Vad gäller vid resa?

Vare sig du reser på egen hand eller med en researrangör är det bra att ta reda på vad som gäller för din resa. Här hittar du information för dig som konsument om paketresor, reguljära flygresor och avbeställningsskydd. Bor du i Göteborg kan vi på konsumentrådgivningen hjälpa till att svara på dina frågor.

Paketresa

En paketresa är ett arrangemang där olika tjänster, till exempel resa och övernattning, evenemangsbiljetter eller hyrbil säljs som ett paket av ett eller flera företag. Paketreselagen och företagets resevillkor talar om vad som gäller för dig som resenär.

Dina rättigheter att avboka en paketresa

  • Du har rätt att avboka en paketresa men researrangören får ta ut en avgift för avbokningen vilket ska framgå av villkoren.
  • Om avbokningen beror på oundvikliga och extraordinära omständigheter har du rätt att få alla dina pengar återbetalda. 

Dina rättigheter om det blir problem med paketresan

  • Om researrangören ändrar i resans innehåll innan avresan kan du som resenär under vissa förutsättningar ha rätt till avbokning eller ersättning. 
  • Om resan inte lever upp till vad som utlovats kan du ha rätt att få ersättning från researrangören. Om du är missnöjd med något på resmålet är det viktigt att klaga direkt på plats. Då får researrangören får en möjlighet att åtgärda problemet.
  • Om resan blir avbruten eller inställd på grund av att researrangören till exempel går i konkurs kan du under vissa förutsättningar få ersättning från Resegarantinämnden för dina kostnader för resan. Läs mer på Kammarkollegiets webbplats.

Reguljär flygresa

När du endast köper en flygbiljett har du andra rättigheter. Dessa rättigheter gäller när du reser från ett EU-land, eller med ett flygbolag som är registrerat i något EU-land. 

Dina rättigheter vid försenad eller inställd reguljärflyg

  • Om det flyg som du är inbokad på drabbas av en försening eller blir inställt har du alltid rätt till en viss assistans från flygbolaget. 
  • Du har rätt till återbetalning/ombokning av biljetten, mat, dryck och telefonsamtal. Om det blir aktuellt så ska flygbolaget också stå för övernattning och transport.
  • Om ditt flyg är mer än tre timmar försenat, eller om det är inställt, så kan du i vissa fall ha rätt att få ersättning från flygbolaget. 

Dina rättigheter att avboka en reguljärflygresa

  • Du har bara rätt att avboka en reguljär flygresa om du har köpt en ombokningsbar biljett eller om du har ett avbeställningsskydd.
  • Kontrollera vad din hem- eller kortförsäkring omfattar och läs villkoren innan du tecknar ett avbeställningsskydd. Kanske är det billigare att utöka din hemförsäkring än att köpa till ett extra skydd.
  • Ta reda på när du kan utnyttja ditt avbeställningsskydd. Ofta täcker avbeställningsskydd bara avbokning vid din eller en närståendes sjukdom. 

Dina rättigheter vid problem med bagage

  • När du flyger har flygbolaget ansvar för det bagage som du checkar in. Om bagaget skadas, försenas eller kommer bort har du rätt att få ersättning från det bolag som transporterat ditt bagage, eller din paketresearrangör. Dessa regler gäller i nästan hela världen genom Montrealkonventionen. 
  • Om ditt bagage inte kommer fram i tid eller är skadat ska du direkt anmäla det i bagageutlämningen på flygplatsen. Se till att du får med dig en så kallad PIR-rapport (Property Irregularity Report). Det är ditt bevis på att du har anmält ditt bagage som skadat, försenat eller saknat. Du kan ha rätt till ersättning för till exempel kläder som du måste köpa under tiden som du väntar på bagaget.
  • Om ditt bagage inte har kommit fram inom 21 dagar efter det att det skulle ha anlänt så har du rätt till ersättning för vad bagaget var värt. Samma sak gäller om bolaget erkänner att ditt bagage är försvunnet. 

Behöver du reseförsäkring och avbeställningsskydd?

När du reser behöver du en reseförsäkring. Om du har en reseförsäkring kan du bland annat få ersättning om:

  • Du eller en närstående blir sjuk och du måste avbryta resan.
  • Du råkar ut för en olycka och måste söka sjukvård.
  • Du blir bestulen.
  • Ditt bagage försvinner.
  • Förseningar på resan.

I din vanliga hemförsäkring ingår ofta ett reseskydd i 45 dagar (i vissa försäkringar upp till 65 dagar). Det är viktigt att ta reda på vilket skydd du har i just din försäkring. 

Frågor och svar

  • Jag har köpt flygbiljetter av en resebyrå. Resan blev inställd och jag vill kräva återbetalning av biljettpriset. Men vem ska jag ställa mitt krav till, resebyrån eller flygbolaget?

    Det är flygbolaget som utför flygningen som du ska rikta dina krav mot. Flygbolaget ansvarar för att erbjuda dig ombokning eller återbetalning.