Ansök om hemtjänst
Ansök om hemtjänst i Göteborg
Personen du ska göra en ansökan hos en socialsekreterare där hen bor. Socialsekreteraren bokar in en tid för ett möte där personen får berätta om sitt behov av hjälp. Socialsekreteraren fattar sedan ett beslut om vilken hjälp personen du vårdar kan få.
Kontakta socialsekreterare
Ansök via blankett
Personen du vårdar kan också ansöka genom att fylla i och skicka in blanketten till socialsekreteraren i området där du bor.
Ansök om stöd i hemmet
Ansök om hemtjänst på annan ort
Om personen du vårdar under en kortare period behöver få hemtjänst i en annan kommun eller stadsdel så ansöker hen om det hos socialsekreteraren i sin stadsdel.
Socialsekreteraren kommer sen att utreda personens behov och om hens ansökan blir beviljad så får hen hemtjänst där hen ska vistas.
Om personen du vårdar flyttar permanent till en annan kommun så ansöker hen om hemtjänst i den kommun som hen ska flytta till.
Tietoa suomeksi/Information på finska
Information och regler
Handläggning och beslut
När du ansökt om stöd och hjälp från äldreomsorgen görs en utredning. Vill du veta mer om handläggningsprocessen och hur beslut fattas kan du läsa mer här.
Vad kostar hemtjänst?
Vad hjälp i hemmet kostar beror såklart på vilken slags hjälp du får. En del service är gratis medan andra tjänster har fast avgift.