Servicebostad
Vad är en servicebostad?
En servicebostad består av ett antal lägenheter och gemensamma utrymmen där det också finns personal. Skillnaden jämfört med en gruppbostad är att lägenheterna är fler. Lägenheterna finns i flerbostadshus, eget hus eller radhus. Lägenheterna kan vara anpassade till varje hyresgästs behov och funktionsnedsättning. Du hyr din lägenhet och får stöd efter dina behov av en fast personalgrupp. Personalen finns till hands och du får stöd utifrån dina behov.
Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade LSS och Socialtjänstlagen SoL styr rätten till servicebostad.
Så här ansöker du
För att ansöka eller få mer information kontaktar du funktionsstödsenheten där du bor. En socialsekreterare utreder ditt behov och fattar beslut.
Mer information
Rutin för hantering av privata pengar
Huvudregeln är att du själv, anhörig eller god man hanterar dina pengar. I de fall förvaltningen hjälper till med att hantera dina privata pengar, finns det rutiner för att detta ska ske på ett säkert sätt. Privata pengar innebär att du har en mindre summa pengar eller ett bankkort på boendet.
Så här går det till:
- Bor du på bostad med särskild service och behöver personalens hjälp med att hantera pengar, behöver vi upprätta en skriftlig överenskommelse mellan dig och chefen för boendet. Där ska det stå vad dina pengar i huvudsak ska användas till.
- Du kommer att få en ansvarig personal som hanterar dina privata pengar och som du kan vända dig till om du har frågor.
- Vi sparar och signerar alla kvitton för att visa vad som är handlat och vem som gjort inköpet.
- Vi antecknar alla in- och utbetalningar och en ansvarig medarbetare redovisar sedan detta samt alla kvitton till dig, din gode man eller förvaltare.