vissa bestämmelser i Utlänningslagen, samt anhöriga till dessa personer om de har ett beviljat uppehållstillstånd och ingår i samma hushåll.

  • Hur många nyanlända enligt Bosättningslagen tar Göteborg emot?

    Hur många nyanlända varje kommun ska ta emot beror på kommunens storlek, arbets­marknadsläge, det sammantagna mottagandet av nyanlända och ensamkommande barn samt hur många asylsökande som redan vistas i kommunen.

    Under 2026 bedöms anvisningstalet utifrån Bosättningslagen för Göteborg bli cirka 300 individer.

  • Hur arbetar Göteborg med mottagandet av nyanlända enligt Bosättningslagen?

    Den nyanlända personen erbjuds ett mellanboende de första 1-6 måna­derna, antingen rum eller möblerade lägenheter för familjer. Därefter erbjuds hushållet boende i lägenhet hos kommunal eller privat fastighetsägare, i bostadsrätt ägd av Göteborgs stad eller i temporära bostadspaviljonger. Samtliga dessa lägenheter benämns genomgångsbostad. Lägenheten är omöblerad. Boendetiden är bestämd till maximalt 4 år för hushåll med endast vuxna och maximalt 5 år för barnfamiljer. 

  • Hur många personer bor i genomgångslägenheter?

    Vid årsskiftet 2025/2026 kommer exploateringsförvaltningen förvalta avtal för cirka 700 hushåll.

  • Var ligger lägenheterna?

    Lägenheterna är jämnt fördelade geografiskt över staden.

  • Vilka fastighetsägare är det som hyrt ut lägenheterna?

    De flesta lägenheterna kommer från kommunens allmännytta, men en del kommer även från privata fastighetsägare. En liten andel utgörs av andra objekt, till exempel bostadsrätter och fastigheter som kommunen äger. Det är exploateringsförvaltningen som ansvarar för uthyrningen av genomgångsbostäderna.

  • Vad händer när den bestämda boendetiden närmar sig sitt slut?

    Exploateringsförvaltningen informerar hushållen i god tid innan det är dags att flytta ut. Ungefär ett år innan utflytt får man en påminnelse om att boendetidens slut närmar sig. Under det sista boendeåret erbjuds hushållet stöd i att söka bostad. Läs mer om det under Hur ska hushållen få tag i en annan bostad? och Hur hjälper kommunen hushållen att söka ny bostad? Fyra månader innan utflytt får man slutligen sin formella uppsägning. Hushållen kan när de vill själva säga upp sig och flytta om man hittar en ny bostad. Man har då 14 dagars uppsägningstid, om uppsägningen görs senast i mitten av månaden.

  • Varför måste nyanlända flytta från sina lägenheter?

    Göteborgs Stad har bestämt att nyan­lända enligt Bosättningslagen ska bo i genomgångsbostäder under en tidsbegränsad period. Beslutet fattades i Kommunstyrelsen den 20 april 2016. Dåvarande fastighetsnämnden preciserade i oktober 2019 att hushåll som enbart består av vuxna individer, 18 år eller äldre den dag som kontraktet löper ut, får bo i maximalt 4 år i genomgångsbostad. Samma nämnd beslöt att barnfamiljer får bo maximalt 5 år i genomgångsbostad.

  • Vilka hushåll räknas som barnfamiljer?

    Anvisade hushåll med vårdnadshavare till barn i åldrarna 0 till och med 17 år. Minst ett barn ska vara folkbokfört och boende i den anvisade lägenheten vid tidpunkten när fyra års boendetid uppnåtts.

  • Vad är den nyanländas ansvar?

    Under hyrestiden i genomgångs­bostaden är hyres­gästen skyldig att aktivt söka annan bostad. Det gäller bostad i eller utanför Göteborg.

  • Vad är kommunens ansvar?

    Kommunen ansvarar för att ordna boende för nyan­lända som mottagits genom anvisning från Migrations­verket. För samtliga anvisade personer har kommunen ordnat med bostad utifrån ansvaret som följer med Bosättningslagen.

  • Hur ska hushållen få tag i en annan bostad?

    Alla hushåll får i samband med att de flyttar in i sin genomgångslägenhet information om att boendetiden är begränsad och att de själva har ansvar för att hitta sin nästa bostad på den vanliga bostadsmarknaden. Man får hjälp att registrera sig i bostadskö, till exempel på Boplats Väst och HomeQ och information om att man även kan registrera sig hos privata fastighetsägare och hos fastighetsägare i andra kommuner samt söka bostäder i andra hand och som inneboende.

  • Hur planerar kommunen för att hushållen inte blir hemlösa?

    Genom de insatser hushållen får under sin boendetid, till exempel informationsinsatser och hjälp och stöd i att söka bostad, räknar kommunen med att hushållen söker sin nästa bostad på egen hand. Som övriga kommuninvånare har man rätt att vända sig till socialtjänsten när boendetiden närmar sig sitt slut och man inte lyckats hitta en ny boendelösning. Socialtjänsten gör då en bedömning om hushållet har rätt till socialtjänstens hjälp i att finna ny bostad.

  • Hur hjälper kommunen hushållen att söka ny bostad?

    Exploateringsförvaltningen har ett boendeteam som arbetar med informationsinsatser till de anvisade hushållen. Ett stort fokus läggs på att hur man söker bostad och vikten av att stå i bostadskö. Under det sista boendeåret får alla hushåll via boendeteamet erbjudande om personlig boendecoachning (barnfamiljer) eller informationsträff med boenderådgivning (vuxenhushåll). Insatsen ska säkerställa att hushållet kommer i gång med att aktivt söka efter ny bostad, känner till de sökvägar som finns att tillgå och fortsätter söka på egen hand. Boendeteamet har även drop-in-besökstid dit hushållen kan komma om de önskar ytterligare stöd i sitt bostadssökande. 

    Utöver boendeteamet finns det olika verksamheter i socialförvaltningarna som ger boenderådgivning till hushåll som riskerar att bli bostadslösa. På sidan Bostadsförmedling finns information på olika språk om hur man söker bostad. Även Boplats Väst hjälper till med information och registrering för de sökande som har behov av det.

Har du ytterligare frågor om hur staden arbetar med bosättningslagen kan du mejla in din fråga till bostadsenheten@exploatering.goteborg.se

Kontakta exploateringsförvaltningen

Har du synpunkter eller frågor kan du kontakta exploateringsförvaltningen.

Telefon och e-post

Telefon
031-365 00 00 (Göteborgs Stads kontaktcenter)
Kontaktformulär

Ställ en fråga eller lämna en synpunkt.

Fyll i din e-postadress om du vill ha svar.
Ställ en fråga eller lämna en synpunkt. Beskriv ditt ärende så detaljerat som möjligt. Max 5000 tecken.
Göteborgs Stad behandlar dina personuppgifter i enlighet med bestämmelserna i dataskyddsförordningen, DSF. För mer information, se Så här behandlar kommunen dina personuppgifter.

Besöksadress

Postgatan 10
[{ "type":"Feature", "geometry":{ "type":"Point", "coordinates":[11.965237540062146,57.70774298158523] }, "properties":{ "title":"Exploateringsförvaltningen", "content":"Postgatan 10" } }]

Postadress

Box 2258
403 14 Göteborg
${loading}