Ansök om hemtjänst

Här kan du läsa om hur personen du vårdar kan ansöka om hemtjänst i Göteborg och på annan ort.

Ansök om hemtjänst i Göteborg

Personen du vårdar kan ansöka om hemtjänst via en socialsekreterare inom funktionsstöd som tillhör det område där personen bor. Socialsekreteraren bokar därefter in ett möte där personen som ansöker får berätta om sitt behov av hjälp. Socialsekreteraren fattar sedan ett beslut om vilken hjälp hen kan få.

Ansök via blankett

Personen du vårdar kan också ansöka genom att fylla i och skicka in blanketten nedan till socialsekreterarna inom funktionsstöd.

Ansök om hemtjänst

Ansök om hemtjänst på annan ort

Om personen du vårdare under en kortare period behöver få hemtjänst i en annan kommun ansöker hen om det hos socialsekreterarna inom funktionsstöd som tillhör det område där personen bor.

En socialsekreterare utreder sedan personens behov. Om ansökan blir beviljad får personen hemtjänst i kommunen där hen ska vistas.

Om personen du vårdar flyttar permanent till en annan kommun ansöker hen om hemtjänst i den kommun som hen ska flytta till.

Tietoa suomeksi/Information på finska

Kotipalvelun hakeminen

Kotiapuhakemus - ansökningsblankett på finska

Kontakta en socialsekreterare inom funktionsstöd

Har du synpunkter eller frågor om hemtjänst, är du välkommen att kontakta en socialsekreterare inom funktionsstöd i det område där du bor.

Information och regler

Handläggning och beslut

När du ansökt om stöd och hjälp från äldreomsorgen görs en utredning. Vill du veta mer om handläggningsprocessen och hur beslut fattas kan du läsa mer här.

Vad kostar hemtjänst?

Vad hjälp i hemmet kostar beror såklart på vilken slags hjälp du får. En del service är gratis medan andra tjänster har fast avgift.