Vad gäller vid resa?

Vare sig du reser på egen hand eller med en researrangör är det bra att ta reda på vad som gäller för din resa. Här hittar du information för dig som konsument om paketresor, reguljära flygresor och avbeställningsskydd.

Paketresa

En paketresa är ett arrangemang där olika tjänster, till exempel resa och övernattning, evenemangsbiljetter eller hyrbil säljs som ett paket av ett eller flera företag. Paketreselagen och företagets resevillkor talar om vad som gäller för dig som resenär.

Dina rättigheter att avboka en paketresa

  • Du har rätt att avboka en paketresa men researrangören får ta ut en avgift för avbokningen vilket ska framgå av villkoren.
  • Om avbokningen beror på oundvikliga och extraordinära omständigheter har du rätt att få alla dina pengar återbetalda. 

Dina rättigheter om det blir problem med paketresan

  • Om researrangören ändrar i resans innehåll innan avresan kan du som resenär under vissa förutsättningar ha rätt till avbokning eller ersättning. 
  • Om resan inte lever upp till vad som utlovats kan du ha rätt att få ersättning från researrangören. Om du är missnöjd med något på resmålet är det viktigt att klaga direkt på plats. Då får researrangören får en möjlighet att åtgärda problemet.
  • Om resan blir avbruten eller inställd på grund av att researrangören till exempel går i konkurs kan du under vissa förutsättningar få ersättning från Resegarantinämnden för dina kostnader för resan. Läs mer på Kammarkollegiets webbplats.

Reguljär flygresa

När du endast köper en flygbiljett har du andra rättigheter. Dessa rättigheter gäller när du reser från ett EU-land, eller med ett flygbolag som är registrerat i något EU-land. 

Dina rättigheter vid försenad eller inställd reguljärflyg

  • Om det flyg som du är inbokad på drabbas av en försening eller blir inställt har du alltid rätt till en viss assistans från flygbolaget. 
  • Du har rätt till återbetalning/ombokning av biljetten, mat, dryck och telefonsamtal. Om det blir aktuellt så ska flygbolaget också stå för övernattning och transport.
  • Om ditt flyg är mer än tre timmar försenat, eller om det är inställt, så kan du i vissa fall ha rätt att få ersättning från flygbolaget. 

Dina rättigheter att avboka en reguljärflygresa

  • Du har ingen automatisk rätt att avboka en reguljär flygresa, det är därför bra med ett avbeställningsskydd.
  • Se till att du får rätt avbeställningsskydd. Ofta täcker avbeställningsskydd bara avbokning vid din eller en närståendes sjukdom. 
  • Kontrollera vad din hem- eller kortförsäkring omfattar och läs villkoren innan du tecknar ett avbeställningsskydd. Kanske är det billigare att utöka din hemförsäkring än att köpa till ett extra skydd.

Dina rättigheter vid problem med bagage

  • När du flyger har flygbolaget ansvar för det bagage som du checkar in. Om bagaget skadas, försenas eller kommer bort har du rätt att få ersättning från det bolag som transporterat ditt bagage, eller din paketresearrangör. Dessa regler gäller i nästan hela världen genom Montrealkonventionen. 
  • Om ditt bagage inte kommer fram i tid eller är skadat ska du direkt anmäla det i bagageutlämningen på flygplatsen. Se till att du får med dig en så kallad PIR-rapport (Property Irregularity Report). Det är ditt bevis på att du har anmält ditt bagage som skadat, försenat eller saknat. Du kan ha rätt till ersättning för till exempel kläder som du måste köpa under tiden som du väntar på bagaget.
  • Om ditt bagage inte har kommit fram inom 21 dagar efter det att det skulle ha anlänt så har du rätt till ersättning för vad bagaget var värt. Samma sak gäller om bolaget erkänner att ditt bagage är försvunnet. 

Behöver du reseförsäkring och avbeställningsskydd?

När du reser behöver du en reseförsäkring. Om du har en reseförsäkring kan du bland annat få ersättning om:

  • Du eller en närstående blir sjuk och du måste avbryta resan.
  • Du råkar ut för en olycka och måste söka sjukvård.
  • Du blir bestulen.
  • Ditt bagage försvinner.
  • Förseningar på resan.

I din vanliga hemförsäkring ingår ofta ett reseskydd i 45 dagar (i vissa försäkringar upp till 65 dagar). Det är viktigt att ta reda på vilket skydd du har i just din försäkring. 

Frågor och svar

  • Jag har köpt en paketresa jag vill avboka på grund av coronaviruset och UD:s avrådan från icke nödvändiga resor till alla länder. Har jag rätt att avboka och få alla pengar tillbaka?

    Om du har bokat en paketresa är du skyddad av paketreselagen. Du ska då få tillbaka dina pengar inom 14 dagar. Du kan läsa mer på Konsumentverkets webbplats Hallå Konsument som just nu har sammanfattat information om konsumentproblem som beror på situationen med coronaviruset.

    Konsument Göteborg har många som ringer till oss just nu men om du vill ha individuell rådgivning är du varmt välkommen att kontakta oss!

  • Jag har köpt en flygresa jag vill avboka på grund av coronaviruset och UD:s avrådan från icke nödvändiga resor till alla länder. Har jag rätt att avboka och få alla pengar tillbaka?

    Om flybolaget har ställt in flygningen har du rätt att få pengarna tillbaka. Har du betalat med pengar behöver du inte acceptera att få återbetalning med ett presentkort eller voucher.

    Om flygbolaget inte har ställt in flygningen gäller andra regler. Om du har bokat en reguljär flygbiljett så finns inte samma tydliga lagstiftning som om du hade bokat en paketresa. Nu när UD avråder från alla icke nödvändiga resor till andra länder anser Konsumentverket att du bör kunna kräva att flygbolaget ska återbetala dig för hela flygbiljetten. Du kan läsa mer på Konsumentverkets webbplats Hallå Konsument som just nu har sammanfattat information om konsumentproblem som beror på situationen med coronaviruset.

    Konsument Göteborg har många som ringer till oss just nu men om du vill ha individuell rådgivning är du varmt välkommen att kontakta oss!