Ny organisation för stadsutveckling 2023
Förändringen utgår från ett beslut i kommunfullmäktige 26 november 2021 om att förändra Göteborgs Stads organisation inom stadsutvecklingsområdet. Med ordet stadsutveckling menar man i detta sammanhang såväl planering och genomförande som förvaltning av staden.
De nya förvaltningarna ska fortsätta att utföra det arbete som tidigare förvaltningar gjort inom stadsutvecklingsområdet för boende, besökare och näringsliv i Göteborg. Fram till dess att det kommer någon annan information gäller de kontaktvägar som du använder idag/ tidigare, till ansvariga personer eller olika funktioner inom befintliga förvaltningar.
Fem nämnder upphörde och fyra nya trädde i kraft
Vid årsskiftet 2022/2023 trädde fyra nya nämnder med tillhörande förvaltningar i kraft och samtidigt upphörde fem nämnder.
Nämnder som har upphört
- Byggnadsnämnden
- Fastighetsnämnden
- Trafiknämnden
- Park- och naturnämnden
- Lokalnämnden
Nämnder som trädde i kraft i januari 2023
Stadsbyggnadsnämnd
Nämnden ska driva och samordna den fysiska planeringen av staden. Den ansvarar för stadens reglering av bebyggelse, mark, vatten och dess bostadsförsörjning. Nämnden ska också samordna styrningen för den strategiska stadsplaneringen.
Exploateringsnämnd
Nämnden har ansvar för kommunens markägande, samlade exploateringsverksamhet med projektutvecklingsansvar samt projektägar- och genomförandeansvar för exploateringsprojekt och för större och komplexa investeringsprojekt.
Stadsmiljönämnd
Nämnden har ett helhetsansvar för stadens offentliga rum och samlade framkomlighet och ska arbeta för att skapa tillgängliga, attraktiva och levande stadsmiljöer och naturområden.
Stadsfastighetsnämnd
Nämnden ska tillhandahålla, förvalta och utveckla beståndet av verksamhetslokaler med tillhörande utemiljöer som behövs för stadens nämnder.
Fakturerar du någon av förvaltningarna som upphör vid årsskiftet?
Om du fakturerar någon av förvaltningarna som ska upphöra vid årsskiftet behöver du ändra kundinformationen i era affärssystem, så att fakturor som är daterade från och med 2023-01-01 ska komma till rätt förvaltning.
Ny organisationslogik som utgår från skeden i stadsutvecklingen
De verksamheter som tidigare fanns inom stadsbyggnadskontoret, fastighetskontoret, trafikkontoret, park- och naturförvaltningen samt lokalförvaltningen ingår alla i den nya organisationen.
De nya nämnderna med tillhörande förvaltningar har en tydligare ansvarsfördelning utifrån olika skeden inom stadsutvecklingsarbetet, från strategisk, långsiktig planering till utveckling/byggnation och hur vi sedan förvaltar staden. Med den nya organisationslogiken följer en förändrad fördelning av verksamhetsansvar, men också en annan fördelning av mandat, roller och gränsdragningar inom stadsutvecklingens olika processer.
2022 lades grunden
Under 2022 fanns ett genomförandeprojekt som ledde och samordnade arbetet med att lägga grunden för den nya organisationen inom stadsutvecklingsområdet. Arbetet handlade till stor del om att se till att olika ansvarsområden hamnade rätt i den nya organisationen och att system och kontaktvägar med mera fungerade över årsskiftet. Under hösten 2022 arbetade förvaltningsledningarna för de nya förvaltningarna deltid med att bygga upp strukturerna för de nya förvaltningarna. År 2022 lades grunden, utvecklingsarbetet och fortsatt förändringsarbete tar verklig fart 2023 och framåt.
Vill du fördjupa dig?
Kontakta stadsledningskontoret
Har du synpunkter eller frågor om kommunens organisation så kan du kontakta stadsledningskontoret.
Öppettider
Besöksadress
Gustaf Adolfs Torg 4A
Postadress
Stadsledningskontoret
404 82 Göteborg