Hjälpmedel för dig med funktionsnedsättning
Låna hjälpmedel
Du kan få låna hjälpmedel som gör vardagen enklare. Exempel på hjälpmedel:
- Förflyttning, som rullstolar eller rollatorer
- Kommunikation, som samtalshjälpmedel
- Stöd för minne och struktur, som planeringsverktyg
- Medicinhantering, som doseringshjälpmedel
- Säkerhet och stöd vid bad och dusch
Hur går det till?
- Legitimerad personal, till exempel arbetsterapeut, fysioterapeut eller sjuksköterska, gör en bedömning av ditt behov enligt gällande regler.
- Om du får låna hjälpmedel får du:
- Instruktioner om hur hjälpmedlet fungerar.
- Hjälp att anpassa det efter dina behov.
- Råd om hur det kan underlätta din vardag.
Vem kontaktar jag?
- Din vårdcentral eller 1177 vårdguiden
- Om du har kommunal hälso- och sjukvård, kontakta din arbetsterapeut, fysioterapeut eller sjuksköterska.
Hörsel
Behöver du en hörapparat eller andra hörselhjälpmedel kontaktar du audionommottagningen .
Syn
Ser du dåligt kan du få hjälp via syncentralen Du måste ha en remiss från din läkare. Du kan också kontakta syninstruktörerna som ger dig tips och råd och lär dig att använda eventuella hjälpmedel.
Tal
Taltjänst är en tolkservice för röst, tal- och språkskadade. Ring 077-170 09 00 eller texttelefon 077-170 09 01.
Kommunikation
Ibland kan du behöva andra sorters hjälpmedel för att kommunicera med andra. Vänd dig till legitimerad personal för att guidas vidare.
Smarta ting och vardagsteknik
Det finns hjälpmedel som är enkla att använda och som inte kräver någon särskild utbildning. Dessa kallas för "smarta ting" eller "vardagsteknik".
Exempel:
- Griptänger för att plocka upp saker.
- Köksredskap med extra greppvänliga handtag.
- Halkskydd för mattor.
Du hittar dessa produkter i sjukvårdsaffärer, på apotek eller i specialbutiker.
Tietoa suomeksi/Information på finska
Kontakta Göteborgs Stad
Öppettider
Telefon och e-post
- Telefon
- 031-365 00 00 (Göteborgs Stads kontaktcenter)
- E-post
- goteborg@goteborg.se
- Kontaktformulär
Postadress
404 82 Göteborg