Så använder du e-tjänsten för att boka idrottsanläggning och samlingslokal
I Göteborgs Stad finns många idrottsanläggningar som privatpersoner, föreningar och företag kan boka. Här får du veta hur du gör för att boka i vår e-tjänst.
Ny e-tjänst för att boka idrottsanläggningar och samlingslokaler
Göteborgs Stad har en ny e-tjänst där du bokar idrottsanläggningar och samlingslokaler.
Vet du redan hur det fungerar kan du logga in i e-tjänsten i direkt:
Logga in i e-tjänsten för bokning och bidrag
Konton och bokningar flyttade från bok.goteborg.se
Nya e-tjänsten ersätter bok.goteborg.se. Befintliga konton och bokningar på bok.goteborg.se har flyttats med till den nya e-tjänsten. Du kan inte längre boka via bok.goteborg.se.
Nu kan du göra bokningsförfrågningar i nya e-tjänsten
Under en första period går det bara att göra bokningsförfrågningar, som behöver godkännas av handläggare. När vi säkerställt att alla bokningar och funktionaliteter är korrekta i det nya systemet blir det möjligt att även göra direktbokningar.
Ansök om återkommande tid
De flesta typer av idrottsanläggningar har särskilda ansökningsperioder då du kan ansöka om en återkommande tid i anläggningen. Detta efter att de större idrottsförbunden fördelat tider till sina föreningar.
Läs hur det fungerar på sidan Ansök om återkommande tid i idrottsanläggning.
Få en kort introduktion i nya e-tjänsten
Om du vill få en övergripande bild av hur e-tjänsten fungerar finns en kort film som beskriver de viktigaste funktionerna och flikarna.
Så loggar du in och skapar ett konto
Du loggar in i e-tjänsten med e-legitimation, så som Bank-ID. När du loggar in första gången registreras du som användare automatiskt, men du måste komplettera dina kunduppgifter.
Även du som har ett konto på bok.goteborg.se loggar in med e-legitimation i den nya e-tjänsten. Du kan inte logga in med dina gamla inloggningsuppgifter. Dina kunduppgifter från bok.goteborg.se följer med, men du behöver se över att allt stämmer första gången du loggar in.
För dig som saknar e-legitimation finns möjlighet att ansöka om ett konto där du loggar in med användarnamn och lösenord.
Manual: Komma igång i nya e-tjänsten för bokning och bidrag
Logga in i e-tjänst för bokning och bidrag
Om du representerar en förening
I den nya e-tjänsten kan du vara inloggad både som privatperson och som föreningsrepresentant. Du loggar alltid in som privatperson, och byter sedan roll i systemet. Du byter användarroll genom att klicka på ditt namn längst upp på sidan och välja rätt roll. Tänk på att alltid kontrollera så att du är inloggad med rätt roll.
För att kunna söka bidrag eller boka en lokal för en förening måste du bli kopplad till din förening. Det gör kassör, administratör eller ordförande i din förening genom att söka upp dig i systemet. De behöver då ditt personnummer.
Glöm inte att kontrollera och uppdatera föreningens kontaktuppgifter första gången ni loggar in.
Manual: Boka idrottsanläggning och samlingslokal i e-tjänsten
Manualen beskriver bland annat olika sätt att boka, hur du bokar, ändrar och avbokar enstaka tider och återkommande tider.
Manual: Boka idrottsanläggning och samlingslokal i Göteborgs Stads e-tjänst
Bra att veta innan du bokar
På sidan idrottsanläggningar hittar du alla hallar och idrottsanläggningar som går att boka. Där finns också information om priser, bokningsregler, nyckelhantering med mera:
Priser och avgifter idrottsanläggningar
Frågor och svar
-
Jag har problem att logga in, vart ska jag vända mig?
Om du har problem att logga in finns länk till IT-support på inloggningssidan på bokningochbidrag.goteborg.se. Det är bra att veta att e-tjänsten fungerar bäst i Edge och Chrome. Vi rekommenderar att man inte använder Explorer eller Firefox.
Gäller din fråga bokning, kontakta idrotts- och föreningsförvaltningen under telefontiden för bokningsfrågor (se på denna sida under Kontakt).
-
Jag har loggat in med e-legitimation men kan inte boka och har inte tillgång till min förening. Vad ska jag göra?
Första gången du loggar in måste handläggare manuellt godkänna dig som användare. Det gör görs dagligen måndag – fredag. Därför kan det dröja någon dag innan du har möjlighet att boka. Om du var ordförande, kassör eller administratör i bok.goteborg.se, dyker din föreningsroll upp automatiskt när handläggare godkänt dig som användare.
-
Min föreningsroll finns inte med, vad ska jag göra?
Börja med att kontakta ordförande, kassör eller administratör i din förening. Det är enbart dessa typer av föreningsroller som flyttats med från bok.goteborg.se till den nya e-tjänsten. De kan i sin tur lägga till ytterligare kontaktpersoner vid behov.
Om du behöver hjälp att ta reda på vilka som kan lägga till kontaktpersoner i din förening, kontakta idrotts— och föreningsförvaltningen under telefontiden för bokningsfrågor (se under Kontakt på denna sida).
-
Jag har skickat in en bokningsförfrågan, hur vet jag när den har hanterats?
Då det är problem med utskicksfunktionen via mejl och SMS skickar e-tjänsten just nu inte ut sådana när en bokningsförfrågan behandlats. Du behöver logga in i e-tjänsten för att kontrollera om en bokning godkänts eller avslagits. Observera att vi hanterar bokningsförfrågningar främst under dessa tider:
Måndag - torsdag: Klockan 8-12 och 13-15
Fredag: Klockan 8-12 och 13-14Vi hanterar inga bokningsförfrågningar mellan klockan 14 på fredagar och 8 på måndagar.
-
Vad betyder de olika statusar (definitiv, förfrågan, utkast, avbokad) som bokningar kan ha?
Status Definitiv: Tiden är bokad till dig
Status Förfrågan: Bokningen är preliminär och en handläggare behöver godkänna.
Status Utkast: Tiden gick inte att boka.
Status Avbokad: Tiden har blivit avbokad av dig eller handläggare
Kontakt
Har du synpunkter eller frågor så kan du kontakta idrotts- och föreningsförvaltningen.
Telefon
- Telefon
- 031-368 20 00
Besöksadress
Nedre Kaserngården 1
Postadress
Box 114
401 21 Göteborg