Till sidans huvudinnehåll

Ansök om trygghetstelefon


Du kan ansöka om trygghetstelefon även om du inte får någon annan hjälp i hemmet. Anhöriga och närstående kan hjälpa dig med ansökan och i kontakt med socialsekreteraren, men de kan inte ansöka åt dig.

Trygghetstelefon gör det möjligt för dig att komma i kontakt med personal vid oförutsedda situationer. Alla trygghetstelefoner som installeras i Göteborgs Stad är digitala. Det betyder att de fungera på samma sätt som en mobiltelefon.

Telefonen är till för att skapa trygghet för dig i ditt hem och används om du blivit hastigt sjuk, har fallit omkull eller behöver ha hjälp av någon annan anledning.

Hur fungerar det?

För att kunna installera en trygghetstelefon behöver du ha extranycklar att lämna ifrån dig.

Hur det fungerar, installation, kostnader och villkor kan du läsa om på sidan Så fungerar trygghetstelefon.

Välj ett av tre sätt att ansöka

1. Ansök här på webben

Ansök om trygghetstelefon

2. Ansök via blankett som du sedan postar till oss

Blankett för ansökan om stöd i hemmet

3. Ansök via socialsekreterare

Ta kontakt med socialsekreteraren i området där du bor.

Tietoa suomeksi/Information på finska

Turvahälytin/Trygghetstelefon

Kontakta socialsekreterare äldre

Vill du ansöka om trygghetstelefon kontaktar du en socialsekreterare i området där du bor.

Har du frågor om hemtjänst och är yngre än 65 år

Kontakta socialsekreteraren i din stadsdel.
${loading}