Konsumentinformation om boende och hantverkare

Här hittar du information om att anlita hantverkare, flyttfirmor och information om att köpa hus eller bostadsrätt. Du får även information om mäklares skyldigheter, dolda fel samt förköpsråd för att undvika att anlita oseriösa företag.

Anlita hantverkare

När du anlitar en hantverkare gäller konsumenttjänstlagen. Enligt denna har du reklamationsrätt i tre eller tio år. Du kan om det är fel på tjänsten kräva att få felet åtgärdat utan kostnad. Går det inte att åtgärda felet kan du få ett prisavdrag. Du har också rätt att hålla inne betalningen som säkerhet för ditt krav. Lagen ger dig också rättigheter angående priset på tjänsten, om du och företaget inte har avtalat om fast pris. Prisuppgift som lämnas till en konsument ska alltid vara inklusive moms.

Fel som riskerar att uppstå kan du undvika genom att vara noggrann redan innan du beställer tjänsten. Ta in flera offerter och jämför. Billigast behöver inte vara bäst! För att vara säker på att avtalet mellan dig och hantverkaren följs bör avtalet göras skriftligt. På detta sätt kan du vid behov bevisa vad ni kommit överens om. På Konsumentverkets hemsida kan du hitta ett standardavtal som du kan använda när du anlitar en hantverkare.

Tips om du anlitar en hantverkare

  • Kontrollera så att hantverkaren har f-skatt och är momsregistrerad. Detta kan du göra gratis hos allabolag eller ratsit.
  • Fråga hantverkaren om de har ansvarsförsäkring och hos vilket bolag.
  • Kontakta Kronofogden och Skatteverket för att höra om företaget har obetalda skulder eller pågående indrivningar.
  • Anlita aldrig någon som utför svartjobb. Du kan råka illa ut och även bli skadeståndsansvarig om hantverkaren skulle skada sig vid utförandet av jobbet.
  • Var misstänksam om priset på en offert ligger väldigt lågt i förhållande till de övriga. Är det något som inte ingår? Är firman seriös?
  • Betala om möjligt inte i förskott, det försämrar dina möjligheter vid en reklamation.

Om du har frågor om din bostad, vad du kan kräva vid en felaktig tjänst eller behöver råd innan du exempelvis anlitar en hantverkare kan du kontakta Konsument Göteborg om du är bosatt i Göteborg, Öckerö, Mölndal eller Partille. Våra kontaktuppgifter hittar du nedan.

Bor du i en annan kommun hittar du kontaktuppgifter på Hallå Konsuments hemsida.

Konsumentinformation om flyttfirmor

Ska du flytta och funderar på att anlita en flyttfirma? Tyvärr finns det många oseriösa flyttfirmor och därför är det viktigt att du kontrollerar firman innan du anlitar den. Här kan du läsa vad du behöver tänka på.

Kolla upp flyttfirman

Gör en noggrann kontroll av firman som du tänker anlita. Många oseriösa aktörer använder sig av snygga hemsidor och kan ha namn som liknar seriösa firmor. Det kan till exempel bara skilja en bokstav, flytt blir flyt eller liknande. Allt som allt behöver en kontroll inte ta mer än max en timme och om du inte får fram något konstigt kan du känna dig trygg med att anlita bolaget.

  • Kontrollera att företaget är ett riktigt företag. Be om flyttfirmans organisationsnummer. Kontrollera sedan i Bolagsverket näringslivsregister eller på allabolag att företaget är de som de utger sig för att vara.
  • Kontrollera att firman har tillstånd att köra yrkestrafik från Transportstyrelsen. Om de inte har det gäller inte firmans försäkringar om något händer, till exempel en trafikolycka. Om du har firmans organisationsnummer kontrollerar du detta hos Transportstyrelsen.
  • Kontrollera om flyttfirman har en transportöransvarsförsäkring. Be att få försäkringsbevis och kontrollera med deras försäkringsbolag om uppgifterna du har fått stämmer.
  • om det finns omdömen på andra sidor som företaget inte själva bestämmer över.
  • Kontakta Skatteverket och fråga om firman har några obetalda skatteskulder, samt om det finns revisioner av RUT-avdraget som inte gått igenom.
  • Besök firman på den adressen de uppger!

Hur mycket väger ditt hem?

En liten lastbil kan normalt transportera mellan 500 kg och 1,2 ton, beroende på hur den är byggd. En normal liten lastbil du hyr från macken kan lastas med 700-800 kg. Om din transport är överlastad och du blir stoppad av polisen får du oftast inte köra vidare, du kan få böter och/eller körkortet indraget. Du kan då missa hisstider eller andra viktiga tider du har inplanerade runt flytten. Det kan därför vara en bra idé att fundera över hur mycket ditt hem väger så att detta inte händer. Ska du anlita en firma kan du fråga dem hur mycket vikt deras lastbil klarar.

En enkel formel för att räkna ut hur tungt ditt hem är att ta antalet kvadratmeter (m2) multiplicerat med (*) 0,38. Detta blir antalet kubikmeter (m3) som ditt flyttlass kommer ta i en lastbil. Varje m3 väger ca 90 kilo. Ett hem på 50 m2 tar 19 m3 i en lastbil, och väger uppskattningsvis 1,7 ton. Klarar den tänkta transporten detta? Hur många vändor behöver du köra om du hyr en egen transport? Om du har möbler som är tyngre än normalt kan det bli ännu mer.

Skriftliga avtal

Se till att ha ett skriftligt avtal innan arbetet påbörjas. Fråga om flyttfirman tillämpar branschöverenskommelsen ”Bohag 2010, Allmänna Bestämmelser för bohagsflyttning”. Då minskar risken att du hamnar i konflikt med firman senare.

Var tydlig med vilken hjälp du behöver, om du har tunga möbler som ska flyttas eller liknande. Flyttfirman ska också vara tydliga med vad de kan göra och vad de inte kan göra.

Skriv ett avtal där priset och arbetets omfattning finns med, det vill säga vilket arbete firman ska utföra åt dig. Be om en kopia av avtalet innan arbetet påbörjas. Enligt Bohag 2010 ska du i första hand få ett fast pris. Om du får ett ungefärligt pris får inte det överskridas med mer än 15 procent, ungefärligt pris ska också framgå i avtalet.

Avtala gärna om betalning mot faktura. Då behöver du aldrig betala i förskott och kan kontrollera att ingenting har blivit skadat under flytten innan du betalar.

Fota dyra möbler mm.

Om du fotograferar dina möbler innan flytt så kan du på ett enkelt sätt visa att eventuella skador uppkom under flytten.

Köpa bostad

Du hinner säkert gå på många visningar innan du hittar bostaden som motsvarar dina drömmar. Det är viktigt att du ställer frågor och jämför priser, exempelvis vad en räntehöjning av ett eventuellt lån innebär för dig. För att veta om du klarar av lånen på bostaden bör du göra en budget för hushållets kostnader. Om du inte vet hur du ska ställa upp en budget eller behöver privatekonomisk rådgivning kan du vända dig till Göteborg stads kostnadsfria budget- och skuldrådgivning.

Om det är flera som är intresserade av en bostad brukar det bli budgivning. Hur en budgivning ska gå till eller hur länge den ska pågå bestämmer säljaren tillsammans med mäklaren. Säljaren behöver inte sälja till den som lägger det högsta budet eller till det pris som angetts i en eventuell annons.

Att bo i en bostadsrätt innebär att du är medlem i en bostadsrättsförening och tillsammans med de andra medlemmarna är ägare av hela fastigheten. Därmed har du ett delat ansvar för att hela fastigheten sköts. Innan köpet är det därför viktigt att inte bara kontrollera själva lägenheten, utan även huset och föreningens ekonomi samt skötsel av fastigheten.

Undersökningsplikt

Det är viktigt att komma ihåg att du som köpare av hus eller bostadsrätt som regel har en omfattande undersökningsplikt. Att säljaren redan har besiktigat bostaden innebär inte automatiskt att din undersökningsplikt försvinner. Som köpare måste du normalt anlita en egen besiktningsman eller betala dig in i säljaren besiktning för att själv kunna ställa krav. Att du anlitat en besiktningsman innebär däremot inte att du själv inte har något ansvar! Om du inte har undersökt bostaden innan köpet, kan det bli svårt att rikta krav mot säljaren om fel i bostaden upptäcks i efterhand.

På webbsidan Om boende kan du få mer utförlig information från Boverket och Konsumentverket om köp av bostad.

Frågor och svar