Anmäl enkelt avhjälpta hinder
Exempel på enkelt avhjälpta hinder
- I en reception: Det saknas en låg disk.
- I en entré: Dörren är för tung att öppna.
- På toaletten: Det är för dålig belysning.
- Trappor: Det saknas ledstänger.
- I en gatumiljö: Det finns ingen kontrastmarkering på en upphöjd gångpassage.
Gör en anmälan i appen Anmäl Hinder i några få steg
- Först markerar du som anmäler vilket typ av hinder det handlar om
- Därefter visar du var hindret finns genom att skriva en kort text om hur det hindrar dig eller någon annan, bifoga gärna en bild som du tar med mobilkameran
- Lämna kontaktuppgifter om du vill veta hur ärendet hanteras
Ladda ner appen Anmäl hinder för Iphone
Ladda ner appen Anmäl hinder för Android
Tyvärr fungerar inte appen i alla telefoner för tillfället. Vi tittar på möjliga lösningar. Självklart kan du fortfarande anmäla tillgänglighetsbrister till oss genom att kontakta Göteborgs Stads kontaktcenter.
Hör gärna av dig till oss om du upplever hinder mot tillgänglighet
Du kan självklart ringa, mejla eller skriva till kommunen. Enligt lagen har kommunerna ansvar för att se till att enklare hinder som försvårar tillgängligheten på allmänna platser blir åtgärdade. Anmälan hanteras av kommunen som registrerar ärendet och bedömer hindret. Om det fastställs att det är ett enkelt avhjälpt hinder blir det fastighetsägarens sak att åtgärda det.
På Boverkets webbplats kan du läsa mer om enkelt avhjälpta hinder
Tillsyn
I Göteborg utövar stadsbyggnadsförvaltningen tillsyn gällande enkelt avhjälpta hinder, enligt plan- och bygglagen.
Kontakta Göteborgs Stad
Har du synpunkter eller frågor om enkelt avhjälpta hinder så kan du kontakta Göteborgs Stad.
Öppettider
Telefon och e-post
- Telefon
- 031-365 00 00 (Göteborgs Stads kontaktcenter)
- E-post
- goteborg@goteborg.se
- Kontaktformulär
Postadress
404 82 Göteborg