Så söker du föreningsbidrag och kulturstöd

I Göteborgs Stad finns många typer av bidrag och stöd till föreningar, organisationer och kulturaktörer. Här får du veta hur du gör för att söka.

Ny e-tjänst för att söka föreningsbidrag och kulturstöd

Vet du redan hur det fungerar? Logga direkt in i e-tjänsten:

Logga in i e-tjänsten för bokning och bidrag

Söka bidrag och kulturstöd

Göteborgs Stad har en ny e-tjänst för bokning och bidrag, där du framöver kommer att kunna söka bidrag och stöd från alla Göteborgs Stads bidragsgivande förvaltningar.

I dagsläget går det endast att ansöka om att bli aktivitetsbidragsgodkänd i nya e-tjänsten. I takt med att nya bidragsperioder startar kommer fler bidrag sökas via den nya e-tjänsten. 

Kulturstöd söks via bok.goteborg.se fram till och med 31 december 2022, därefter i den nya e-tjänsten. Under 2023 flyttar resten av föreningsbidragen och kulturstöd över steg för steg.  

På sidan Kulturstöd och bidrag till föreningar  kan du läsa om alla bidrag och stöd som finns att söka. Där hittar du också aktuell information om hur du gör för att söka de olika bidragen. 

Redovisa bidrag

Redovisning av bidrag som du har sökt innan oktober 2022 gör du inte i den nya e-tjänsten.  Läs vad som gäller för respektive bidrag på sidan Kulturstöd och bidrag till föreningar.

Få en kort introduktion i e-tjänsten

Om du vill få en övergripande bild av hur e-tjänsten fungerar finns en kort film som beskriver de viktigaste funktionerna och flikarna.


Så loggar du in och skapar ett konto

Du loggar in i e-tjänsten med e-legitimation, så som Bank-ID. När du loggar in första gången registreras du som användare automatiskt, men du måste komplettera dina kunduppgifter.

Även du som har ett konto på bok.goteborg.se loggar in med e-legitimation i den nya e-tjänsten. Du kan inte logga in med dina gamla inloggningsuppgifter. Dina kunduppgifter från bok.goteborg.se följer med, men du behöver se över att allt stämmer första gången du loggar in.

För dig som saknar e-legitimation finns möjlighet att ansöka om ett konto där du loggar in med användarnamn och lösenord.

Lathund: Kom igång med e-tjänsten för bokning och bidrag

Logga in i e-tjänsten för bokning och bidrag

Om du representerar en förening 

I den nya e-tjänsten kan du vara inloggad både som privatperson och som föreningsrepresentant. Du loggar alltid in som privatperson, och byter sedan roll i systemet. Du byter användarroll genom att klicka på ditt namn längst upp på sidan och välja rätt roll.  Tänk på att alltid kontrollera så att du är inloggad med rätt roll. 

För att kunna söka bidrag eller boka en lokal för en förening måste du bli kopplad till din förening. Det gör kassör eller ordförande i din förening genom att söka upp dig i systemet. De behöver då ditt personnummer.

Söka bidrag och kulturstöd

När du loggat in i e-tjänsten, kompletterat dina kunduppgifter och registrerat dig som föreningsrepresentant (om det är första gången du ska söka för en förening) är du redo att söka. 

Frågor och svar

  • Jag vill ha ett konto för att boka i nya e-tjänsten, hur gör jag?

    Gå in på bokningochbidrag.goteborg.se och välj e-legitimation. Då skapas ett konto automatiskt. När du loggat in, uppdatera dina kontaktuppgifter och välj hur du vill bli kontaktad.

    Hade du ett konto på bok.goteborg.se så har det följt med till den nya e-tjänsten. Du kommer åt det genom att logga in med e-legitimation. Du kan inte använda användarnamn och lösenord från bok.goteborg.se.


  • Jag har problem att logga in, vart ska jag vända mig?

    Om du har problem att logga in finns länk till IT-support på inloggningssidan på bokningochbidrag.goteborg.se. 

    Det är bra att veta att e-tjänsten fendast fungerar i webbläsarna Edge, Chrome och Safari.

    Om din fråga gäller specifika bidrag och ansökningar, kontakta ansvarig förvaltning: Kontakta förenings- och kulturstödet.
  • Jag har loggat in med e-legitimation har inte tillgång till min förening. Vad ska jag göra?

    Första gången du loggar in måste handläggare manuellt godkänna dig som användare. Det gör görs dagligen måndag – fredag. Om du var ordförande, kassör eller administratör i bok.goteborg.se, dyker din föreningsroll upp automatiskt när handläggare godkänt dig som användare. 

    Om din föreningsroll inte dyker upp,  kontakta ordförande, kassör eller administratör i din förening. Det är enbart dessa typer av föreningsroller som flyttats med från bok.goteborg.se till den nya e-tjänsten. De kan i sin tur lägga till ytterligare kontaktpersoner vid behov.

    Om du behöver hjälp att ta reda på vilka som kan lägga till kontaktpersoner i din förening, kontakta idrotts- och föreningsförvaltningen under telefontiden för bokningsfrågor.