Förseningsavgifter

Det är gratis att låna på biblioteket. Om du lämnar tillbaka för sent eller om något blir förstört eller försvinner måste du ersätta det.

Observera att förseningsavgiften tillfälligt tagits bort

17 mars 2020 togs förseningsavgiften bort på pågående lån och nya lån. Glöm inte att låna om eller lämna tillbaka dina lån. Om du behåller ett lån utan att låna om, blir du efter ett tag skyldig att betala ersättning.

Förändrade lånevillkor med anledning av Covid-19

Om du lämnar tillbaka för sent

Du måste betala en avgift om du lämnar tillbaka det du lånat för sent. Vi skickar ett brev med påminnelse om det dröjer. Om du ändå inte lämnar tillbaka ditt lån skickar vi en räkning.

Räkningar från biblioteket som inte betalas, skickas vidare till inkasso.

Om du har dina lån hemma för länge eller om du har över 99 kronor i skuld till biblioteket spärras ditt bibliotekskort. Då kan du inte längre låna till exempel böcker eller använda datorerna på biblioteken.

Om du har frågor om dina lån eller avgifter kan du kontakta det bibliotek som har skickat påminnelsen eller räkningen till dig.

Få påminnelse om lån

Få en påminnelse två dagar innan dina lån löper ut genom att registrera e-postadress och mobiltelefonnummer för sms.

Betalning till bankgiro

Du kan betala dina avgifter på ditt bibliotek eller med den faktura du har fått av oss. Om du har förlorat din faktura betalar du in beloppet på bankgiro: 5218-8489. Det är samma kontonummer för alla folkbibliotek i Göteborg. Som meddelande skriver du personnummer eller bibliotekskortnummer för den person det gäller. 

Avgifter

  • Försening kostar 3 kronor per dag. Lördag och söndag räknas inte. Maximalt 60 kronor per exemplar.
  • Nytt bibliotekskort kostar 25 kronor för vuxen, 0 kronor för barn.

Det blir inga förseningsavgifter på bibliotekskort för barn. Det blir inga förseningsavgifter på barnmedia.

Försvunna eller skadade medier

Du måste ersätta lån som har blivit förstörda eller förlorade, exakt ersättningsbelopp beror på typ av media.

Har du frågor som handlar om en försvunnen bok eller ett krav, kontakta ditt bibliotek i första hand. Du kan också skicka mejl till: kravet@kultur.goteborg.se