Gruppbostad
Vad är en gruppbostad?
I en gruppbostad finns upp till sex lägenheter där du har nära till personal och till ett gemensamt utrymme. Gruppbostäderna ligger i särskilda hus eller i flerbostadshus. Lägenheterna kan vara anpassade till varje hyresgästs behov och funktionsnedsättning. Du hyr din lägenhet och får stöd efter dina behov av en fast personalgrupp. Personalen finns till hands och du får stöd utifrån dina behov.
Ansök om gruppbostad via alternativ 1, 2 eller 3
1) Ansök på webben via e-tjänst
Skyddade personuppgifter?
Du som har skyddade personuppgifter ska vara försiktig med att använda denna e-tjänst. Orsaken är att informationen som lämnas i e-tjänsten kan bli en offentlig handling. Det är heller inte möjligt att garantera fullständigt skydd från obehörig insyn. Ta istället kontakt med en socialsekreterare via telefon.
2) Ansök hos en socialsekreterare
Kontakta en socialsekreterare inom funktionsstöd i området där du bor. Tillsammans tittar ni på vilket stöd du behöver.
Hitta socialsekreterare funktionsstöd
3) Ansök via blankett
Här kan du ladda ner en blankett som du skriver ut och skickar till förvaltningen för funktionsstöd. Adressen hittar du på blanketten.
Blankett för ansökan om stöd för personer med funktionsnedsättning
När du ansökt om stöd via e-tjänst eller blankett kommer du att få träffa en socialsekreterare inom funktionsstöd i det område där du bor.
Mer information
Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade LSS och Socialtjänstlagen SoL
styr rätten till gruppbostad.
Rutin för hantering av privata pengar
Huvudregeln är att du själv, anhörig eller god man hanterar dina pengar. I de fall förvaltningen hjälper till med att hantera dina privata pengar, finns det rutiner för att detta ska ske på ett säkert sätt. Privata pengar innebär att du har en mindre summa pengar eller ett bankkort på boendet.
Så här går det till:
- Bor du på bostad med särskild service och behöver personalens hjälp med att hantera pengar, behöver vi upprätta en skriftlig överenskommelse mellan dig och chefen för boendet. Där ska det stå vad dina pengar i huvudsak ska användas till.
- Du kommer att få en ansvarig personal som hanterar dina privata pengar och som du kan vända dig till om du har frågor.
- Vi sparar och signerar alla kvitton för att visa vad som är handlat och vem som gjort inköpet.
- Vi antecknar alla in- och utbetalningar och en ansvarig medarbetare redovisar sedan detta samt alla kvitton till dig, din gode man eller förvaltare.
Relaterad information
Så bygger staden bostäder med särskild service
Här kan du läsa mer om hur det går till när Göteborgs Stad bygger bostäder med särskild service.