Så använder du e-tjänsten för att söka föreningsbidrag och kulturstöd

I Göteborgs Stad finns många typer av bidrag och stöd till föreningar, organisationer och kulturaktörer. Här får du veta hur du gör för att söka.

Ny e-tjänst för att söka föreningsbidrag och kulturstöd

Vet du redan hur det fungerar kan du logga in i e-tjänsten i direkt:

Logga in i e-tjänsten för bokning och bidrag

Söka föreningsbidrag och kulturstöd

Göteborgs Stad har en ny e-tjänst där du söker föreningsbidrag och kulturstöd.  I takt med att nya ansökningsperioder startar under 2023 flyttar alla föreningsbidrag och kulturstöd över till den nya e-tjänsten.

På sidan Kulturstöd och bidrag till föreningar kan du läsa om alla bidrag och stöd som finns att söka. Där hittar du också aktuell information om hur du gör för att söka de olika bidragen. 

Redovisa föreningsbidrag och kulturstöd

Föreningsbidrag

Redovisning av föreningsbidrag som du har sökt innan oktober 2022 gör du inte i den nya e-tjänsten.  Läs vad som gäller för respektive bidrag på sidan Kulturstöd och bidrag till föreningar.

Kulturstöd

Redovisning av kulturstöd som du har sökt innan 31 december 2022 gör du via den gamla e-tjänsten bok.goteborg.se.  Läs vad som gäller för de olika kulturstöden på deras respektive sidor, som du hittar under Stöd att söka - Kulturstöd.

Få en kort introduktion i e-tjänsten

Om du vill få en övergripande bild av hur e-tjänsten fungerar finns en kort film som beskriver de viktigaste funktionerna och flikarna.


Så loggar du in och skapar ett konto

Du loggar in i e-tjänsten med e-legitimation, så som Bank-ID. När du loggar in första gången registreras du som användare automatiskt, men du måste komplettera dina kunduppgifter.

Även du som hade ett konto på bok.goteborg.se loggar in med e-legitimation i den nya e-tjänsten. Du kan inte logga in med dina gamla inloggningsuppgifter. Dina kunduppgifter från bok.goteborg.se kan ha följt med, men du behöver se över att allt stämmer första gången du loggar in.

För dig som saknar e-legitimation finns möjlighet att ansöka om ett konto där du loggar in med användarnamn och lösenord.

Manual: Kom igång med e-tjänsten för bokning och bidrag

Logga in i e-tjänsten för bokning och bidrag

Om du representerar en organisation

I den nya e-tjänsten kan du vara inloggad både som privatperson och som organisationsrepresentant. Du loggar alltid in som privatperson, och byter sedan roll i systemet. Du byter användarroll genom att klicka på ditt namn längst upp på sidan och välja rätt roll.  Tänk på att alltid kontrollera att du är inloggad med rätt roll. 

För att kunna söka bidrag eller boka en lokal för en organisation måste du bli kopplad till din organisation. Det gör kassör, ordförande eller huvudadministratör i organisationen genom att söka upp dig i systemet. De behöver då ditt personnummer.

Om du behöver hjälp att lägga till kontaktpersoner i din organisation, kontakta förvaltningen som ansvarar för det bidrag eller stöd du vill söka: Kontakta förenings- och kulturstödet

Om din organisation inte finns i e-tjänsten behöver du börja med att skapa organisationen.  Instruktioner hur du gör det och hur ni lägger till kontaktpersoner finns i manualen:

Kom igång med e-tjänsten för bokning och bidrag

Manual: Söka föreningsbidrag och kulturstöd i e-tjänsten

När du loggat in i e-tjänsten, kompletterat dina kunduppgifter och registrerat dig som organisationsrepresentant (om det är första gången du ska söka för en organisation) är du redo att söka. Manualen för att söka föreningsbidrag och kulturstöd beskriver på en övergripande nivå hur det fungerar i e-tjänsten. I många fall finns det konkreta manualer eller guider som beskriver hur du gör för att söka ett specifikt bidrag eller stöd.

Manual: Söka föreningsbidrag och kulturstöd i e-tjänsten

Frågor och svar

  • Jag vill ha ett konto för att boka i nya e-tjänsten, hur gör jag?

    Gå in på bokningochbidrag.goteborg.se och välj e-legitimation. Då skapas ett konto automatiskt. När du loggat in, uppdatera dina kontaktuppgifter och välj hur du vill bli kontaktad.

    Hade du ett konto på bok.goteborg.se så har det troligtvis följt med till den nya e-tjänsten. Du kommer åt det genom att logga in med e-legitimation. Du kan inte använda användarnamn och lösenord från bok.goteborg.se.


  • Jag har problem att logga in, vart ska jag vända mig?

    Om du har problem med att logga in finns länk till IT-support på inloggningssidan på bokningochbidrag.goteborg.se. 

    Det är bra att veta att e-tjänsten endast fungerar i webbläsarna Edge, Chrome och Safari.

    Om din fråga gäller specifika bidrag och ansökningar, kontakta ansvarig förvaltning: Kontakta förenings- och kulturstödet.
  • Jag har loggat in med e-legitimation men har inte tillgång till min organisation. Vad ska jag göra?

    Första gången du loggar in måste handläggare manuellt godkänna dig som användare. Det görs dagligen måndag – fredag. Om du var ordförande, kassör eller administratör i bok.goteborg.se, dyker din organisationsroll upp automatiskt när handläggare har godkänt dig som användare. 

    Om din organisationsroll inte dyker upp, kontakta ordförande, kassör eller administratör i din organisation. Det är enbart dessa typer av organisationsroller som flyttats med från bok.goteborg.se till den nya e-tjänsten. De kan i sin tur lägga till ytterligare kontaktpersoner vid behov. De behöver då ditt personnummer.

    Om du behöver hjälp att lägga till kontaktpersoner i din organisation, kontakta förvaltningen som ansvarar för det bidrag eller stöd du vill söka: Kontakta förenings- och kulturstödet