Till sidans huvudinnehåll

Beslut i kommunstyrelsen 2024-10-23

Här publicerar vi en sammanfattning av några av besluten på kommunstyrelsens möte.

13. Hemställan från exploateringsnämnden om planeringsinriktning för Fiskebäcks hamn, muddring och utbyggnad av kajer 

Ärendenummer SLK-2024-00702 

Exploateringsnämnden föreslår fortsatt projektarbete med en samlad projektram om maximalt 360 miljoner kronor. Stadsledningskontoret bedömer att det, om kommunfullmäktige vill säkra det internationella fisket i Göteborg, i nuläget saknas realistiska alternativ till Fiskebäcks hamn. Stadsledningskontoret överlämnar ärendet till kommunstyrelsen utan eget ställningstagande. 

S, V och MP föreslår i ett återremissyrkande att exploateringsnämnden gör ytterligare utredning och analys.

Kommunstyrelsen beslutade enligt återremissyrkandet från S, V och MP efter votering 7 – 6.  

Reservation M, D, L och KD 

18. Konsekvenser av att föra över ansvaret för stadmiljönämndens arbetsmarknadsenhet till nämnden för arbetsmarknad och vuxenutbildning 

Ärendenummer SLK-2023-01049  

I kommunfullmäktiges budget för 2024 fick kommunstyrelsen uppdraget att redovisa konsekvenserna av att föra över ansvaret för stadmiljönämndens arbetsmarknadsenhet till nämnden för arbetsmarknad och vuxenutbildning. Utifrån genomförd konsekvensanalys gör stadsledningskontoret bedömningen att det sammanfattningsvis finns relativt få tydliga fördelar med en överföring.    

Stadsledningskontoret föreslår att uppdraget antecknas och förklaras fullgjort.   

Kommunstyrelsen beslutade enligt stadsledningskontorets förslag. Ärendet ska nu behandlas av kommunfullmäktige. 

Yttrande S, V och MP 

19. Uppdrag att ta fram ett alternativt mått till Polismyndighetens lista över utsatta områden 

Ärendenummer SLK-2023-01040  

Kommunstyrelsen har i 2024 års budget fått i uppdrag att ta fram ett alternativt mått till Polismyndighetens lista över utsatta områden. Måttet ska omfatta alla delar av Göteborg. I måttet ska bland annat socioekonomiska variabler, brottsutsatthet, tillgång till välfärdstjänster och tillgång till annan service utgöra variabler.     

 Av budgeten framgår att Polismyndighetens lista över utsatta områden är viktig, men att den inte utgör en fullständig beskrivning av de förhållanden som skapar otrygghet och kriminalitet i ett område. För att kunna analysera utvecklingen utifrån fler faktorer behöver Göteborgs Stad även använda andra mått eller index. För det arbetet har stadsledningskontoret tagit fram ett förslag på en analysmodell.     

S, V och MP vill i ett tilläggsyrkande ge kommunstyrelsen i uppdrag att årligen genomföra en analys enligt stadsledningskontorets förslag på analysmodell och redovisa den inom ramen för ordinarie uppföljning. Analysen ska göras tillgänglig för samtliga nämnder och styrelser och utgöra underlag för insatser inom deras uppdrag. S, V och M P vill också ge stadsbyggnadsnämnden i uppdrag att uppdatera tillgänglighetsmåttets målpunkter och följa upp  tillgängligheten med hjälp av det framtagna verktyget på ett sådant vis att det kan ingå i stadsledningskontorets analysmodell. 

Kommunstyrelsen beslutade enligt stadsledningskontorets förslag samt tilläggsyrkandet från S, V och MP. Ärendet ska nu behandlas av kommunfullmäktige. 

Yttrande C 

Yttrande M, D, L och KD 

20. Göteborgs Stads program för jämlika livsvillkor och jämlik hälsa 2024-2030 

Ärendenummer SLK-2022-01235  

Stadsledningskontoret redovisar i detta ärende ett reviderat förslag till Göteborgs Stads program för jämlika livsvillkor och jämlik hälsa. Det övergripande målet med programmet är att skillnaderna i livsvillkor och hälsa ska minska. Insatser för att minska skillnader i livsvillkor och hälsa ska ske med särskilt fokus på barn och unga samt på de grupper som idag har sämst livsvillkor och hälsa och därmed störst behov.      

Stadsledningskontoret föreslår att Göteborgs Stads program för jämlika livsvillkor och jämlik hälsa 2024 - 2030 antas.     

V, S, MP, särskilt yttrande C, föreslår i ett yrkande att programmets giltighetstid ändras till 2025 - 2030 och skrivningar ändras. 

Kommunstyrelsen beslutade enligt yrkandet från S, V och MP. Ärendet ska nu behandlas av kommunfullmäktige.

Yttrande C 

Yttrande SD 

22. Revidering av Göteborgs Stads riktlinje för god ekonomisk hushållning samt resultatutjämningsreserv och resultatreserv  

Ärendenummer SLK-2023-00089  

Stadsledningskontoret överlämnade i maj förra året ärendet om översyn av riktlinje för god ekonomisk hushållning samt resultatutjämningsreserv till kommunstyrelsen. Ärendet innehöll dels förslag till justeringar av stadens inriktningar för god ekonomisk hushållning, dels förslag till förändrad hanteringsordning för stadens resultatutjämningsreserv. En utvärdering av befintliga riktlinjers ändamålsenlighet under den gångna mandatperioden samt det förslag till ny lagstiftning som lämnades i betänkandet En god kommunal hushållning (SOU 2021:75) var det som i huvudsak låg till grund för de justeringar som stadsledningskontoret föreslog. I avvaktan på beslut i Riksdagen om förändrad lagstiftning valde kommunstyrelsen 2023-06-07, § 471, att återremittera ärendet till stadsledningskontoret.                 

Med anledning av att riksdagen den 25 oktober beslutade om ny lagstiftning överlämnar nu stadsledningskontoret på nytt ärendet till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige för beslut. I förhållande till det tjänsteutlåtande som stadsledningskontoret överlämnade i maj har förslag till hanteringsordning för resultatutjämningsreserv (RUR) anpassats utifrån riksdagens beslut, som innebär att RUR successivt avvecklas från och med 2024. Samtidigt har förslag till hanteringsordning för resultatreserv (RER) lagts till eftersom riksdagens beslut i stället ger kommunerna möjlighet att, från och med bokslutet för 2024, avsätta medel i RER. När det gäller stadens inriktningar för god ekonomisk hushållning föreslås, utöver de förslag till revideringar som lämnades i maj, en beräkningsteknisk justering av inriktningen egenfinansieringsgrad av investeringar. Justeringen syftar huvudsakligen till att stärka sambandet mellan egenfinansieringsgraden och låneskuldsutvecklingen. Utifrån justeringen föreslår stadsledningskontoret att nuvarande målvärde, om en egenfinansieringsgrad på 50 procent som eftersträvas överstiga 60 procent, bibehålls.  I det tjänsteutlåtande som överlämnades i maj föreslog stadsledningskontoret att målvärdet skulle höjas och uppgå till minst 60 procent.        

S, V, MP, särskilt yttrande C föreslår i ett yrkande att: 

Reviderad version av Göteborgs Stads riktlinje för god ekonomisk hushållning samt resultatutjämningsreserv och resultatreserv, i enlighet med bilaga 1 fastställs och gäller från och med den 1 januari 2025.  

2. Kommunstyrelsen får i uppdrag att kontinuerligt följa nettolåneskuldens utveckling kopplat till den skattefinansierade delen av stadens verksamhet och sett till antalet invånare. 

Kommunstyrelsen beslutade enligt yrkandet från S, V och MP efter votering 8 – 5 om ärendets avgörande idag. Ärendet ska nu behandlas av kommunfullmäktige. 

Reservation M, D, L och KD 

Yttrande C 

Yttrande SD 

Yttrande C 

27. Förändrad samverkan med externa aktörer från stadsdelsnämnder till facknämnder 

Ärendenummer SLK-2023-00895  

Stadsledningskontoret redovisar i ärendet kommunstyrelsens uppdrag 2023-11-08 att identifiera vilka verksamheter, insatser, stöd till och samarbeten med externa aktörer som har avvecklats eller är under avveckling sedan omorganisationen från stadsdelsnämnder till sex socialnämnder. Som en konsekvens av omorganisationen förändrades samverkan med externa aktörer; av genomförda intervjuer framgår att samverkans utgångspunkt numera är nämndernas respektive verksamhetsansvar i stället för som tidigare stadsdelsnämndernas bredare befolkningsansvar. I huvudsak är det externa aktörer som har en målgrupp som är bredare än facknämndernas olika målgruppsansvar eller har en sakfråga/målgrupp som inte träffar någon av facknämndernas ansvar vars samverkan med staden försvårats efter stadens omorganisation.       

Det finns en omfattande styrning inom området. Nämndernas ansvar för samverkan med externa aktörer beskrivs i respektive nämnds reglemente och därutöver finns ett flertal program, planer och riktlinjer som styr innehållet i samverkan. I utredningen framkommer att samordningen i staden i vissa delar är komplicerad, både utifrån dess storlek och dess komplexitet. Samtidigt finns behov av samordning och samverkan i många frågor. De omorganisationer som omfattat flera av de ansvariga nämnderna har påverkat deras möjlighet att delta i samordningen. Fokuset i den första fasen av omorganisationen har främst varit att tydliggöra ansvar och roller inom och mellan förvaltningarna. Dessutom beskriver flera förvaltningar den stora påverkan som coronapandemin haft på verksamheten. Nämnderna har dock tagit initiativ till flera förbättringsarbeten för att förenkla och hålla samman stadens samverkan med de externa aktörerna.       

S, V, MP, särskilt yttrande C föreslår i ett yrkande att: 

Äldre- samt vård och omsorgsnämnden får i uppdrag att utreda hur nämnden kan skapa relationer och samarbeten med civilsamhällets organisationer för målgruppen äldre, samt inrätta funktioner för att hantera föreningsbidrag eller andra former av samarbeten för målgruppen äldre. Uppdraget ska kostnadsredovisas i budgetunderlaget för 2026.  

Nämnden för demokrati och medborgarservice får i uppdrag att utveckla hur stödet till övriga nämnder i högre grad kan anpassas och erbjudas utifrån nämndernas behov och önskemål, för att möjliggöra bättre efterlevnad av §5 i nämndernas reglemente. Uppdraget ska kostnadsredovisas i budgetunderlaget för 2026.  

Socialnämnden Centrum, Socialnämnden Hisingen, Socialnämnden Nordost och Socialnämnden Sydväst får i uppdrag att utveckla arbetet med lokala organisationer som arbetar med exempelvis områdesutveckling, lokala mötesplatser inklusive läxhjälp eller andra studiestöttande insatser och lokalt trygghetsarbete. 

Kommunstyrelsen beslutade enligt stadsledningskontorets förslag samt tilläggsyrkandet från V, S och MP. 

Övriga ärenden 

8. Remiss från Arbetsmarknadsdepartementet - Styrkraft för lyckad integration (SOU 2024:41) 

Ärendenummer SLK-2024-00695 

Kommunstyrelsen beslutade enligt stadsledningskontorets förslag. Ärendet ska nu behandlas av kommunfullmäktige 

Yttrande SD 

9. Remiss från Utbildningsdepartementet - Statens skolverks redovisning av uppdrag om ett nationellt professionsprogram 

Ärendenummer SLK-2024-00696 

Kommunstyrelsen beslutade enligt stadsledningskontorets förslag. Ärendet ska nu behandlas av kommunfullmäktige. 

Yttrande S, MP och V 

12. Uppdrag om inrättandet av en omställningsfunktion för ett giftfritt Göteborg  

Ärendenummer SLK-2024-00791 

Kommunstyrelsen beslutade enligt stadsledningskontorets förslag. Ärendet ska nu behandlas av kommunfullmäktige. 

15. Begäran om överlåtelse av tillsynsansvar från Länsstyrelsen Västra Götaland för vattenverksamhet enligt 11 kap. Miljöbalken 

Ärendenummer SLK-2024-00790 

Kommunstyrelsen beslutade enligt stadsledningskontorets förslag. Ärendet ska nu behandlas av kommunfullmäktige.

21. Bidrag till samt översyn av enskilda vägar i Göteborgs Stad 

Ärendenummer SLK-2022-01387 

Kommunstyrelsen beslutade enligt stadsledningskontorets förslag. Ärendet ska nu behandlas av kommunfullmäktige.

Yttrande S, MP, V 

Hampus Magnusson (M) deltog inte i handläggningen av ärendet på grund av jäv 

24. Yrkande från M, D, L och KD om kartläggning och åtgärder för att underlätta orosanmälningar i förskolan 

Ärendenummer SLK-2024-00895 

Kommunstyrelsen avslog yrkandet från M, D, L och KD efter votering 7 – 6.  

Yttrande V, S och MP 

25. Yrkande från M, D, L och KD om inhämtning av synpunkter från branschorganisationer 

Ärendenummer SLK-2024-00898 

Kommunstyrelsen avslog yrkandet från M, D, L och KD efter votering 7 – 6  

26. Förslag till budget 2025 och flerårsplaner 2026–2027 

Ärendenummer SLK-2024-00922 

Kommunstyrelsen beslutade enligt budgetförslaget från S, V och MP efter votering 7 - 5. Ärendet ska nu behandlas av kommunfullmäktige. 

Reservation M, D, L och KD 

Yttrande C 

Protokollsanteckning Emmyly Bönfors (C) 

32. Val av representant i Kontaktforum för studentfrågor i stället för Hannah Lind (M) som avsagt sig 

Ärendenummer SLK-2024-00008 

Beslut: Love Josefsson (M) 

Bordlagda ärenden 

3. Hemställan från Renova AB om inriktning att implementera koldioxidavskiljning 

Ärendenummer SLK-2024-00649  

6 november 

4. Underlag för kompletterande budget oktober 2024 samt Göteborgs Stads vatten- och avloppstaxa för år 2025, Göteborgs Stads avfallstaxa för år 2025 och Göteborgs Stads taxa för verksamhet enligt miljöbalken 

Ärendenummer SLK-2024-00672  

6 november 

5. Motion av Hans Arby (C) om att inrätta en marin återvinningscentral 

Ärendenummer SLK-2024-00429 

6 november 

6. Motion från Johanna Holmdahl (KD) om att utfärda kompiskortet till barn med funktionshinder som i dagsläget beviljats stödinsatser inom LSS 

Ärendenummer SLK-2024-00293 

6 november 

7. Remiss från Finansdepartementet - Nätt och jämnt - Likvärdighet och effektivitet i kommunsektorn (SOU 2024:50) 

Ärendenummer SLK-2024-00725 

6 november 

10. Uppdrag om utvecklad ekonomistyrning för hyressättning av stadens verksamhetslokaler 

Ärendenummer SLK-2023-00963 

6 november 

11. Förslag på hur villkoren för familjehem kan förbättras 

Ärendenummer SLK-2024-00440 

6 november 

14. Genomförandebeslut för byggande av Skra bro Vård- och omsorgsboende 

Ärendenummer SLK-2024-00794  

6 november 

16. Utdelning ur Göteborgs Stads Parkering AB 

Ärendenummer SLK-2024-00747 

6 november 

17. Göteborgs Stads åtgärdsplan för partiklar (PM10) 2025–2030 

Ärendenummer SLK-2023-00446  

6 november 

23. Yrkande från SD om åtgärder mot missbruk av lustgas i Göteborgs kommun i väntan på ett nationellt förbud 

Ärendenummer SLK-2024-00891 

6 november 

28. Utredning av för- och nackdelar med att den planerade investeringen i ett nytt centralbad genomförs av Higab AB i stället för idrotts- och föreningsnämnden 

Ärendenummer SLK-2024-00624 

6 november 

29. Göteborgs Stads biblioteksplan 2024–2028 

Ärendenummer SLK-2024-00624 

6 november 

30. Yrkande från D, M, L och KD om att pausa pilotområde cykel och utveckla dialogen med göteborgarna 

Ärendenummer SLK-2024-00939 

6 november 

31. Yrkande från SD angående säkerhetsprövning av samtliga kommunalråd 

Ärendenummer SLK-2024-00946 

6 november 

33. Yrkande från S, V och MP angående förbättrad samordning och förstärkt samarbete mellan ordningsvakter och Polismyndigheten 

Ärendenummer SLK-2024-00951 

6 november 

Kontakta stadsledningskontoret

Öppettider

Telefon och e-post

Telefon
031-365 00 00 (Göteborgs Stads kontaktcenter)
Kontaktformulär

Ställ en fråga eller lämna en synpunkt.

Fyll i din e-postadress om du vill ha svar.
Ställ en fråga eller lämna en synpunkt. Beskriv ditt ärende så detaljerat som möjligt. Max 5000 tecken.
Göteborgs Stad behandlar dina personuppgifter i enlighet med bestämmelserna i dataskyddsförordningen, DSF. För mer information, se Så här behandlar kommunen dina personuppgifter.

Besöksadress

Gustaf Adolfs Torg 4A

[{ "type":"Feature", "geometry":{ "type":"Point", "coordinates":[11.966450219140533,57.70739467390328] }, "properties":{ "title":"Stadsledningskontoret", "content":"Gustaf Adolfs Torg 4A" } }]

Postadress

Stadsledningskontoret
404 82 Göteborg

${loading}