Ansök om äldreomsorg
Så här ansöker du:
-
1
Du ansöker om stöd
Beroende på vilket stöd du ansöker om kan du ansöka via e-tjänst, blankett eller genom att kontakta en socialsekreterare i stadsdelen du bor i.
Du kan klicka på det stöd du vill läsa mer och ansöka om:
-
2
Samtal med en socialsekreterare
Socialsekreteraren kommer boka en tid med dig för ett samtal. Under samtalet kommer socialsekreteraren ställa frågor om vad du klarar av själv, vad du kan få hjälp med från dina närstående och vad du har svårt att klara av själv. Socialsekreteraren berättar vilken hjälp eller vilket stöd som kan passa dig.
Det går bra om du vill ha med en anhörig eller vän till mötet. Om du har svårt att förstå svenska kan du be om att få en tolk.
-
3
Socialsekreteraren utreder ditt behov
Efter ert samtal fortsätter socialsekreteraren utreda ditt behov av stöd. Om det är okej för dig kommer socialsekreteraren också prata med till exempel dina anhöriga eller sjukvården. Detta eftersom det är viktigt för socialsekreteraren att få en så tydlig bild som möjligt av dina behov.
När utredningen är klar gör socialsekreteraren en samlad bedömning utifrån dina behov. Enligt lagen ska du ha fått ditt beslut inom fyra månader. Ärenden som gäller äldre som har akuta behov tas om hand skyndsamt.
-
4
Du får ett skriftligt beslut
När utredningen är klar får du ett skriftligt beslut om bifall eller avslag, antingen till din digitala brevlåda om du har en sådan eller hem till dig. Bifall betyder att du får stödet du ansökt om och avslag betyder att du inte får stödet.
Om du får avslag på din ansökan kan du överklaga. Det finns information i det skriftliga beslutet om hur du gör en överklagan. Om du behöver hjälp med att göra en överklagan kan du kontakta socialsekreteraren.
Behöver du förändra den hjälp du redan har?
Då ska du kontakta din socialsekreterare. Alltid när du vill förändra pågående vård- och omsorgsinsatser hör du av dig till dem. Hör även av dig till din socialsekreterare när du vill prata igenom din situation och få mer information om insatserna.
Relaterad information
Digital post
Digital post är säkert, hållbart och posten är tillgänglig var du än befinner dig. Med en digital brevlåda kan du få post från din socialsekreterare digitalt i stället för på papper.
Överklaga ett beslut
Om du inte är nöjd med beslutet du fått kan du överklaga via ett så kallat förvaltningsbesvär. Lämna din överklagan till äldre samt vård- och omsorgsförvaltningen inom tre veckor från det att du fått beslutet du inte är nöjd med.
Lämna synpunkter
Här kan du lämna synpunkter på kommunens service. Här kan du också lämna idéer, synpunkter och frågor om webbplatsen goteborg.se.
Jämför och välj utförare av hemtjänst
Hitta och jämför kommunala och privata utförare. Fyll i din adress för att se vilka du kan välja mellan.