Konsumentinformation om resor

Vare sig du reser på egen hand eller med en researrangör är det bra att ta reda på vad som gäller för din resa. Här kan du läsa om paketresor, reguljära flygresor och avbeställningsskydd. Du hittar även tips och råd om vad du kan göra om resan inte blev som du tänkt dig.

Innan resan

  • Läs igenom villkoren för resan noga.
  • Läs igenom villkoren för bagage extra noga så att du slipper oväntade extrautgifter på flygplatsen.
  • Fråga om resmålet och inkvarteringens standard. Se till att få eventuella muntliga löften skriftligt.
  • Kontrollera vad som gäller för visum och pass i god tid.
  • Läs villkoren för av- och ombokning. Du har ingen automatisk rätt att avboka eller ångra dig om det inte står i villkoren.
  • I vissa länder behövs intyg för att du ska ha rätt till sjukvård. Du kan läsa mer om detta på Försäkringskassans webbplats.
  • Kontrollera alla personuppgifter, datum och tider när du bokar biljetter över Internet eller hos en resebyrå. Om det ändå blir fel i bokningen så kan det blir dyrt för dig att ändra i biljetten.

Paketresa

En paketresa är ett arrangemang där olika tjänster, till exempel resa och övernattning, evenemangsbiljetter eller hyrbil säljs som ett paket av ett eller flera företag. Paketreselagen och företagets resevillkor talar om vad som gäller för dig som resenär. Du hittar hela lagen på Riksdagens hemsida.

Om researrangören ändrar i resans innehåll innan avresan kan du som resenär under vissa förutsättningar ha rätt till avbokning eller ersättning.

Om resan inte lever upp till vad som utlovats kan du ha rätt att få ersättning från researrangören. Om du är missnöjd med något på resmålet är det viktigt att klaga direkt på plats. Då får researrangören får en möjlighet att åtgärda problemet.

Om resan blir avbruten eller inställd på grund av att researrangören till exempel går i konkurs kan du under vissa förutsättningar få ersättning från Resegarantinämnden för dina kostnader för resan. Läs mer på Kammarkollegiets webbplats.

Separat resa och boende

Om du köper en reguljär flygresa eller endast boende gäller inte paketreselagen. I stället gäller olika regler beroende på vart och hur du reser. Ta kontakt med Konsument Göteborg för att få veta mer om vad som gäller för just din situation.

Om du har köpt flyg och/eller boende separat och inte kommer iväg på din resa eller blir strandsatt på resmålet så har du inte samma möjligheter att få ersättning som om du hade köpt en paketresa.

Försenat eller inställt flyg

När du reser från ett EU-land, eller med ett flygbolag som är registrerat i något EU-land, har du vissa rättigheter om ditt flyg försenas eller ställs in. Det gäller oavsett om du bokat en paketresa eller flyger reguljärt. Reglerna finns i EU-förordningen 261/2004 som gäller som lag i Sverige och övriga EU-länder.

Om det flyg som du är inbokad på drabbas av en försening eller blir inställt har du alltid rätt till en viss assistans från flygbolaget. Du har rätt till återbetalning/ombokning av biljetten, mat, dryck och telefonsamtal. Om det blir aktuellt så ska flygbolaget också stå för övernattning och transport.

Om ditt flyg är mer än tre timmar försenat, eller om det är inställt, så kan du i vissa fall ha rätt att få ersättning från flygbolaget.

Vad gör du om något händer med ditt bagage?

När du flyger har flygbolaget ansvar för det bagage som du checkar in. Om bagaget skadas, försenas eller kommer bort har du rätt att få ersättning från det bolag som transporterat ditt bagage, eller din paketresearrangör. Dessa regler gäller i nästan hela världen genom Montrealkonventionen.

Om ditt bagage inte kommer fram i tid eller är skadat ska du direkt anmäla det i bagageutlämningen på flygplatsen. Se till att du får med dig en så kallad PIR-rapport (Property Irregularity Report). Det är ditt bevis på att du har anmält ditt bagage som skadat, försenat eller saknat. Du kan ha rätt till ersättning för till exempel kläder som du måste köpa under tiden som du väntar på bagaget.

Om ditt bagage inte har kommit fram inom 21 dagar efter det att det skulle ha anlänt så har du rätt till ersättning för vad bagaget var värt. Samma sak gäller om bolaget erkänner att ditt bagage är försvunnet.

Behöver du reseförsäkring och avbeställningsskydd?

När du reser behöver du en reseförsäkring. Om du har en reseförsäkring kan du bland annat få ersättning om:

  • Du eller en närstående blir sjuk och du måste avbryta resan.
  • Du råkar ut för en olycka och måste söka sjukvård.
  • Du blir bestulen.
  • Ditt bagage försvinner.
  • Förseningar på resan.

I din vanliga hemförsäkring ingår ofta ett reseskydd i 45 dagar (i vissa försäkringar upp till 65 dagar). Det är viktigt att ta reda på vilket skydd du har i just din försäkring.

Ibland kan du behöva avboka din resa. Då är det bra att ha ett avbeställningsskydd eftersom du inte har någon automatisk rätt att avboka eller ångra en beställd resa. Se till så att du får rätt skydd! Ofta täcker avbeställningsskydd bara avbokning vid din eller en närståendes sjukdom. Om du reser med en vän har du inte rätt att avboka om ditt resesällskap skulle drabbas av sjukdom. I en vanlig hemförsäkring ingår normalt inte avbeställningsskydd men om du betalar din resa med ett betal- eller kreditkort ingår ofta ett avbeställningsskydd.

Kontrollera vad din hem- eller kortförsäkring omfattar och läs villkoren innan du tecknar ett avbeställningsskydd. Kanske är det billigare att utöka din hemförsäkring än att köpa till ett extra skydd.

Om du inte är nöjd

Om du inte är nöjd med din resa eller vill veta mer om dina rättigheter kan du kontakta Konsument Göteborg om du är bosatt i Göteborg, Öckerö, Mölndal eller Partille. Kontaktuppgifter hittar du längst ned på sidan.

Bor du i en annan kommun hittar du kontaktuppgifter hos Hallå konsument.

Om du har köpt en flygbiljett av ett företag i ett annat EU-land kan du också få hjälp av Konsument Europa. De ger rådgivning och hjälp om du har handlat över landsgränserna i EU och något gått snett.

Om du och företaget inte kommer överens kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). De prövar kostnadsfritt konsumenttvister.