Ansök om hemtjänst
Ansök om hemtjänst i Göteborg
Personen du vårdar kan ansöka om hemtjänst på funktionsstödsenheten som tillhör det område där personen bor. En socialsekreterare bokar därefter in ett möte där personen som ansöker får berätta om sitt behov av hjälp. Socialsekreteraren fattar sedan ett beslut om vilken hjälp hen kan få.
Ansök via blankett
Personen du vårdar kan också ansöka genom att fylla i och skicka in blanketten till socialsekreterare eller funktionsstödsenheten i området där hen bor.
Ansök om hemtjänst på annan ort
Om personen du vårdare under en kortare period behöver få hemtjänst i en annan kommun ansöker hen om det hos funktionsstödsenheten som tillhör det område där personen bor.
Funktionsstödsenheten utreder sedan personens behov. Om ansökan blir beviljad får personen hemtjänst i kommunen där hen ska vistas.
Om personen du vårdar flyttar permanent till en annan kommun ansöker hen om hemtjänst i den kommun som hen ska flytta till.
Tietoa suomeksi/Information på finska
Information och regler
Handläggning och beslut
När du ansökt om stöd och hjälp från äldreomsorgen görs en utredning. Vill du veta mer om handläggningsprocessen och hur beslut fattas kan du läsa mer här.
Vad kostar hemtjänst?
Vad hjälp i hemmet kostar beror såklart på vilken slags hjälp du får. En del service är gratis medan andra tjänster har fast avgift.